Keramisk håndvask.?
Fra : Jorn

Dato : 09-07-05 04:25

Hej!
Vi har en nu omkring 3 år gammel keramisk håndvask, denne har nu været
tilstoppet (tilkalket) det sidste års tid. Ved de 'gamle' typer, kunne man
fræse ud og derved undgå udskiftning af ventilen, spørgsmålet er så hvad kan
man gøre ved denne keramiske type ? Jeg har natten over, forsøgt med en
afkalkning der blot medførte endnu mere drypperi, er en udskiftning eneste
mulighed, da hele amaturet, så nødvendigvis skal skiftes?.
Jorn.

Fra : Neil Southwood

Dato : 09-07-05 13:07

In news:42cf4392$0$25805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jorn <jornhansen2@gmail.com> typed:
> [...]
> har natten over, forsøgt med en afkalkning der blot medførte endnu
> mere drypperi, er en udskiftning eneste mulighed, da hele amaturet,

Hm, undrede mig først over hvad en 'keramisk håndvask' mon kunne være, og
hvordan den kunne være tilstoppet? Det plejer at gå ud over afløbet.

Men så vidt jeg forstår er det bare armaturet, eller vandhanen på godt
gammelt dansk?

Du må have fået fat i en rigtig dårlig kvalitet hvis den drypper allerede
efter tre år, så måske er en udskiftning bedst. Ellers er det simpelt,
normalt efter ti år, at skifte indmad og stoppe drypperi. Skod-armaturer kan
man muligvis ikke få reservedele til.

Tilkalkning eller -stopning må være et andet spørgsmål, og den slags rammer
i reglen perlatoren. Klares let med almindeligt afkalkningsmiddel.

Endelig var jeg ude for et morsomt tilfælde for nylig. Efter et ledningsbrud
uden for huset var der åbenbart kommet så meget skidt i systemet, at det
havde samlet sig dels ved nogle af de nævnte perlatorer, men også i et
filter ved indgangen til et termostatarmatur. Det skulle blot skrues af
væggen og filteret renses.

--
Neil Southwood

Fra : Jorn

Dato : 10-07-05 06:12

Tak for svaret, selvfølgelig tåbeligt af mig, ikke at præcisere nødagtigt
hvad, jeg mente med 'keramisk', underskylder herfor. Der er altså intet at
gøre andet end, at udskifte hele indmaden i den 'varme side', såvidt jeg kan
forstå? indvidere har jeg kigget fra højt til lavt, efter mærket Mayfair, og
ikke fundet det noget sted.
Nogen der kunne ligge inde med et link til et sted hvor disse ting kan
fåes/forsøges fåes online?
Jorn.

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-07-05 06:25

"Jorn" <jornhansen2@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Mayfair, og ikke fundet det noget sted.
> Nogen der kunne ligge inde med et link til et sted hvor disse ting kan

Tag indmaden ud og tag det med i Bauhaus, de har stumper til det meste.

mvh
Preben