Griner endnu
Der kan man bare se, man lærer noget hver dag
Venlig hilsen Nina Svanholm.
"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse
news:42d2d5d4$0$98556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et
> underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål?
> Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det
var
> engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner.
> Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde?
> Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme,
> der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt.
> Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene?
> Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det
> samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den
> afstand mellem hjulene.
> Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem
> hjulene?
> Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene
blive
> ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er
> afstanden mellem hjulsporene.
> Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor?
> De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære.
Vejene
> er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske
> stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville
> ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til
> romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene.
> Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og
otte
> tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn.
> Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt
> begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det
> kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet
> akkurat så store, at der var plads til røven på to heste.
>
> Men der er en krølle på historien...
>
> Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store
> startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken.
> Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og
> ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men
> raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel
i
> bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne
komme
> igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og
> jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå.
> Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede
> transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af
> bredden på en hesterøv!
>
>