Frysning af røget laks
Fra : henrik sørensen

Dato : 29-06-05 16:42

Hej,
- har fået ca 1/2 kilo røget laks i skiver til overs. Hvor længe kan det
holde sig i fryseren?
Hilsen Henrik

Fra : Max

Dato : 29-06-05 16:56

Hej Henrik

> - har fået ca 1/2 kilo røget laks i skiver til overs. Hvor længe kan det
> holde sig i fryseren?

3-4 uger

http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=392

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-06-05 19:08

"henrik sørensen" <åijfgs@gfksdfg.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> - har fået ca 1/2 kilo røget laks i skiver til overs. Hvor længe kan det
> holde sig i fryseren?
> Hilsen Henrik

Det kan slet ikke holde sig - du skulle hellere sende det til mig

Seriøst: 3 - 4 måneder - men ingenting bliver bedre af frysning.

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 29-06-05 19:24

Hej

> Seriøst: 3 - 4 måneder - men ingenting bliver bedre af frysning.

Jo, kransekage, men slet ikke røget fisk, nok den dårligste
kombination at fryse.

Mvh Max

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-06-05 20:56

Max skrev:
> Jo, kransekage, men slet ikke røget fisk, nok den dårligste
> kombination at fryse.

Ja, kombinationen kransekage og røget fisk lyder lidt som Sebastians ulækre
madder.

-------
Tomas

Fra : Max

Dato : 29-06-05 21:40

Hej Thomas

> Ja, kombinationen kransekage og røget fisk lyder lidt som Sebastians
ulækre
> madder.

Ja, ikke særligt heldigt formuleret af mig :)

Mvh Max

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-06-05 21:40

Max skrev:
> Ja, ikke særligt heldigt formuleret af mig :)

Nårrh, jeg morede mig nu helt godt.

Bortset fra det, så er der vel intet sundhedsfarligt i at lade fisken ligge
i fryseren i længere tid, men smagen må påregnes at ændrer sig mærkbart
(fedtet i fisken harskner?) i løbet af "nogle uger".

-------
Tomas

Fra : Max

Dato : 30-06-05 21:48

Hej Thomas

> Nårrh, jeg morede mig nu helt godt.

Det er jo dejligt når man kan bidrage med lidt underholdning :)

> [...]
> i fryseren i længere tid, men smagen må påregnes at ændrer sig mærkbart
> (fedtet i fisken harskner?) i løbet af "nogle uger".

Netop som der står på den side jeg linker til tidligere i tråden, der er
stor forskel på om vi snakker smags holdbarhed eller holdbarhed
generelt.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-05 08:15

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns9685E67DA374Ctomascdenmark@212.242.40.162

> Bortset fra det, så er der vel intet sundhedsfarligt i at lade fisken
> ligge i fryseren i længere tid, men smagen må påregnes at ændrer sig
> mærkbart (fedtet i fisken harskner?) i løbet af "nogle uger".

Det er ihvertfald ikke korrekt, med mindre dine "nogle" uger nærmer sig et
år. Jeg har i mange år fisket laks på Bornholm i påsken, og har altid
hjembragt rimelige mængder af såvel fersk som røget laks, som jeg
efterfølgende har nedfrosset. Den ferske laks kan holde sig max. seks mdr.
før den er harsknet så meget, den ikke kan spises. Den røgede kan fint
spises udover de seks måneder. Jeg har spist røget laks, der har været
frosset ned i knap 12 måneder. Den smagte ikke helt, som da den var nyrøget,
men den kunne sagtens spises. Den virkede dog noget tør i det. Den smagte i
hvert fald ikke harsk.

Det skal lige siges, min røgede laks er vakuum-pakket inden nedfrysning. Det
giver sikkert længere levetid i fryseren.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 6/30/05)

Fra : Jens Bruun