Grøntsags hakkekniv
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 04-07-05 23:40

Jeg har i noget tid været på udkig efter en af de brede og "firkantede"
knive, som bruges meget i Japan/Kina til at hakke grøntsager og lignende
med.

Ved I hvor man kan købe sådan en?
Hvad skal man regne med at give for den, for at få en god kvalitet?
Ellers noget man skal være opmærksom på?
Slibning, vedligeholdelse, opbevaring?

På forhånd tak!

Mvh
Morten

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 04-07-05 23:48

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=81286&item=4392166490&rd=1
Jeg tænker på en kniv noget lignende denne.
Af en eller anden grund tvivler jeg dog på denne knivs kvalitet, da jeg
synes det er meget billigt.

Fra : -V-

Dato : 05-07-05 00:40

Morten Munk-Jensen wrote:
> [...]
> Jeg tænker på en kniv noget lignende denne.
> Af en eller anden grund tvivler jeg dog på denne knivs kvalitet, da

Hvad med....

http://hwl.dk/Default.asp?ID=399&M=Shop&PID=11&ProductID=48203 ?

Søg selv på 'kinesisk' på hwl.dk.

Ellers kan det tænkes at Den Kinesiske Butik i Rosengården i Kbh har noget,
som du kunne bruge.

-V-

Fra : Max

Dato : 05-07-05 07:49

Hej Morten

> Af en eller anden grund tvivler jeg dog på denne knivs kvalitet, da jeg
> synes det er meget billigt.

Pas på med at tro for meget på at der er sammenhæng mellem pris
og kvalitet, som gammel rigger har jeg fundet ud af at noget af det
bedste dolk/kniv man kan købe er en Mora kniv med plastik skaft
til en tyver, eneste ulempe er at den ruster hvis man ikke passer
på den.

Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-07-05 11:17

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> bedste dolk/kniv man kan købe er en Mora kniv med plastik skaft
> til en tyver, eneste ulempe er at den ruster hvis man ikke passer

Enig.
Jeg bruger også mest min Morakniv i køkkenet, den er genial, har en længde
der er nem at håndtere, og den er nem at holde barberbladsskarp.
Men husk for himlens skyld ikke at bruge den til tomater (bladet bliver sort
hvis det får lov at ligge med tomatsaft på), og vask og tør den grundigt
*hver* gang du har brugt den, og giv den olie - ellers ruster den.
Bortset fra det så er den rimeligt nem at polere op igen, hvis den ikke
ligger for længe og får lov at ruste.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-07-05 04:16

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ved I hvor man kan købe sådan en?
> Hvad skal man regne med at give for den, for at få en god kvalitet?
> Ellers noget man skal være opmærksom på?

Hej Morten.

Prøv en af de kinesiske specialbutikker, og ellers søg på kinesisk kokkekniv
på Google.dk, hvis du ikke bor i nærheden af sådan en - der kommer nogle
hits.

God jagt.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 05-07-05 07:39

Hej Morten

> Ved I hvor man kan købe sådan en?

Her i jylland kan man bl.a. købe den i Bilka.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-07-05 11:18

www.hwl.dk

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 05-07-05 20:10

Tak til jer alle, nu har jeg fået lidt mere at kigge på

Mvh
Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 06-07-05 08:38

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i noget tid været på udkig efter en af de brede og "firkantede"
> knive, som bruges meget i Japan/Kina til at hakke grøntsager og lignende
> med.
>
> Ved I hvor man kan købe sådan en?

Jeg har købt min i en kinesisk specialbutik. Det er en billig sag i rustfrit
stål, der ser omtrent sådan her ud:
http://www.chinesegifts4u.com/acatalog/sslargeknife.jpg (man kan også få dem
i jern, de kan blive meget skarpe, men er umulige at holde). Jeg har
tidligere haft en japansk en i carbonsstål til omkr 6-700, den var smukkere
men ikke bedre som værktøj imho.

> Hvad skal man regne med at give for den, for at få en god kvalitet?

Jeg tror min kostede 120 kroner, den fås i forskellige størrelser.

> Ellers noget man skal være opmærksom på?

Anskaf dig et stort, tungt skærebræt af træ, noget i stil med
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=14&productId=10269

> Slibning, vedligeholdelse, opbevaring?

Jeg giver min en tur på min carborondumsten omkr. hver 14. dag. Ellers
intent særligt, den kommer i opvaskemaskinen og roder ellers rundt i
køkkenskuffen. Men tab den ikke over tærerne!

VH

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-07-05 17:50

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Men tab den ikke over tærerne!

Hehe. Minder mig om noget, jeg så ét eller andet sted i TV: En kvinde havde
vundet en præmie, der gik ud på, hun måtte slæbe alt hun kunne ud fra en
isenkræmmer inden for et givet tidsrum. Huhej, hvor det gik. Hun løb frem og
tilbage med favnen fuld som var hun finalist i en olympisk 100m. Det var
først bagefter hun (og seerne) opdagede, at den muligvis kinesiske
grøntsagskniv, hun tabte undervejs i forløbet, havde ramt hende på fødderne
med æggen forrest. Snak lige om "blood sport" hér...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)