vandpibetobak
Fra : anders

Dato : 30-06-05 08:28

jeg har nu i længere tid røget vandpibe, og syntes det kunne være sjovt at
prøve at lave noget tobak selv.
Har forsøgt mig frem en enkelt gang, dog uden succes.
mig bekendt består det af tørrede frugter i en slags siruplage.

Håber nogle kan hjælpe mig

mvh anders

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-06-05 12:14

On Thu, 30 Jun 2005 09:28:20 +0200, "anders" <alehmann@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Har forsøgt mig frem en enkelt gang, dog uden succes.
>mig bekendt består det af tørrede frugter i en slags siruplage.

Du har vist glemt hovedingrediensen, tobaksblade. Det er jo tobak, du
ryger, ikke tørret frugtgrød!

Den søde smag stammer fra melasse udvundet af sukkerrør, mens frugt
eller krydderi-smagen stammer fra de respektive planter.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 13:35

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den søde smag stammer fra melasse udvundet af sukkerrør, mens frugt
> eller krydderi-smagen stammer fra de respektive planter.

Og E-numre

Men ellers rigtigt 1/3 tobak (virginia light er ofte brugt) og 2/3 melasse
samt derefter frugter og smag efter behag og behov.
En smart måde at melasse og frugt kan "slås sammen" er ved at finde noget
æble "melasse" som overskud fra juice fremstilling.
Til mærket Habibi bruger de fructose som erstatning for melasse.

Iøvrigt skal tobakken fermenteres i en to ugers tid - men den del kan jeg
kun gisne om, hvilket osse er grunden til jeg ikke har kastet mig ud i det.
Og selv hvis jeg gjorde og prøvede et forsøg ville det først og fremmest
være for den sjov der ligger i at prøve - ikke med den primære forventning
af ende med et fornuftigt resultat - det er mine tanker, om hvor svært det
er, for pessimistiske (realistiske?) til.

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-06-05 16:22

Jonas Kofod wrote:

> Og E-numre

Og lidt tjære, arsenik, krom og bly:
http://www.sundhedsstyrelsen.dk/Forebyggelse/Faglige_omraader/Tobak/Fakta_og_statistik/Vandpiberygning.aspx?lang=da

Det er nu ikke ment for at være hellig at jeg poster sådan et link, men jeg
har netop diskuteret det i går, så jeg havde stadig linket friskt i
hukommelsen :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 17:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> har netop diskuteret det i går, så jeg havde stadig linket friskt i

Nu snakkede vi jo om ingredienser. Ingen af disse er ingredienser i en
opskrift.
Så når vi snakker fremstilling har det ikke relevans. Arsenik, krom og bly
kommer med tobakken mens tjæren ikke forefindes i vandpibetobakken.

Fra : Max

Dato : 30-06-05 13:40

Hej

> Du har vist glemt hovedingrediensen, tobaksblade. Det er jo tobak, du
> ryger, ikke tørret frugtgrød!

Man behøver ikke nødvendigvis tobak, f.eks. æblete ryges fint.

Mvh Max

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-06-05 14:49

On Thu, 30 Jun 2005 14:39:52 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej

>Man behøver ikke nødvendigvis tobak, f.eks. æblete ryges fint.

Ja, man kan jo ryge alt, hvad der kommer røg ud af. Haveaffald, gamle
juicekartoner, brugte aviser osv
Jeg har en gang som barn røget tørrede blade fra en ligusterhæk i en
majspibe. Det smagte ganske vist ad pommern til, vi blev godt syge og
svimle, men det kunne ryges. Det var bare ikke tobak.

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-06-05 13:48

On Thu, 30 Jun 2005 14:39:52 +0200
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej

> Man behøver ikke nødvendigvis tobak, f.eks. æblete ryges fint.

Der var engang en masse snak om at det kunne påvirke synsnerven hvis
man røg teblade. Altså at man kunne miste synet ved det.
Om det passer ved jeg ikke, men jeg har hørt det nævnt ofte.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Q

Dato : 01-07-05 00:01

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har nu i længere tid røget vandpibe, og syntes det kunne være sjovt at
> prøve at lave noget tobak selv.

Tobak er ikke noget man laver, det er noget man dyrker..

> Har forsøgt mig frem en enkelt gang, dog uden succes.
> mig bekendt består det af tørrede frugter i en slags siruplage.

Errrh??... Frugt, sirup?... Dælme ikke den slags tobak jeg har røget på en
vandpibe

/peter