Bialetti espresso kande - el
Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 16:44

Min mor vil have en sådan - nemlig en Bialetti espresso kande med elektrisk
varme element (model Moca Easy) - jeg kan kun finde den på nettet udenlandsk
og således til 120 volt.

Er der nogen der er bekendt med denne model udbudt i DK?

Ligeledes har det osse interesse hvis nogen kender til en anden god kande?
(Det er dog et krav at den elektrisk - den "normale" var til mors dag og nu
er det altså det elektriske alternativ der er aktuelt til fødselsdag).

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-07-05 17:33

Jonas Kofod wrote:
> [...]
> er det altså det elektriske alternativ der er aktuelt til fødselsdag).

Jeg var i en butik i København i lørdags der hed R.O.O.M. De havde en,
men jeg ved ikke lige om det var det mærke.

MVH
Kasper malmberg

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-07-05 17:50

Kasper Malmberg wrote:

> Jeg var i en butik i København i lørdags der hed R.O.O.M. De havde en,
> men jeg ved ikke lige om det var det mærke.
>
> MVH
> Kasper malmberg
Jeg fandt lige adressen

Værs'go' http://www.aok.dk/profile/11162

MVh
Kasper

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 21:53

"Kasper Malmberg" <FJERNmalmber@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt lige adressen
>
> Værs'go' http://www.aok.dk/profile/11162

Tak - ROOM kender jeg godt - jeg vil tage et kig.

Fra : Max

Dato : 11-07-05 18:32

Hej Jonas

> Ligeledes har det osse interesse hvis nogen kender til en anden god kande?

Jeg har en model 2425 fra http://www.obh.dk/ den er jeg fantastisk glad for.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 21:55

> Hej Jonas

> Jeg har en model 2425 fra http://www.obh.dk/ den er jeg fantastisk glad
for.

Tak jeg vil kigge på den - er thermostaten så "intelligent" at den regulerer
så man får crema eller koger den bare løs?

Fra : Max

Dato : 11-07-05 22:36

Hej Jonas

> Tak jeg vil kigge på den - er thermostaten så "intelligent" at den
regulerer
> så man får crema eller koger den bare løs?

Man får ikke crema med den type maskiner.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 22:35

> Hej Jonas

> regulerer
>
> Man får ikke crema med den type maskiner.

Ja - hvad jeg har hørt (osse fra kaffe-tosser) skulle være at denne fra
Bialetti er ligeså god som (eller så meget det nu kan blive) almindelige
espresso kander.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 11-07-05 22:06

Mon, 11 Jul 2005 17:43:55 +0200, Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
skrev:

> [...]
> udenlandsk
> og således til 120 volt.
>
> Er der nogen der er bekendt med denne model udbudt i DK?

De har den til uforskammet mange penge i Østerlandsk Thehus ved Nørreport
st. Det forekommer mig at det var i størrelsesordenen 750 for trekoppers
versionen. Min veninde har lige købt den i Firenze. Pris i Italien : Det
halve. Så hvis din mor selv smider 350 i sin returbillet, kan hun jo få
rejsen med i gaven

Ole

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 22:15

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.strowyd673aafo@dpiii...

> [...]
> versionen. Min veninde har lige købt den i Firenze. Pris i Italien : Det
> halve. Så hvis din mor selv smider 350 i sin returbillet, kan hun jo få

Det er nok en 6 koppers version da den elektriske kun laves i en str. - men
med espresso kopper ligner 6 kopper jo 3 af de "normale"
Men jeg er nysgerrig med at høre hvorledes den Italienske fungerer med vores
danske strøm? Det er jo muligt det forholder sig således at jeg godt satse
på at få den fra Webshoppen - så snakker vi 50 dollar og jeg kan spare
turen.

Fra : Max

Dato : 11-07-05 22:35

Hej Jonas

> Men jeg er nysgerrig med at høre hvorledes den Italienske fungerer med
vores
> danske strøm? Det er jo muligt det forholder sig således at jeg godt satse

Dansk el og italiensk el er nøjagtig det samme, faktisk hænger det meste
af EU's elnet sammen nu om dage.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 22:37

> Hej Jonas

> vores
>
> Dansk el og italiensk el er nøjagtig det samme, faktisk hænger det meste
> af EU's elnet sammen nu om dage.

Ja Det er bare den i webshoppen der er med 120 V og "klovne-stik" - hvis
den fra Italien er fin fin så er min chancer for at jeg kunne høre om de
havde en Italiensk model gode.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-07-05 22:42

Jonas Kofod wrote:

> Ja Det er bare den i webshoppen der er med 120 V og "klovne-stik"
> - hvis den fra Italien er fin fin så er min chancer for at jeg kunne
> høre om de havde en Italiensk model gode.

Enkelte italienske "maskiner" bruger stadig et andet stik, men med et lille
ekstraled er det ordnet. Italien (i hvert fald Rom) er dog ved at gå over
til "vores" standard. Således er min nyindkøbte ismaskine fra Rom med
"dansk" stik. Nyere stikkontakter i Rom laves altid med en udgang til "de
gamle" stik og en til "de nye".

Og ja, strømmen er helt ens.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 22:44

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til "vores" standard. Således er min nyindkøbte ismaskine fra Rom med
> "dansk" stik. Nyere stikkontakter i Rom laves altid med en udgang til "de

Godt så - så skal jeg bede webshoppen om de kan smide en "italiensk" afsted
fremfor den "internationale"/ukendt nationalitet som de har afbildet og vist
specifikationer for.

Fra : Max

Dato : 11-07-05 22:59

Hej Jonas

> Ja Det er bare den i webshoppen der er med 120 V og "klovne-stik" -
hvis
> den fra Italien er fin fin så er min chancer for at jeg kunne høre om de
> havde en Italiensk model gode.

Den er beregnet til export til USA. Forøvrigt syntes jeg også at kunne
huske at Bialetti produkter er billige i tyskland og der er du sikke på
at strømmen passer.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 23:01

> [...]
>
> Den er beregnet til export til USA. Forøvrigt syntes jeg også at kunne
> huske at Bialetti produkter er billige i tyskland og der er du sikke på

Det er meget muligt - men det er den eneste webshop jeg kan finde - men hvis
menneskerne sidder i Italien så skal jeg jo bare bede dem hoppe ud i det
"normale" lager

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-07-05 06:34

Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> [...]
> menneskerne sidder i Italien så skal jeg jo bare bede dem hoppe ud i det

Hej.
Så mangler vi bare adressen på den web-shop - for det lyder da som om
det er en maskine jeg kunne blive interesseret i. Er det rigtigt, at den
kan vælge mellem at lave med- og uden crema?
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-07-05 07:35

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> det er en maskine jeg kunne blive interesseret i. Er det rigtigt, at den
> kan vælge mellem at lave med- og uden crema?

Hej igen. Jeg skrev selvfølgelig bare til bialetti.com .... hvor
tankeløs kan man være.
Mvh
Erling

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-07-05 11:20

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> Hej igen. Jeg skrev selvfølgelig bare til bialetti.com .... hvor
> tankeløs kan man være.

Hehe Ja - det er osse den jeg har. Det jeg er kommet frem til er dog at
når man vælger engelsk sprog kommer man automatisk til USA, mens man på den
italienske side kan købe varer til det europæiske marked - det er så at sige
ikke muligt at kombinere engelsk sprog og europæisk marked. Så jeg sidder
lidt og prøver at hitte rede i det italienske.
Når man klikker frem og tilbage mellem flagene er den italienske
http://www.bialetti.it/it/news/news.asp

Det med crema tror jeg ikke er noget man kan skifte mellem - den er bare pr
default
sat til at styre opvarmningen således at den sker med den balance der skal
til for at crema kommer.

Fra : Max

Dato : 12-07-05 11:55

Hej Jonas

> lidt og prøver at hitte rede i det italienske.
> Når man klikker frem og tilbage mellem flagene er den italienske
> http://www.bialetti.it/it/news/news.asp

På den side kan man bare ikke finde Moka Easy som jeg går ud
fra er modellen du er på jagt efter.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-07-05 12:05

> Hej Jonas

> På den side kan man bare ikke finde Moka Easy som jeg går ud
> fra er modellen du er på jagt efter.

De kalder den elektrica på italiensk. Til gengæld kan man osse finde en de
kalder timer men som ikke kan fås i shoppen (måske er den så ny) - og med
timer må det jo være et hit

Fra : Max

Dato : 12-07-05 12:20

Hej Jonas

> De kalder den elektrica på italiensk. Til gengæld kan man osse finde en de
> kalder timer men som ikke kan fås i shoppen (måske er den så ny) - og med
> timer må det jo være et hit

Nej, Elektrica er en 3 kop's rejse model.

Jeg ville vælge denne her

http://www.elektro-versand24.de/start.htm?espressomaschinen_bialetti.htm#itemno2

Artikel nummer 010102

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-07-05 13:34

> Hej Jonas

> Nej, Elektrica er en 3 kop's rejse model.

> [...]

Ok - mit italienske er jo hvad det er
Men så vidt jeg kan se på bialetti.it (og ikke i webshoppen) har de nu en
med timer - til dem der ikke lige er så friske om morgen Iøvrigt er den
italienske side lækkert billig

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-07-05 14:20

> [...]

> Men så vidt jeg kan se på bialetti.it (og ikke i webshoppen) har de nu en
> med timer - til dem der ikke lige er så friske om morgen Iøvrigt er den

Jeg har forelsket mig i Mukka'en også - gave til min datter, der er
cappuchino-addict- Nu er der ikke andet at gøre end at jagte videre
og så se om jeg kan finde et outlet i Tyskland, f.eks. Såvidt jeg kunne
forstå på home-siden sender Bialetti ikke udenfor Italien - men noget må
der vel ku gøres.
Hvis jeg finder en udvej skal jeg nok melde ind til gruppen
Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 12-07-05 15:18

Hej Erling

> Hvis jeg finder en udvej skal jeg nok melde ind til gruppen

Du kan da få den i DK http://www.risteriet.dk/moccakander.htm

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-07-05 16:03

> [...]
> der vel ku gøres.
> Hvis jeg finder en udvej skal jeg nok melde ind til gruppen

Hmm - jeg kan da godt bestille på Bialetti webshoppen - og har endda
indtastet min nationalitet hvorefter den beregnede fragt (ca. 15 Euro).

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-07-05 17:27

Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> Hmm - jeg kan da godt bestille på Bialetti webshoppen - og har endda
> indtastet min nationalitet hvorefter den beregnede fragt (ca. 15 Euro).

Nåda. Det er nok fordi jeg bruger Mac/Safari til internet - og der er
enkelte sider, der ikke vil åbne sig for den kombination. Men heldigvis
har en windows-maskine stående, så den kommer i gang i aften.
*Så kan jeg også sammenligne priser med Max's adresse. Tak for gode
råd.

Mvn
Erling

Fra : eh

Dato : 12-07-05 18:21

Hej hej og heureka.
Diagnosen var rigtig. Da jeg kom på PC'en fik jeg en fin italiensk
hjemmeside, og efter en hel del gætteri og genopfriskning af lidt latin og
fransk fra de unge dage, kom jeg igennem bestillingssystemet, fik betalt m.
Visa, og fik svar at det hele var fine og buono.
Så håber jeg på posten i næste uge.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-07-05 11:02

"eh" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
m.
> Visa, og fik svar at det hele var fine og buono.

Mægtigt Jeg er heldigvis tidligt ude med det her gave sjov, så jeg kan
lige vente en uge før det er er op over. Så jeg vil prøve at se om nogle af
vennerne mestrer italiensk nok til at høre om de kan smide timer modellen på
webshoppen. Alternativt bliver det den tyske Max fandt. Og så er det jo ikke
umuligt man skal have en mukka eller en af de rustfrie til mig selv

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-07-05 15:57

Hej Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:
Hej Jonas.... jeg fandt sgu også en anden vej ind i labyrinten, og jeg
har lige fået konfirmeret en bestilling på en Mukka Express til den
formidable sum af 52,56 ¤ alt inclusive (ca. 400 kr. mod 725 hos
brænderiet) Denne gang går det via bankoverførsel (20 kr) - og det hele
er bekræftet ... så nu venter jeg ekstra på posten.
Hvis du vil have adresse så mail mig (eh-dh snabela mail.dk)

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-07-05 18:57

Jonas Kofod <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> Hmm - jeg kan da godt bestille på Bialetti webshoppen - og har endda
> indtastet min nationalitet hvorefter den beregnede fragt (ca. 15 Euro).

Jeg har lige sammenlignet. Den Brikka jeg bestilte kostede alt incl. 302
kr. mens den samme kande (2 kopper) koster 475 hos risteriet.

Derimod findes Mukka Expres ikke på den italienske hjemmeside.

Mvh
Erling

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-07-05 21:32

On Mon, 11 Jul 2005 17:43:55 +0200, Jonas Kofod wrote:

> [...]
>og således til 120 volt.
>
>Er der nogen der er bekendt med denne model udbudt i DK?

Har købt min i Magazin (du Nord hedder den vist), men jeg har også set den
i Føtex

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Wait!! Don't pick up that teleph#%&L! *&#^%@# NO CARRIER

Fra : Jonas Kofod

Dato : 20-07-05 10:23

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.ddk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Er der nogen der er bekendt med denne model udbudt i DK?

Har købt min i Magazin (du Nord hedder den vist), men jeg har også set den
---------------------
Jeg fandt ikke den elektriske da jeg var i Magasin du Nord i går. Jeg fandt
en mukka'en men ikke den elektriske.
Iøvrigt var den mukka en del dyrere end man kan få den leveret fra Italien
for.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-07-05 17:04

On Wed, 20 Jul 2005 11:22:30 +0200, Jonas Kofod wrote:

> [...]
>en mukka'en men ikke den elektriske.
>Iøvrigt var den mukka en del dyrere end man kan få den leveret fra Italien

Argh - korrektion - det var Magasin i Rødovre Centrum (Der kører 200S lige
forbi) jeg købte den ...

Illiterate? Write for FREE HELP!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-07-05 18:16

> [...]

>for.

Argh - korrektion - det var Magasin i Rødovre Centrum (Der kører 200S lige
----------------------
Fair nok - tak for hjælpen - men jeg kan se at jeg sparer på at få den sendt
fra Italien frem for at jeg tager til Rødovre .-)

Fra : Peter Jespersen

Dato : 23-07-05 18:29

On Thu, 21 Jul 2005 19:15:55 +0200, Jonas Kofod wrote:

<snip>

> [...]
>Fair nok - tak for hjælpen - men jeg kan se at jeg sparer på at få den sendt
>fra Italien frem for at jeg tager til Rødovre .-)

Hahaha

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Mistress - something between a mister and a mattress.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-07-05 18:57

> [...]

sendt
>fra Italien frem for at jeg tager til Rødovre .-)

-----------
Må jeg spørge om den kan lave almindelig espresso, eller er det kun med mælk
i den ene eller anden tilberedning?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-07-05 12:31

On Sun, 24 Jul 2005 19:56:38 +0200, Jonas Kofod wrote:

> [...]
>-----------
>Må jeg spørge om den kan lave almindelig espresso, eller er det kun med mælk

Det er som en ganske almindelig espresso-kande som du knalder hen på
komfuret - den laver en ganske almindelig basis espresso. Mælken skal du
så tilberede på anden vis - kan anbefale de milk foam kander, der mest af
alt minder om en stempelkande, de er bedre end de små piskere.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Pardon me, but I'm off to play the grand piano!

Fra : Max

Dato : 25-07-05 10:58

Hej

>så tilberede på anden vis - kan anbefale de milk foam kander, der mest af
>alt minder om en stempelkande, de er bedre end de små piskere.

Nej, en lille pisker er meget bedre end de kander, er min erfaring.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-07-05 11:31

> [...]

så tilberede på anden vis - kan anbefale de milk foam kander, der mest af
alt minder om en stempelkande, de er bedre end de små piskere.
-------------
Så er det ikke en Mukka du har købt - den laver med mælk.
http://www.bialetti.it/it/catalogue/scheda.asp?id_cat=87&pag=1

Som det kan ses af de to video'er.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-07-05 18:17

On Mon, 25 Jul 2005 12:31:02 +0200, Jonas Kofod wrote:

> [...]
>-------------
>Så er det ikke en Mukka du har købt - den laver med mælk.

Ah, troede at det var Moka-Easy du talte om - sorry

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Iraqi rifle for sale. Never fired. Dropped once.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-05 00:27

> [...]

>Som det kan ses af de to video'er.

Ah, troede at det var Moka-Easy du talte om - sorry
-----------------
Fair nok - jeg så den i Magasin (den rigtige) du Nord og jeg sparer stadigt.
Glæder mig til at se hvad det mælkepjat kan give. Ifølge Erling er det bare
super - så det skal nok blive godt.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-07-05 16:19

On Tue, 26 Jul 2005 01:26:40 +0200, Jonas Kofod wrote:

<snip>

> [...]
>Glæder mig til at se hvad det mælkepjat kan give. Ifølge Erling er det bare

Fortæl endelig om eventuelle erfaringer, er muuhligvis ved at blive grebet
af stemningen

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Turn your 486 into a Gameboy: Type WIN at C:\>

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-05 18:47

> [...]

>super - så det skal nok blive godt.

Fortæl endelig om eventuelle erfaringer, er muuhligvis ved at blive grebet
I will.
Men Erlings overlevering taler vist allerede for at det er helt i toppen.

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-07-05 21:45

> [...]
> I will.
> Men Erlings overlevering taler vist allerede for at det er helt i toppen.

Nu har jeg efterhånden brygget 20-25 gange på min Mukka - både cappucino
og caffe latte - og jeg må sige jeg er overmåde godt tilfreds. Eneste
forskel på den her og så en maskin-fremstillet cappucino er, at
mælkeskummet ikke er hvidt, det er lysebrunt. Men smagen er helt i top.
Jeg har prøvet med både Illy og med Lavazza Rossa, og er godt tilfreds.
Det er nemt, det er postevand (ikke dyrt flaskevand) og kvaliteten er
den samme fra gang til gang. (ikke noget med at maskinen først skal
varme op en times tid eller to for at blive optimal.)

Lad os høre hvad I andre synes, når jeres kander arriverer.

Mvh
Erling

PS. Min ældste datter er vildt charmeret af designet med den sort-hvide
ko, så hun har sagt at hun ikke gider arve mig, hvis ikke hun får én i
julegave.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-05 22:07

> [...]
>
> PS. Min ældste datter er vildt charmeret af designet med den sort-hvide
> ko, så hun har sagt at hun ikke gider arve mig, hvis ikke hun får én i

Hehe - min er på vej i posten - lige i rette tid til fødselsdagen.
Har du fundet ud af om den laver alm espresso? Ellers skal jeg lige vente
med at smide min gamle kande ud.

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-07-05 23:57

> Hehe - min er på vej i posten - lige i rette tid til fødselsdagen.
> Har du fundet ud af om den laver alm espresso? Ellers skal jeg lige vente
> med at smide min gamle kande ud.

Købte jo også en Brikka - laver dejlig espresso - så jeg har ikke
eksperimenteret med Muh-koen endnu.
Mvh
Erling

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-07-05 15:17

> Købte jo også en Brikka - laver dejlig espresso - så jeg har ikke
> eksperimenteret med Muh-koen endnu.

Ok - jeg ser selv når vi kommer så langt - indtilvidere holder jeg så fast i
min "No-name Brikka"

Fra : Max

Dato : 19-07-05 22:03

Hej Jonas

> [...]
udenlandsk
> og således til 120 volt.
>
> Er der nogen der er bekendt med denne model udbudt i DK?

Var lige i AMOKKA's forretning i Grønnegade i Fradags, der stod både
den elektriske model og Muka'en på hylden derinde.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 20-07-05 10:24

> [...]
>
> Var lige i AMOKKA's forretning i Grønnegade i Fradags, der stod både
> den elektriske model og Muka'en på hylden derinde.

Der kan man se - tak. Jeg ville nok have købt den der hvis ikke den var
billigere på nettet. Ja nu kender jeg ikke prisen hos AMOKKA - men min
bedste overbevisning siger mig de ikke er de billigste.

Fra : Max

Dato : 30-07-05 19:45

Hej Jonas

Fik du fat i en og i såfald hvad kostede den ?

Kan se at http://www.kaffegrossisten.se/shop/ har den til 549 Svkr
hvilket jo kun er 422 Dkr.

Mukka Expressen koster forøvrigt 610 Dkr samme sted.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-05 20:14

> [...]
> hvilket jo kun er 422 Dkr.
>
> Mukka Expressen koster forøvrigt 610 Dkr samme sted.

Jeg har bestilt to mukka nu og har betalt 88,80 Euro, hvilket min bank har
trukket 662,95 kr for - det er inklusive fragt med DHL.

(At det ikke blev en Easy til min mor, skyldes hendes valg og ikke priser.
Derfor har jeg ikke prisen med fragt - men 27 euro skulle være prisen for
Easy).

Fra : Max

Dato : 30-07-05 20:52

Hej Jonas

> Jeg har bestilt to mukka nu og har betalt 88,80 Euro, hvilket min bank har
> trukket 662,95 kr for - det er inklusive fragt med DHL.

Ja, til den pris måtte du gerne have bestilt en med til mig.

Mellemhandlerne må beregne sig nogle gode avancer.

Du var da også heldig, Bialetti's E-Shop er nu lukket til den 28 August.

Ps. Kommer du tilbage og fortæller lidt om hvad den Mukka kan
når du har prøvet den af ?

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-05 21:19

> [...]
>
> Du var da også heldig, Bialetti's E-Shop er nu lukket til den 28 August.
>
> Ps. Kommer du tilbage og fortæller lidt om hvad den Mukka kan

Ak det skulle jeg have vidst - merprisen var ikke til at få øje på for den
ekstra kande. Man ved jo godt "det første kilo" koster mest, men det her var
17.xx euro for en og 17.yy euro for to eller noget.
Mht anmeldelser har jeg allerede fået fra Erling, der fik den før mig, og er
ganske henrykt for den.

Fra : Max

Dato : 30-07-05 23:18

Hej Jonas

> [...]
var
> 17.xx euro for en og 17.yy euro for to eller noget.

Ja, set i bakspejlet var et fælleskøb en god ide.

> Mht anmeldelser har jeg allerede fået fra Erling, der fik den før mig, og
er
> ganske henrykt for den.

Ja, jeg har læst den og han lyder meget positiv.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-08-05 00:21

> Hej Jonas

> var
>
> Ja, set i bakspejlet var et fælleskøb en god ide.

> er
>
> Ja, jeg har læst den og han lyder meget positiv.

Anmeldelse.
Så er den købt, sendt, modtaget og prøvet. Jeg tilslutter mig helt Erling.
Den laver helt igennem lækker til cappucino og mokka. Og ja den kan osse
lave espresso hvis bare man lader mælken blive i køleskabet. Det er
egentligt et genialt dyse/ventil system de har sat i kanden - uden mælk i
giver den "automatisk" crema hvilket jo gør den til en bedre "normal"
espresso kande, samtidigt med den har sin mælke specialitet.
Mit eneste problem er at jeg er løbet tør for kaffe.

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-08-05 08:50

> [...]

> espresso kande, samtidigt med den har sin mælke specialitet.
> Mit eneste problem er at jeg er løbet tør for kaffe.

Tillykke med 'koen' - det glæder mig, at du er enig i bedømmelsen. Ja,
de første par dage går der godt nok lidt bønner til!
Eneste uheld jeg har haft er, at jeg et par gange ikke har skruet den
ordentligt sammen inden jeg satte den på pladen. Det er sgu noget bøvl!
Kaffe ud over hele komfuret, kanden op i vasken til afkøling, og så
forfra igen

Mvh
Erling

PS. Tidligere i tråden var der én som hævdede at kanderne er alt for
besværlige at rengøre i forhold til maskinerne. Jeg er absolut ikke
enig. Det kan godt være at vi bruger et par sekunder mere hver gang vi
skyller dem, men det summer da slet ikke op i roderiet med at skille en
maskine halvt ad, afkalke, vaske og pudse. Næh, jeg er glad for at min
GAGGIA gik i stykker.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-08-05 14:20

> [...]
> ordentligt sammen inden jeg satte den på pladen. Det er sgu noget bøvl!
> Kaffe ud over hele komfuret, kanden op i vasken til afkøling, og så

Ja - et andet problem jeg fik var at jeg ikke kunne sove før kl 5.
Jeg opdagede osse den med at skrue ordentligt - heldigvis opstarter jeg en
kande ved at første koge noget vand igennem et par gange, så det kunne
snildt tørres op.

> [...]
> skyller dem, men det summer da slet ikke op i roderiet med at skille en
> maskine halvt ad, afkalke, vaske og pudse. Næh, jeg er glad for at min

Man skyller sin kande - og med mukka skal der måske lige skylles to gange
for dysens vedkommende, så er det såmænd overstået. Meget nemmere kan det
egentligt ikke være.

Fra : Max

Dato : 06-08-05 20:28

Hej Jonas

> Ja - et andet problem jeg fik var at jeg ikke kunne sove før kl 5.

Sjovt nok kender jeg ikke sammenhængen mellem kaffeforbrug og
søvnproblemer, kan jeg ikke sove står jeg op og tager en kop kaffe
og går så i seng og sover.

Og det lyder jo som om at både du og Erling er rigtig glade for
den Mukka fyr, så jeg må nok se om jeg ikke kan få fat på
en og prøve med.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 06-08-05 20:56

Hej Jonas/Erling

Lige et tillægsspørgsmål til den Mukka.

Hvor meget vand puttes der på og hvor mange gram kaffe
og hvor meget mælk og hvilken type ?

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-08-05 21:18

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Jonas/Erling
>
> Lige et tillægsspørgsmål til den Mukka.
>
> Hvor meget vand puttes der på og hvor mange gram kaffe
> og hvor meget mælk og hvilken type ?
>
> Mvh Max

Der følger et lille bæger med, som fyldes med vand 'til stregen' ....
kaffemængden afgøres af filteret...den skal bare ikke stampes for hårdt
som f.eks. i maskiner.... og i øverste halvdel er der en streg hvortil
der hældes mælk, letmælk er det jeg har brugt indtil nu, fordi det også
var det bedste på espressomaskinen.
Enkelt nok?
Kaffen må være efter din egen smag. Af de store mærker foretrækker jeg
Rød Lavazza eller Illy - begge dele i hele bønner som jeg så maler lige
før kaffen sættes over. Men især i Italien er der mange
købmænd/kaffehandlere der har deres egen blanding, og der er
drømme-kaffer ind imellem. (Men så er man jo desværre oftest kørt
videre, og når ikke at få en forsyning med hjem).

Fra : Max

Dato : 06-08-05 23:26

Hej Erling

> der hældes mælk, letmælk er det jeg har brugt indtil nu, fordi det også
> var det bedste på espressomaskinen.
> Enkelt nok?

Nej, jeg ville meget gerne have mål på.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-08-05 01:54

> Hej Erling

> Nej, jeg ville meget gerne have mål på.

Cappucino
150 mL vand 190 mL mælk er angivet. Ved brug af elektriske eller keramiske
kogeplader anbefales at komme en smule ekstra vand i.

Cafelatte
400 mL vand 190 mL mælk.

Fra : Max

Dato : 06-08-05 20:20

Hej Erling

> PS. Tidligere i tråden var der én som hævdede at kanderne er alt for
> besværlige at rengøre i forhold til maskinerne. Jeg er absolut ikke

Når man læser lidt rundt på nettet om espresso, ja så får man da
nemt den opfattelse at kander og maskiner frem for alt aldrig må
gøres rene, så mister de smagen :).

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-07-05 21:57

> [...]

> Du var da også heldig, Bialetti's E-Shop er nu lukket til den 28 August.
>
> Ps. Kommer du tilbage og fortæller lidt om hvad den Mukka kan

Jeg kommer lige til at tænke på: I har vel set de to korte video'er med
Mukka-instruktion, ik' ? Jeg har downloaded dem, hvis I vil ha' en
kopi.
Erling

Fra : Max

Dato : 30-07-05 23:16

Hej Erling

> Jeg kommer lige til at tænke på: I har vel set de to korte video'er med
> Mukka-instruktion, ik' ? Jeg har downloaded dem, hvis I vil ha' en
kopi.

Ja, jeg har set videoen, men tak for tilbudet og tak for din anmeldese.

Jeg vil lige fortælle hvad jeg laver på mit nuværende udstyr.

Jeg har jo en OBH elektrisk kande
http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo=2425

med den laver jeg 6 kopper espresso
som jeg fordeler i 2 stk 5 dl glas model
Picardie fra Duralex. Jeg har også varmet
3 dl sødmælk op i mikroovnen, det skummer
jeg med en Hugin pisker (20 kr. i Kvickly og
virker nøjagtig lige så godt som Aero Laten til
200 kr) op til 8-9 dl skum som jeg så fordeler
i de to glas og så får det lige et drys chokolade
(IKKE CACAO). Det er min foretrukne måde
at lave cafe latte på.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 08-08-05 09:28

Jeg hævdede ikke, at den "alt for besværlig", men skrev at "der er
bare lidt mere arbejde i at lave kaffe på dem". Til sammenligning med
din beskrivelse, bruger jeg selv en fuldautomatisk Saeco incanto, hvor
der kun skal tømmes kaffegrums af for hver 15. kop eller så. Når den
operation foretages, giver man den en gang indvendig med en
håndstøvsuger, så er den klar igen, det tager max. 1½ minut. Fsva.
afkalkning skal den ikke skilles ad, man hælder blot afkalker i
vandtanken, starter en afkalkningscyklus ved et tryk på en knap, og
går sin vej. Ca. 20 minutter senere er den afkalket, og man skal så
køre en tankfyld vand gennem den, hvilket tager under 5 minutter.
Den fuldautomatiske er efter min erfaring meget lidt tidskrævende i
sammenligning med espressokanderne, som jeg har brugt tidligere, men
opgivet grundet tidsforbruget med at skrue dem sammen, skille dem ad,
vaske grums af etc. Hvis man har en 6-10 middagsgæster og skal lave
kaffe, synes jeg, at den metode pludselig meget tidskrævende.

Padre

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-08-05 23:42

Padre <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

> [...]
> vaske grums af etc. Hvis man har en 6-10 middagsgæster og skal lave
> kaffe, synes jeg, at den metode pludselig meget tidskrævende.

Du har i hvert fald ret m.h.t. mange gæster (Der er dog store kander)
Det lyder som om din Saeco er en nem fyr. Min GAGGIA var bestemt ikke
nem at gøre ren eller afkalke, men den var heller ikke automatisk.
Men sådan er det nu så rart, at der er noget til enhver smag, og bare
man prøver sig frem længe nok finder man det, der passer én bedst.

Med venlig kaffehilsen
Erling