madlavnings ordbog?
Fra : Koeffe

Dato : 11-07-05 20:34

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en madlavnings
ordbog? Jeg støder tit på ord som sautere, blanchere osv.
Disse ord kender folk i min generation ikke *g*

Jeg har fundet en ordbog på
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/tip/tip001.htm

men den synes jeg ikke er beskrivende nok.

--
Koeffe

Fra : KG

Dato : 10-07-05 20:57

Hej ....Koeffe

Prøv lige denne ...

http://www.aarstiderne.com/samtalerne/kokkentips

Med venlig hilsen
K.G.
--
Udlært Kok dengang en mand var en mand
og bøsser var noget man skød med ... )

Fra : Koeffe

Dato : 11-07-05 21:45

"KG" dk> skrev i en

| Hej ....Koeffe
|
| Prøv lige denne ...
|
| http://www.aarstiderne.com/samtalerne/kokkentips

Ja den var bedre. Så mangler jeg bare at vide hvordan man
damper?

Jeg har et konkret eksempel med: "Damp porrestavene 8-10
minutter, i 2 dl. vand tilsat 1 spsk. olivenolie og ½ tsk
havsalt." Er det så bare at varme med låg på eller hvordan?

--
Koeffe

Fra : KG

Dato : 10-07-05 22:16

Hej igen ... Koeffe

Ja du damper under låg eller stanniol ....

Du kan også dampe grøntsager og fisk på en rist
eller i specielle gryder ...

Men normalt når du damper er forskellen den i
forhold til kogning at maden ikke er dækket
af væske og at det er dækket af låg eller andet

Med venlig hilsen
Keld.

Ps: I øvrigt har Bog og Ide udsalg på ganske mange
gode begynder koge bøger m.m. ...

Der er nu ikke noget som en god Kogebog - feks.
Frøken Jensens ... er lige til at gå til ...

Fra : Emil

Dato : 11-07-05 22:29

"Koeffe" wrote:

>Jeg har et konkret eksempel med: "Damp porrestavene 8-10
>minutter, i 2 dl. vand tilsat 1 spsk. olivenolie og ½ tsk
>havsalt." Er det så bare at varme med låg på eller hvordan?

Der er forskellige forklaringer rundt omkring.
I dit eks. er der tilsat salt og olie, så gælder den forklaring,
at porerstavene dækkes med vand, og simrer (lige under
kogepunktet) i den angivne tid. Olien tjener som låg.

Ellers kan porerstavene pakkes i folie (med salt og olie) og
varmes på forskellig vis (damper i egen saft).

En 3. mulighed at komme lidt vand i bunden af en gryde, og
anbringe porerstavene (med lidt salt og olie) i en dyb tallerken
på bunden af gryden (eller i en sigte) med låg på gryden, så der
ikke kommer vand i tallerknen. Når vandet koger, vil dampene
mørne porerstavene, uden af der trækkes smagsstoffer ud af dem.

Mere generelt:
Når man Googler efter et enkelt ord, kommer der tusinder af
hit´s.
I dit tilfælde kan du begrænse resultaterne ved at tilføje flere
(relevante) ord.
Prøv at Google på ordene: sautere blanchere
Prøv herefter kun at søge på danske sider; så er det mere
overskueligt. Så får du det ønskede.

Google så på: sautere blanchere dampe

God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Søren Mors

Dato : 12-07-05 19:14

Koeffe wrote:
> [...]
>
> Jeg har fundet en ordbog på
> http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/tip/tip001.htm
>
> men den synes jeg ikke er beskrivende nok.

Der er gode forklaringer på mange ting i den klassiske kogebog: "God
mad, let at lave".

Søren Mors