fjerne/dræbe utilgængeligt hvepsebo?
Fra : Kitty

Dato : 10-07-05 21:29

Hej
Jeg kan se der er kommet mange godt forslag til hvordan man fjerner et
hvepsebo i en hæk, men hvad med dem hvor man ikke kan se boet? Jeg har et
langt skur langs huset der har bølgeeternit på taget, og et eller andet sted
under taget sidder der et stort bo (det summer i hvert tilfælde højt). Jeg
har fået lokaliseret "flyvepladsen" der ligger under tre-fire af bølgerne i
taget, men det ser ud til at der også er andre ud- og indgange fra taget der
også benyttes. Jeg har tjekket at det koster ca 1000kr at få en
skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre selv?

Fra : Max

Dato : 10-07-05 21:39

Hej Kitty

> skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre
selv?

Lad dem være, til næste år er de væk.

Mvh Max

Fra : Kitty

Dato : 10-07-05 22:09

> Hej Kitty

> selv?
>
> Lad dem være, til næste år er de væk.
>
> Mvh Max

måske.... men nu er det sådan at min datters barnevogn står et par meter fra
boet hvis den skal stå i skygge om eftermiddagen, så jeg vil helst ikke
vente så længe. Der er selvfølgelig fluenet på vognen, men alligevel!

Fra : Max

Dato : 10-07-05 22:14

Hej Kitty

> [...]
> boet hvis den skal stå i skygge om eftermiddagen, så jeg vil helst ikke
> vente så længe. Der er selvfølgelig fluenet på vognen, men alligevel!

Det er også nogle trælse beboere at have, specielt hen på efteråret
hvor de bliver meget aggresive. Du må så prøve i nattene mulm og
mørke at sprøjte noget Kill-It ind de steder du kender.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-07-05 21:51

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taget, men det ser ud til at der også er andre ud- og indgange fra taget

Kan du ikke komme til at give dem et pust af en fluespray ind under
bølgerne?
Gør det om aftenen - og se at komme derfra i en fart. Gentag evt. en aften
eller to.

Hilsen Inger

Fra : Verner

Dato : 10-07-05 22:19

On Sun, 10 Jul 2005 22:29:09 +0200, "Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> wrote:

> [...]
>også benyttes. Jeg har tjekket at det koster ca 1000kr at få en
>skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre selv?

Tag en spraydåse fluegift - sæt den fast med noget tape for enden af
et passende langt brædt, og træk en snor rundt om udløseren på dåsen..

Du kan nu stå på flere meters afstand, trække i snoren og puste giften
ind under tagpladerne. Det skal måske gøres over et par gange.

Verner

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 11-07-05 00:37

Selv om du bruger den ene eller anden form for gift, er det ikke sikkert at
du får slået alle hvepsene ihjel, nogle af dem vil uden tvivl kravle et
eller andet sted hen, og flade ned, hvor så de kan blive tråt på, spist af
små børn der ikke ved bedre, og så stikker de altså stadig væk, og kan gøre
stor skade.

Kontakt evt. din kommunes Tekniske forvaltning, og forhør dig om der findes
muligheder.

Jeg ved der også en gang har været hjælp at hente hos falck, hvis man altså
havde det rigtige abb. hos dem.

Hygsom
Leo

Fra : Kitty

Dato : 11-07-05 10:21

"www.mamegames.dk" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gøre
> stor skade.
>
> Kontakt evt. din kommunes Tekniske forvaltning, og forhør dig om der

Hr er hvad der står på kommunens (Holbæk) hjemmeside
Bier/hvepse:
Henvendelse om fjernelse af hvepse, hvepsebo, bier og bikuber kan rettes til
et privat skadedyrsbekæmpelsesfirma eller til en biavler. Udgifterne til
fjernelse af hvepse og bier afholdes af grundejeren selv.

Fra : Holst

Dato : 11-07-05 10:49

Kitty wrote:

> [...]
> et privat skadedyrsbekæmpelsesfirma eller til en biavler. Udgifterne til
> fjernelse af hvepse og bier afholdes af grundejeren selv.

Min kommune skriver:

Bier og hvepse

Hvis du er generet af bier/hvepse kan du få råd og vejledning ved at
ringe til:
Statens Skadedyrslaboratorium tlf. 4587 8055

Bisværme:
Danmarks Biavlerforening tlf. 5756 1777

Fra : Soren Pedersen

Dato : 11-07-05 07:46

Kitty wrote:

> [...]
> også benyttes. Jeg har tjekket at det koster ca 1000kr at få en
> skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre selv?

Jeg ringede til en biavler.....Han fjernede det for 50,- og en kølig
pils

Mvh
Søren

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-07-05 08:39

Jeg

> Jeg ringede til en biavler.....Han fjernede det for 50,- og en kølig
> pils
>
> Mvh
> Søren

Så er det dobbelt så dyrt i Hobro, jeg gav 100 kr og 2 pils

Hvis man ringer til Falck, kan de oplyse dig hvem der fjerner bi og hvepse
bo

Mvh Jesper

Fra : Kitty

Dato : 11-07-05 10:51

> [...]
> også benyttes. Jeg har tjekket at det koster ca 1000kr at få en
> skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre

ævæv jeg kan ikke finde ngen biavlere i området (Holbæk) og samtlige
skadedyrsbekæmpere er blevet enige om at det skal koste 850kr at komme og
lægge lidt gift i en tagrende - og det er bare en af de måneder hvor der
ikke gerne er plads til flere uforudsete udgifter Det kan være vi må
snige os ud med en sprayflaske på en stang i aften...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-07-05 13:28

Kitty wrote:
> [...]
> måneder hvor der ikke gerne er plads til flere uforudsete udgifter
> Det kan være vi må snige os ud med en sprayflaske på en stang i

Jeg kontaktede teknisk forvaltning, da vi havde et - de gav mig så navn og
telefonnummer på en biavler, der fjernede vores.

Så hvis du ikke har prøvet, at ringe til kommunen - så prøv - måske kender
de en biavler i nærheden.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kitty

Dato : 13-07-05 12:03

> [...]
> også benyttes. Jeg har tjekket at det koster ca 1000kr at få en
> skadedyrsbekæmper ud og lægge gift, men er der slet intet man kan gøre

Ja så er halvdelen af problemet da løst jeg opdagede nemlig at der var
ikke mindre en TO hvepseboer i mit skur, men de andre havde heldigvis
bygget
sådan at der kun var en smal rund indgang til boet. Jeg startede med at
tvære noget myregift i hullet (havde læst andetsteds at det også tog
hvepse)
hvilket satte godt gang i dem i en halv times tid. De de så var faldet til
ro (og forhåbentlig havde slæbt en masse gift ind i boet) så klædte jeg
mig
godt på (vinterjakke, havehandsker og datterens myggenet draperet hen over
hætten (jeg har set sjov ud hehe) og så fik de ellers en ordentlig omgang
fluespray ind i hullet. Nu to timer senere er der totalt dødt derinde
Det store bo har fået tværet en ordentlig bunke myregift på
landingspladsen
og så håber jeg det er nok, for der kan jeg ikke komme til at slutte af
med
sprayen...