Kuglegrill- hvilken?
Fra : H.M.

Dato : 07-07-05 10:48

Hej
har været ude for at købe en kuglegrill, men kom hjem uden !!!- -jeg kan
simpelt hen ikke finde ud af hvad man skal købe.
den skal kunne stege en stor kylling
grillen skal ikke være for stor ca. 47 cm

den rigtige størelse føler jeg var fra elgiganten til kr. 199,-
men er det ikke for billigt ?

den lille weber syntes jeg ikke at låget var dybt nok

dancook 1600 dia 47 cm kr. 799,-
den har et andet system.

hvad erfaring har I omkrig dette??
hilsen
hanne.

Fra : Peter Westh

Dato : 07-07-05 11:53

"H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> har været ude for at købe en kuglegrill, men kom hjem uden !!!- -jeg kan
> simpelt hen ikke finde ud af hvad man skal købe.
> den lille weber syntes jeg ikke at låget var dybt nok

Jeg har den lille Weber, og er godt tilfreds. Den er stor nok til det meste;
en kylling, en culottesteg, et helt kalkunbryst. Den eneste begrænsning jeg
er løbet ind i er, at man ikke kan lave kylling på dåse, hvor dyret skal stå
på højkant - der er låget ikke højt nok.

MVH

Peter

Fra : Mus

Dato : 07-07-05 12:49

Hvad søren er det?

LN

Fra : .Kody

Dato : 07-07-05 12:56

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad søren er det?

Prøv at scrolle lidt ned på denne side :
http://www.loneaa.dk/grill/grillnyt.htm

..Kody

Fra : Hans Pedersen

Dato : 10-07-05 12:43

Jeg har også skrevet lidt om det på http://h2ns.dk/grill

--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 14:05

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Den eneste begrænsning jeg er løbet ind i er, at man ikke kan lave kylling
> på dåse, hvor dyret skal stå på højkant - der er låget ikke højt nok.

Har du tænkt på om sådan en aluminiumsdåse er beregnet til de høje
temperaturer, om malingen er? Husk på at den er i direkte kontakt med det
der skal spises gennem hele tilberedningen. Og så er der lige den der med at
hvis aluminiumen kommer i kontakt med syreholdige ting (citron, vin etc), så
afgifter den giftige stoffer...
Jeg ville ikke spise sådan en fugl!
Man kan få flere "holdere" til formålet - weber har også en (til weber-pris,
naturligvis)

Mvh Tommy

Fra : Peter Westh

Dato : 07-07-05 14:53

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har du tænkt på om sådan en aluminiumsdåse er beregnet til de høje
> temperaturer, om malingen er?

Ja, tanken har strejfet mig - en af grundene til, at jeg ikke ærger mig
synderligt over ikke at kunne lave dåsekylling.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-07-05 18:41

> [...]

> temperaturer, om malingen er? Husk på at den er i direkte kontakt med
> det der skal spises gennem hele tilberedningen.

Nej, den er i direkte kontakt med indersiden af skroget, som man sjældent
spiser. Jeg kan ikke forestille mig, man laver øldåser med giftig maling.
Kan du dokumentere, det er tilfældet? Hvis ikke, forstår jeg ikke helt din
"ulven kommer"...

> Og så er der lige den
> der med at hvis aluminiumen kommer i kontakt med syreholdige ting
> (citron, vin etc), så afgifter den giftige stoffer...

Vrøvl. Massevis af syreholdige drikke sælges på dåse. Gryder af aluminium
sælges alle vegne. Kan du dokumentere, at aluminium skulle afgive giftige
stoffer (og hvilke), når det kommer i kontakt med syreholdige ting?

> Jeg ville ikke spise sådan en fugl!

Der er heldigvis heller ingen, der tvinger dig! Vi spiser den med stor
fornøjelse i vor familie, og der er der vist mio. af andre familier, der
også gør.

> Man kan få flere "holdere" til formålet - weber har også en (til
> weber-pris, naturligvis)

Ja, men det er ikke helt det samme som en halvfyldt øldåse (med øl _og_
krydderier).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/6/05)

Fra : Peter Westh

Dato : 07-07-05 19:53

> Nej, den er i direkte kontakt med indersiden af skroget, som man sjældent
> spiser. Jeg kan ikke forestille mig, man laver øldåser med giftig maling.

Malingen er ikke giftig under normale omstændigheder, men kunne jo tænkes at
blive det ved opvarmning...

Der er andre, der har haft samme bekymring:

http://www.theeagle.com/food/recipe/072402beercanchicken.htm

(scroll ned)

Her hævder de at have foretaget laboratorieforsøg med mange forskellige
mærker af dåser, uden at kunne påvise nogen frigørelse af kemiske stoffer
ved opvarmning. Det påpeges at dåsen faktisk ikke bliver over 100 grader
varm.

Så - jeg skal prøve B. Nice' forslag her i næste uge...

/P

Fra : Heidi

Dato : 07-07-05 21:11

Jens Bruun wrote:

> Ja, men det er ikke helt det samme som en halvfyldt øldåse (med øl
> _og_ krydderier).

Weber-holderen har også plads til øl/væske og krydderier.

--
Heidi

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-07-05 00:29

> Vrøvl. Massevis af syreholdige drikke sælges på dåse. Gryder af aluminium
> sælges alle vegne. Kan du dokumentere, at aluminium skulle afgive giftige
> stoffer (og hvilke), når det kommer i kontakt med syreholdige ting?

Aluminium kan kun afgive en ting - og det er aluminium. Men det er til
gengæld osse giftigt. Jeg skal ikke nyde noget af at have køkkenudstyr til
opvarmning i mit køkken.

Fra : S.B.

Dato : 16-07-05 08:29

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Aluminium kan kun afgive en ting - og det er aluminium. Men det er til
> gengæld osse giftigt. Jeg skal ikke nyde noget af at have køkkenudstyr til
> opvarmning i mit køkken.

Godt jeg overlevede da, jeg har i mange år camperet med telt rundt i landet,
alle mine "køkkengryder" var lavet af aluminium, godt man ikke vidste det
var farligt den gang

Steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-05 13:18

"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
landet,
> alle mine "køkkengryder" var lavet af aluminium, godt man ikke vidste det

Som jeg skriver andetsteds er Aluminium giftigt - men materialer af
Aluminium behøver ikke være skadeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 20:51

> [...]
> Kan du dokumentere, det er tilfældet? Hvis ikke, forstår jeg ikke helt din

Kan du dokumentere at maling brugt til aludåser ikke er giftig? Især ved
opvarming. Hvis ikke, forstår jeg ikke helt din arrogante holdning.

> Vrøvl. Massevis af syreholdige drikke sælges på dåse. Gryder af aluminium
> sælges alle vegne. Kan du dokumentere, at aluminium skulle afgive giftige
> stoffer (og hvilke), når det kommer i kontakt med syreholdige ting?

VRØVL! De dåser har en coating indeni. Den er svær at se i dåseøl, men den
er der, så der ikke er kontakt til aluminiumen. Den er tydelig i en dåse
konsentreret tomatpure.

> Der er heldigvis heller ingen, der tvinger dig! Vi spiser den med stor
> fornøjelse i vor familie, og der er der vist mio. af andre familier, der
> også gør.

ja, men det bliver det nødvendigvis ikke sundt af.

Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-07-05 21:34

> Kan du dokumentere at maling brugt til aludåser ikke er giftig? Især
> ved opvarming. Hvis ikke, forstår jeg ikke helt din arrogante
> holdning.

Arrogant holdning? Du kommer med en påstand, som du efterfølgende ikke
ønsker at dokumentere. Nu afkræver du mig dokumentation for det modsatte i
stedet for. Sådan spiller klaveret ikke.

> VRØVL! De dåser har en coating indeni. Den er svær at se i dåseøl,
> men den er der, så der ikke er kontakt til aluminiumen. Den er
> tydelig i en dåse konsentreret tomatpure.

Du mangler stadig at dokumenere, hvilke giftige stoffer aluminium afgiver,
når det kommer i kontakt med syreholdige ting.

> ja, men det bliver det nødvendigvis ikke sundt af.

Nej, men når dåseøl sælges på det danske marked, kan man jo nok gå ud fra,
de ikke er forbundet med den store sundhedsrisiko mht. emballagen. Du kommer
med en påstand om, at disse dåser kan være sundhedsfarlige, når de udsættes
for varme. Hvor har du det fra? For mig at se gætter du bare uden at ane en
hujende fis om det. Du kommer med påstanden - kom nu med noget
dokumentation.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)

Fra : Hauge

Dato : 11-07-05 22:06

Jens Bruun wrote:
> Arrogant holdning? Du kommer med en påstand, som du efterfølgende ikke
> ønsker at dokumentere. Nu afkræver du mig dokumentation for det
> modsatte i stedet for. Sådan spiller klaveret ikke.

Find evt. et andet klaver.

> [...]
> mig at se gætter du bare uden at ane en hujende fis om det. Du kommer
> med påstanden - kom nu med noget dokumentation.

Du påstår at det _ikke_ er farligt, dvs. at du egenlig anbefaler folk at
spise mad der har været placeret rund om et produkt der har været malet med
en maling, der ikke er beregnet til at have forbindelse med mad, og selt
ikke ved 100 grader.
Måske det var bedst at dokumentere at disse sunde malingtyper var sunde,
fremfor andre der skal dokumentere at de er sunde, som du jo mener det er.
Jeg ville i hvert fald ikke smide min mad rundt om en gang maling jeg ikke
kender bestanddelene af, men det er jo folks egen sag, men at anbefale det,
det er langt ude.. Men det er jo ikke første gang..

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-07-05 22:21

> [...]
en
> hujende fis om det. Du kommer med påstanden - kom nu med noget

Som Hauge skriver har i begge fremsat en udokumenteret påstand - det er ikke
den ene eller den anden der skal bevise - hver især må lægge noget på bordet
for at sandsynliggøre deres postulat.
Dåser er ikke usunde fordi det modsatte ikke er bevist - ejheller modsat.
Desuden er Aluminium i sig selv ganske giftigt - det er et dokumenteret
faktum.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-05 21:32

> Desuden er Aluminium i sig selv ganske giftigt - det er et
> dokumenteret faktum.

Jeg må indrømme, jeg i denne sag tror mere på Forbrugerstyrelsen end på dig.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-07-05 20:52

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må indrømme, jeg i denne sag tror mere på Forbrugerstyrelsen end på
dig.

ForbrugerStyrelsen? Hvad har de nu med sagen at gøre? De sidder ikke og
forsker i, eller undersøger om aluminium er giftigt. Du kunne ligeså godt
sige Molsliniens informationskontor eller Bakkens Pjerrot det ville være
lige så relevant.

Det er et videnskabeligt faktum at Aluminium er giftigt og det findes der
tonsvis af videnskabelig litteratur og undersøgelser over (sådanne steder
som ForbrugerStyrelsen ville slå op i hvis de af en eller anden grund skulle
tage stilling til spørgsmålet).

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 09:41

> Arrogant holdning? Du kommer med en påstand, som du efterfølgende ikke
> ønsker at dokumentere. Nu afkræver du mig dokumentation for det modsatte i
> stedet for. Sådan spiller klaveret ikke.

Nej, det kan være det ikke gør. Men jeg ønsker ikke diskutere med dig. Du er
ikke værd at bruge tid på.

Spørg enhver kok om aluminium er giftigt, og spørg ham samtidig om
aluminiumsgryder afgiver aluminium og andre (for organismen) giftige
stoffer, når de kommer i kontakt med (selv svage) syreholdige produkter.

Jo mere du skriver, jo mere pip på dåse syntes jeg egentlig bare du skal
spise!
Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-05 21:30

> Jo mere du skriver, jo mere pip på dåse syntes jeg egentlig bare du
> skal spise!

http://www.forbrug.dk/raad/tv2/kogegrej/

Yderligere kommentarer fra din side vil ikke blive besvaret.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-07-05 21:19

> "TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.forbrug.dk/raad/tv2/kogegrej/
>
> Yderligere kommentarer fra din side vil ikke blive besvaret.

Lad være med at henvise til sider og udlede konklusioner af dem når du ikke
kan læse og forstå dem til fulde.

Aluminium er giftigt - det modbeviser du ikke ved at henvise til at
Aluminium som materiale i kogegrej er sikkert. Din konkludering er totalt
forfejlet.

Problemet er mere komplekst end som så. Desværre nok så meget at du ikke vil
kunne forstå det.

Men til de andre der (kan) følger med. Aluminium er giftigere end f.eks.
Bly. Men i og med at Aluminium er meget bestandigt metal - især på formen
AlO2 (Aluminiumoxid) reagerer aluminium ikke med vores krop og optages
derfor ikke, hvorved de toxiske egenskaber ikke kommer til udtryk. Lidt
firkantet kan det siges at Aluminium ikke er skadeligt sålænge der er lukket
af for optag i kroppen i og med at det i al væsentlighed er inert
("ureaktiv").
Kort sagt Aluminium er giftigt i kroppen - men vi får det heldigvis ikke ind
i kroppen når vi anvender aluminium i vores dagligdag.
I situationer hvor Aluminium reagerer med vores fordøjelsessystem eller
andre dele af vores kroppe medfører ophobningen en række skadevirkninger
bl.a. mentale lidelser som Alzheimers.
Det ved de osse godt i ForbrugerStyrelsen SAMTIDIGT med de kan skrive at
Aluminiums kogegrej er uskadeligt.
Dette fordi de Aluminiums indeholdende materialer der anvendes til kogegrej
er fremstillet og kontrolleret således at materialets bestandighed ikke vil
forringes af den varmepåvirkning der sker ved køkkenbrug. Dermed sker ingen
risiko for Aluminium vil reagere med omgivelserne og dermed kunne optages i
den menneskelige organisme - selvom varmepåvirkning øger stoffers
reaktionsevne.
De aluminiumsdåser der er i handlen er ikke lavet til at blive opvarmet. De
er nemlig fremstillet for at fungere ordentligt i andre sammenhænge en
madlavning - f.eks. at indeholde oxiderende væsker og dermed bl.a.
overfladebehandlet i overenstemmelse hermed.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-07-05 10:21

> Lad være med at henvise til sider og udlede konklusioner af dem når
> du ikke kan læse og forstå dem til fulde.

Hvad var det i min reaktion på sætningen "Spørg enhver kok om aluminium er
giftigt, og spørg ham samtidig om aluminiumsgryder afgiver aluminium og
andre (for organismen) giftige stoffer, når de kommer i kontakt med (selv
svage) syreholdige produkter", du ikke forstod. Du mener ikke,
Forbrugerstyrelsen har styr på, om aluminiumsgryder er giftige?

> Aluminium er giftigt - det modbeviser du ikke ved at henvise til at
> Aluminium som materiale i kogegrej er sikkert. Din konkludering er
> totalt forfejlet.

Hvor ser du mig påstå, aluminimum ikke er giftigt? Måske _du_ skulle lade
være med at konkludere så meget. Jeg har på _intet_ tidspunkt i denne debat
påstået, aluminium ikke er giftigt.

> Problemet er mere komplekst end som så. Desværre nok så meget at du
> ikke vil kunne forstå det.

Ja, bliv bare ved på den måde, så skal du nok vinde respekt.

> Men til de andre der (kan) følger med.

Næ, du behøver såmænd ikke kloge dig yderligere. Som sagt er jeg ganske tryg
ved, at aluminumsgryder ikke er giftige at bruge, selvom din fælle TBJ
påstår det modsatte. Jeg er også ganske tryg ved, at aluminiumsemballage
ikke udgør en sundhedsrisiko - heller ikke selvom en øldåse bruges til at
placere en grillkylling på i en kuglegrill.

Det havde nok klædt dig bedre, om du var gået ind i denne debat på baggrund
af det, der reelt blev diskuteret.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-05 13:41

> [...]
> andre (for organismen) giftige stoffer, når de kommer i kontakt med (selv
> svage) syreholdige produkter", du ikke forstod.

Vi snakker ikke kogegrej - vi snakker om dåser. Din påstand er at
dåsekylling ikke er giftigt - ikke gennemtestet kogegrej.

> Du mener ikke,
> Forbrugerstyrelsen har styr på, om aluminiumsgryder er giftige?

Jeg mener ikke at Forbrugerstyrelsen tager stilling til spørgsmålet på en
sådan måde at det kan anvendes til at afgøre om dåser kan anvendes til.
Vi snakker dåser - og din oprindelige påstand vi snakker om er hvorvidt
dåser er giftige - ikke kogegrej der er fremstillet til at holde til
køkkenbrug.

> Hvor ser du mig påstå, aluminimum ikke er giftigt? Måske _du_ skulle lade
> være med at konkludere så meget. Jeg har på _intet_ tidspunkt i denne
debat
> påstået, aluminium ikke er giftigt.

Citat fra tidligere:
-----------
"Mig: Desuden er Aluminium i sig selv ganske giftigt - det er et
dokumenteret faktum.

Dig: Jeg må indrømme, jeg i denne sag tror mere på Forbrugerstyrelsen end på
dig."
-----------
Du skal trække meget i land hvis dette ikke skulle betyde at du modsiger at
Aluminium er giftigt

> Ja, bliv bare ved på den måde, så skal du nok vinde respekt.

Ja - jeg tror jeg udtrykker resten af debatørernes indstilling overfor
(alene) dig ganske godt.

> [...]
> ikke udgør en sundhedsrisiko - heller ikke selvom en øldåse bruges til at
> placere en grillkylling på i en kuglegrill.

Vi diskuterer ikke om kogegrej er giftigt.
Jeg har allerede skrevet at jeg er enig Forbrugerstyrelsen i at Aluminiums
kogegrej er sikkert.
Så du behøver ikke klippe min tekst ud og fremlægge det som om jeg er uenig
med dig og FB.
Hvis du kun kan få ret ved at dreje andres påstand så lad være med at
diskutere.

> Det havde nok klædt dig bedre, om du var gået ind i denne debat på
baggrund
> af det, der reelt blev diskuteret.

Der bliver reelt diskuteret om Aluminiumsdåser er sikre at anvende til
dåsekylling. Ikke om Aluminiums kogegrej er sikkert som en vis Brun vil
dreje det over på for at redde situationen. Så mon ikke det er dig der skal
finde tilbage på rette spor og rent faktisk diskutere hvad der rent faktisk
bliver diskuteret?

Du har lavet den påstand at Aluminiumsdåser er sikre til madlavning over
åben ild. Det mener jeg ikke man kan sige.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-07-05 17:15

> Vi diskuterer ikke om kogegrej er giftigt.

Jo, det var især en påstand om aluminiumsgryders angivelige giftighed, jeg
reagerede på. En påstand, du forresten glemte at afvise i din iver efter at
brillere med dit kendskab til aluminiums generelle giftighed, da jeg udbad
mig dokumentation fra TBJ for den.

> Du har lavet den påstand at Aluminiumsdåser er sikre til madlavning
> over åben ild. Det mener jeg ikke man kan sige.

Nå. Mig bekendt har jeg alene udtalt mig om øldåsers brug i forbindelse med
stegning af kylling i kuglegrill samt aluminiumsgryders påståede giftighed.

EOD.

Fra : Hauge

Dato : 16-07-05 18:05

Jens Bruun wrote:

> EOD.

Aeehh, dejligt. Det var det bedste du kunne finde på at skrive..

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-07-05 18:47

> [...]
at
> brillere med dit kendskab til aluminiums generelle giftighed, da jeg udbad

Jeg har flere gange givet udtryk for at jeg ikke mener at godkendt kogegrej
er skadeligt. Kan du ikke læse det?!
Så jeg skal ikke afvise den påstand - det er dig der har opfundet at vi
skulle være uenige her i.

Det er dig selv der har bragt kogegrej på banen - på det tidspunkt disputsen
om dåser var giftige eller ej var kogegrej slet ikke kommet ind i
diskussionen. Der er slet ikke nogen der har påstået Aluminiumskogegrej er
giftigt. Kun dig der har bragt det på banen og "bevist" det modsatte som om
du havde nogen du var uenig i.

> Nå. Mig bekendt har jeg alene udtalt mig om øldåsers brug i forbindelse
med
> stegning af kylling i kuglegrill samt aluminiumsgryders påståede
giftighed.

Øldåser er ikke lavet af øl - vidste du det? Danske øldåser er lavet af
Aluminium.
Derfor diskuterer vi Aluminiumsdåsers giftighed i forbindelse med grillning.
Og alle her har modsagt din påstand med at dette skulle være uskadeligt

> EOD.

Jeg tilslutter mig Hauge.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 07:22

> Yderligere kommentarer fra din side vil ikke blive besvaret.

Nej det er klart - bare du får det sidste ord....
Tommy

Fra : S.B.

Dato : 16-07-05 08:30

> [...]
> at ane en hujende fis om det. Du kommer med påstanden - kom nu med noget

Tror det farligste er hvis man glemmer at fjerne dåsen, og man ved en fejl
kommer til at æde den også

Steen

Fra : B. Nice

Dato : 07-07-05 16:36

On Thu, 7 Jul 2005 12:52:43 +0200, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Den eneste begrænsning jeg
>er løbet ind i er, at man ikke kan lave kylling på dåse, hvor dyret skal stå
>på højkant - der er låget ikke højt nok.

Det kan man nu godt i sådan en 47cm'ers. Jeg har selv gjort det blot
ved at fjerne grill-risten og placere pipfuglen på dåsen i en
foliebakke nede på kulristen - og så selvfølgelig med kullet i
siderne. Så kan den godt være der, og resultatet er blevet glimrende
hver gang.

/B. Nice

Fra : MigSelv

Dato : 07-07-05 17:11

> [...]
> men er det ikke for billigt ?
>
> den lille weber syntes jeg ikke at låget var dybt nok

.........................Vi har en kugle grill som vi købte i føtex sidste
år. Jeg kan ikke huske prisen præcis, men jeg tror det var omkring 200kr.
Den var i hvert fald ikke ret dyr, og den er ganske fin. Vi steger både hele
kyllinger, flæskesteg og oksefilet i den. Vores grill mad smager liges så
godt som den mad der er tilberedt på svigermors fine weber.
Så jeg vil sagtens mene du kan købed den billige. Vores hedder "Landmand"
hvis det skulle interessere dig

Fra : Vittrup

Dato : 07-07-05 19:33

">
> hvad erfaring har I omkrig dette??
> hilsen
> hanne.

Vi har brugt en Weber compact 47 cm med godt resultat - også til lidt større
stege. Udmærket til prisen.
Vi har også lejlighedsvis brugt en af de billige til omkring kr. 200,- og de
er simpelthen lavet for dårligt hvis man vil bruge dem ofte.
Vores nye er en Dancooc 57 cm. som blev valgt fordi den er lavet flottere
end en Weber til samme pris og fungerer mindst lige så godt.

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-07-05 11:23

Hej Hanne.
Hvis du gerne vil ha' en gril som er go men også er smuk at se på så skulle
du overveje at se på en Eva solo. Vi har også prøvet at grille kylling den
kan nemt være der.
mvh
torben

Fra : H.M.

Dato : 10-07-05 17:04

tak til peter west, MigSelv, Vittrup og Torben Madsen

Jeg blev helt glad da jeg så hvor mange svar der var, omkring mit køb af
gril, men der var kun jer fire der gav svar omkring dette, så tak for det,
men jeg høre gerne hvis der er andre der har en mening om en weber compagt
, eller den lille dancook 47 cm, men også meget gerne mere omkring dancook,
da man ikke høre så meget om dem, det vigtigste er at den kan stege kylling
og kød i ca. samme størrelse.
Håber der kommer flere erfaringer.
hilsen
hanne

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-07-05 09:12

On Sat, 16 Jul 2005 09:28:56 +0200
"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> wrote:
> Godt jeg overlevede da, jeg har i mange år camperet med telt rundt i
> landet, alle mine "køkkengryder" var lavet af aluminium, godt man
> ikke vidste det var farligt den gang

Ja det kendte Trangia sæt er af alu som standard og det har jeg også
gladeligt brugt i mange år som spejder og friluftsmenneske. Mig
bekendt er kløverblad's gryder ( som er virkeligt gode) også af
aluminium.
Jeg spurgte lige en kokke ven om hvorfor de ikke brugte alu grej i
køkkenet og hans svar var at det ikke kunne klare den høje varme fra
gasblus og at det samtidigt ville blive slidt ned på no-time hvis det
skal vaskes af så mange gange dagligt. Han havde dog aldrig hørt om
nogen der skulle have fravalgt det pga sundhedsrisici.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-07-05 09:15

On Sat, 16 Jul 2005 09:30:23 +0200
"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> wrote:

> Tror det farligste er hvis man glemmer at fjerne dåsen, og man ved en
> fejl kommer til at æde den også

I Argentina hvor de griller i stor stil (mmmm alt det gode køde de har)
benytter de også øldåser med vand, strategisk placeret mellem kullene,
til at holde flammerne væk. Rigtigt effektivt trick forøvrigt.
Vanddampen i der skabes er nok til at kvæle eventuelle flammer og en
sådan dåse kan snildt stå der i nogle timer før den en tom.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |