Hyldeblomster - For sent?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 01-07-05 14:36

Hejsa alle sammen,

Når jeg kigger mig omkring, så lader det til, at hylden blomstrer lystigt
lige nu. Jeg vil gerne lave hyldeblomstsaft, men er det mon for sent? Har
det nogen betydning om blomsten er sprunget helt ud?. Der mange steder ingen
ansatser til bær endnu, men jeg har ladet mig fortælle, at man skal plukke
blomsterne i juni og i dag skriver vi jo trods alt 1. juli...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 01-07-05 15:19

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen ansatser til bær endnu, men jeg har ladet mig fortælle, at man skal
> plukke blomsterne i juni og i dag skriver vi jo trods alt 1. juli...:-

Hej Renata

Vi har lige lavet det i denne uge i børnehaven hvor jeg arbejder, så det er
ikke for sent.

Mvh Karina

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-05 16:28

"Karina Lund Andersen" <xxx@xxx.dk> wrote in message

> Hej Renata
>
> Vi har lige lavet det i denne uge i børnehaven hvor jeg arbejder, så det
> er ikke for sent.

Er der bier, er den god nok. Når blomsen har smagfuld nektar, kan der
udtrækkes smag til læskedrik. Når over halvdelen af "skærmen" har hvide
kronblade er den værd at plukke, men går du på baneterrænet mellem Nørrebro
og Ryparken S-station er der så mange, at du kan nøjes med at plukke de, der
er helt hvide.

Fra : Max

Dato : 01-07-05 22:01

Hej

> Når jeg kigger mig omkring, så lader det til, at hylden blomstrer lystigt
> lige nu. Jeg vil gerne lave hyldeblomstsaft, men er det mon for sent? Har

Hyldeblomstesaft bliver bedst med blomster der er lige før de afblomster,
de må gerne være lidt brune og kedelige i det, så bare kom ud og
pluk her i weekenden, det kan sagtens nåes og hylden har masser
af blomster i år.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-05 09:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> de må gerne være lidt brune og kedelige i det, så bare kom ud og
> pluk her i weekenden, det kan sagtens nåes og hylden har masser

Min næse siger også at smag - ihvertfald lugt - er max just nu, når de
begynder at miste det flotte kridhvide udseende.
Men sidder smagen i kronbladene eller i frugtknuden, der bliver siddende
mens det engang hvide drysser af?
Det kræver et eksperiment, og hvis nu smagen er i kronbladene, så kan man
jo nøjes med at ryste dem af, og ikke plukke hele skærmen og slæbe 99%
dødvægt med sig hjem

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 02-07-05 09:55

> [...]
> ingen ansatser til bær endnu, men jeg har ladet mig fortælle, at man skal
> plukke blomsterne i juni og i dag skriver vi jo trods alt 1. juli...

Hej Alle

Undskyld Renate at jeg tillader mig at komme med et lille ekstra spørgsmål i
din tråd, håber ikke det gør noget...
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man laver hyldeblomstesaft, jeg
har nemlig hele haven fyldt med hyldeblomster.. Så hvis der var en venlig
sjæl der ville hjælpe med en opskrift...

Mvh Heidi

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-07-05 10:16

Renate Jacobsen skrev:

> [...]
> Der mange steder ingen ansatser til bær endnu, men jeg har ladet mig
> fortælle, at man skal plukke blomsterne i juni og i dag skriver vi jo

Mon ikke liiige du kan nå det?

Min faster, som nu er oppe i halvfemserne, lavede gerne en
dejlig hyldeblomstvin. Der skulle samles cirka 25 blomster ved
tiden omkring Skt. Hans. Det endte gerne med en vin, som
havde en pæn styrke, nogenlunde 14 % som en vermouth.

På denne side er der flere opskrifter med hyld, heriblandt også
en på hyldeblomstvin:
<
http://www.sortmaane.dk/artikler/urter/news.display.php?id=6

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-07-05 16:14

Hejsa alle sammen,

Tak for jeres fine svar. Nu ligger der blomster fra ca. 60-70 skærme og
"sopper" rund i vand, sukke, citron og citronsyre i køleskabet. Jeg har just
nu været ude at rør i "grøden" der dufter himmelsk. Jeg glæder mig meget til
at smage den om et par dage...

Opskrifen jeg brugte var her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4574&Hyldeblomstsaft%20(Svensk)

Mvh. Renate

Fra : Nette

Dato : 03-07-05 21:09

"Renate Jacobsen" skrev

> Opskrifen jeg brugte var her:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4574&Hyldeblomstsaft
%20(Svensk)

Det ligner meget min. Jeg bruger bare halv citron/halv appelsin og ligeledes
halv sukker/halv brun farin Det giver en mere krydret smag.

Nette

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 07:48

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ligeledes
> halv sukker/halv brun farin Det giver en mere krydret smag.

Farin giver farve. Ingen kan smage råsukkeraromaen i den fortynding, som man
har i den blandede læskedrik

Citron eller appelsin får husmoderen til at føle sig i pagt med naturen,
men smagen domineres af de breve med CITRONSYRE, der sættes til (i min mors
tid lød opskriften på vinsyre - det smagte ikke anderledes, for hyldearoma,
sukker, isvand og syrebrint er the name of the game.
Resten er spil for galleriet - for snobber. Tør du væddemål?

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 10:18

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in

> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> Farin giver farve. Ingen kan smage råsukkeraromaen i den fortynding,
> som man har i den blandede læskedrik

Brun farin er på ingen måde råsukker !!! Det er alm.sukker tilsat
rørsukkermelasse, da den har en anden smag end roesukkermelassen som er
for bitter.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-05 11:53

"Rasmus RS50" <bumbum> wrote in message
> [...]
>>

> Brun farin er på ingen måde råsukker !!! Det er alm.sukker tilsat
> rørsukkermelasse, da den har en anden smag end roesukkermelassen som er

Enig og i min barndom foretrak jeg det brune sukker for det hvide på mon
morgenmusli fra "Råkostdepotet" på Gothersgade.

Men melasse-smagsstofferne trænger ikke igennem i hyldedrik med meget
citronsyre og hyldeblomst, - derfor.er det pjat=atGåOverÅenEfterVand at
bruge så dyrt sukker til læskedrikken