Piaggio Zip 4T godt/skidt ?
Fra : Kim Andersen

Dato : 30-06-05 13:06

Har fået tilbud om at købe en sådan brugt Piaggio Zip 4 takter som har kørt
små 4000km.

Jeg har ingen viden om hvordan motoren er på sådan en, kender kun de 2
takts, så derfor ville jeg gerne høre fra nogen som kan fortælle lidt om den
4 takt, godt, eller skidt ?

Hilsen Kim A.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 14:49

Hej Kim!
Prøv inde på http://www.billig-scooter.dk det er 4takt forum
Der er en der har en Zip 4takt derinde kan du se under scooteroversigt oppe
i højre hjørne.
Hvis man søger lidt derinde skriver han at den ligner med listo med alt
indmaden og generelt er han meget glad for den.

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-06-05 17:19

news.tele.dk wrote:
> [...]
> Hvis man søger lidt derinde skriver han at den ligner med listo med
> alt indmaden og generelt er han meget glad for den.

Jeps, og det er mig der har den Zip 4T, og den er jeg særdeles tilfreds med.
Den er nu 2 år og nogle måneder, og har just rundet 22.000 km uden ret mange
problemer.
Der var lidt bøvl med forbremsen og CDI'en da den var helt ny, men det blev
rettet.

Jeg er dog gået lidt modsat de andre i det pgl. forum, idet mit eneste
formål med en 4 takter har været at få en så lydsvag, lugtsvag og økonomisk
scooter som muligt, og det må siges at det endelig er lykkedes til fulde.

Med ruller på hele 9 gram, en lidt for lille dyse, og noget for højt
lufttryk i dækkene samt en supertynd letløbsolie i motoren, er jeg p.t. oppe
på en økonomi på 58-60 km/liter benzin.
Olie forbrug er der ikke meget af (< 0,1 l / 1500 km). 0,8 liter, der
skiftes hver ca. 3000 km.

Den farer selvfølgelig ikke frem som en raket ved start fra 0, og taber også
lidt pusten op ad bakke, men generelt i neutral vind på flad vej, er
tophastigheden ca. 65 km/t. og en marchfart på 50-60 passer scooteren fint.

Da scooteren ikke sælges mere som ny, og det ikke er alle scooterværksteder
der har lige meget styr på det med 4-takt, samt at reservedele kan være et
problem at få hurtigt, ville jeg bruge disse argumenter til at presse prisen
ned hos sælgeren.
Også at 4 taktere ikke har så stor stjerne hos de unge farttosser, bør
påvirke prisen.

Hvis scooteren efter kun 4000 km er pæn, uden skader og motoren går uden
mislyde (f.eks ventilklapren), ville jeg godt turde byde 4 - 5KKr for
scooteren, også taget i betragtning at "Kina Scootere" i firtakt sælges fra
nye af til under 8000 kr.

Hvis du som jeg, ikke hører til de helt unge mere, er det en stor fordel at
der til Zip'en kan fås en vindskærm. Det har jeg og det er bare helt
vidunderligt i møjvejr og om vinteren. Vindskærmen går så langt ud at den
beskytter hænderne imod den værste kulde (fartvind).

I øvrigt kan jeg anbefale http://www.billig-scooter.dk forum. Der føres
megen seriøs debat om 4.takt scootere, som man kan have glæde af, uanset
mærke.

--
hilsen Ole

Fra : Kim Andersen

Dato : 30-06-05 17:34

tak for link'et og tak for svar til Ole, jeg har lige hurtig kikket på
siden, den ser interessant ud.

jeg synes det lyder godt at du (Ole) har rundet de 20000 uden problemer, jeg
var nemlig i første omgang blevet advaret imod Zip,en da den skulle være
svag i motoren ? men det kan du vist tilbagevise

En vindskærm lyder godt, har også nået den alder hvor det ikke er sjov at
blive kold/ våd

Hilsen Kim A.

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-06-05 19:03

Kim Andersen wrote:
> tak for link'et og tak for svar til Ole, jeg har lige hurtig kikket på
> siden, den ser interessant ud.
- Velbekomme

> jeg synes det lyder godt at du (Ole) har rundet de 20000 uden
> problemer, jeg var nemlig i første omgang blevet advaret imod Zip,en
> da den skulle være svag i motoren ? men det kan du vist tilbagevise

Hvis du med svag mener uholdbar, så burde vel alle scootere der køres med
omtanke (læs: 'ikke vildt'), kunne holde til det og meget mere, men jeg er
ikke mekaniker, sååå...

Men hvis du med svag mener få / færre hestekræfter, så _er_ 4.takts
motorerne ifølge deres natur svagere end 2 takts, bl.a. fordi de kun har det
halve antal arbejdsslag i forhold til en 2 takt ved samme omdr.tal.
Andre vil sikkert kunne uddybe yderligere.

> En vindskærm lyder godt, har også nået den alder hvor det ikke er
> sjov at blive kold/ våd

Nemlig, og scooteren bliver ikke mere uøkonomisk af at have en vindskærm i
fornuftig størrelse. Nogle mener tværtimod fordi den bryder fartvinden mere
jævnt end føreren gør.

--
hilsen Ole