kartofler
Fra : Battlefield´s

Dato : 27-06-05 13:05

Hej For et stykke tid siden hørte jeg i radioen at der var kommet en sygdom
i kartoflerne. Det kunne være et problem for økologiske avlere, og også for
os havefolk. Men hvad var det for en sygdom? Er der nogen, der kan huske det
og som ved hvordan de syge kartofler ser ud?
Vores hænger med bladene, men det er måske bare af tørst?
Hilsen Vibeke

Fra : Pilen

Dato : 27-06-05 15:22

Det er kartoffelskimmel .
Når det først har angrebet kartoflerne så er de færdige på en uge , man
kan
kun skynde sig at klippe toppen af kartoflerne 5 cm over jorden så det
ikke
smitter knoldene .
Kartoffelskimmel starter med lysere og klare pletter på bladene og spreder
sig hurtigt , det hjælper ikke at sprøjte kartoflerne i ens egen have med
et
skimmelmiddel , da der skal være så meget tryk på sprøjten at det rammer
jorden og slår tilbage på undersiden af bladene også .
Desuden skal man sprøjte en gang om ugen for at holde skimmelen på afstand
,
det gør de landmænd som dyrker kartofler .
Venlig hilsen
Ole

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-06-05 17:03

"Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern (10)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Venlig hilsen
> Ole

> Den har indtil videre sparet mig for at få 8665 spam-mails.

Karttoffelskimmel er ikke en sygdom, men en svamp der angriber kartoflens
blade. Hvis der ikke forebygges mod angreb af svampen vil den angribe og
bladene visner. Den trives bedst ved en temperatur over 15 grader og ved høj
luftfugtighed. Svampen spredes ret hurtig ned til knoldene og de vil begynde
at få brune pletter i "kødet" og efterfølgende begynde at rådne. Man har
tidligere anvendt mangan til forebyggende behandling.
Hilsen Matthias