Kan jordbærkage fryses
Fra : JS

Dato : 08-07-05 16:42

Jeg blev fristet af de gode jordbærkageopskrifter, men har overvurderet mine
evner mht. mængden der kan indtages
Derfor: kan vidunderet fryses?

Fra : Heidi

Dato : 08-07-05 17:43

JS wrote:
> Jeg blev fristet af de gode jordbærkageopskrifter, men har
> overvurderet mine evner mht. mængden der kan indtages
> Derfor: kan vidunderet fryses?

Vil du ikke poste opskriften på det du har lavet? Både til min
inspiration, men også for om du feks har puttet creme med flødeskum i -
kunne forestille mig at det måske fik en lidt underlig konsistens ved
optøning.

--
Heidi

Fra : JS

Dato : 08-07-05 17:48

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> inspiration, men også for om du feks har puttet creme med flødeskum i -
> kunne forestille mig at det måske fik en lidt underlig konsistens ved

Det blev denne her (med flødeskum) og den smager fortrinligt:
----------------------
Dej: 100 g smør, 150 g hvedemel, 1 spsk. sukker, ½ æg.
Creme: ½ pose Mondamin kagecreme koldrøres med 2½ dl mælk. 1½ dl piskefløde
piskes og vendes i cremen
Chokolade: 100 g mørn chokolade smeltes (måske over vandbad) sammen med 10 g
smør
Gelé: 200 g ribsgele varmes i en gryde til geléen er tyktflydende
Fyld: 500 jordbær (deles i halve)

Smørret smuldres i melet. De øvringe ingridienser tilsættes. Dejen samles
hurtigt og lægges i køleskabet ca. 1 time. En tærteform beklædes med dejen.
Bages ca. 15 min. ved 200 grader på midterste ribbe. Afkøles. Tærtebunden
pensles med den smeltede chokolade. Når chokoladen er stivnet fordeles
cremen i tærtebunden. Jordbær fordeles over. Ribsgeléen (varm) hældes over
jordbærrene. Tærten sættes koldt, til geléen er stivnet.

Fra : Heidi

Dato : 08-07-05 17:51

JS wrote:

> Det blev denne her (med flødeskum) og den smager fortrinligt:
> ----------------------

Ok, tak.
Jeg har ikke selv prøvet at fryse noget med flødeskum i, men synes jeg
har læst at det får en lidt grynet konsistens når man tør det op. Men
det kan vel aldrig skade at prøve - hvis du alligevel smider den ud
fordi du ikke kan nå at spise den, så er der jo ikke tabt noget ved
forsøget
Ellers så inviter nogle gæster!

--
Heidi

Fra : Peter Westh

Dato : 08-07-05 17:57

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smør
> Gelé: 200 g ribsgele varmes i en gryde til geléen er tyktflydende

Den kan du ikke fryse!

/P

Fra : JS

Dato : 09-07-05 07:47

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Den kan du ikke fryse!

Pga. flødeskummen?

Fra : Nette

Dato : 09-07-05 13:26

"JS" skrev
> Pga. flødeskummen?

Jeg ville heller ikke gøre det. - Flødeskum, rå kagecreme, 28 graders
varme... Alene bakterierne ville få mig til at lade være.

Nette

Fra : JS

Dato : 11-07-05 09:18

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "JS" skrev
>
> Jeg ville heller ikke gøre det. - Flødeskum, rå kagecreme, 28 graders
> varme... Alene bakterierne ville få mig til at lade være.

28 graders varme? Hvor kommer de ind i billedet i forhold til det der skal
fryses?

Jeg satsede og puttede den i fryseren alligevel. Den smagte aldeles
glimrende bagefter og der var ikke umiddelbart noget, der havde ændret smag
eller udseende.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-07-05 16:35

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Pga. flødeskummen?

Man kan udmærket fryse flødeskum.
Jordbærrene vil blive bløde og slasket.
Gele (mener jeg at huske) bliver flydende ved optøning efter frysning.
Hvordan kagecremen klarer frysningen aner jeg ikke.
Kagebunden kan udmærket fryses.
Vil chokolade ikke blive gråt ved nedkøling?

mvh
Jørgen