at fjerne saltsmag
Fra : Kim Schulz

Dato : 27-06-05 12:41

hejsa
i dag kom kæresten til at putte for meget salt i en tun salat hun
forsøgte at lave og så kom spørgsmålet: øhhh hvordan fjerner man den
salte smag?

Til det kunne jeg kun svare at hun skulle lave dobbeltportion og derved
udligne smagen.

Men er der egenligt andre måder at gøre det på ?
normalt ville jeg forøge massen med en smagsneutral ting eller
lignende.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Max

Dato : 27-06-05 13:11

Hej Kim

>Men er der egenligt andre måder at gøre det på ?
>normalt ville jeg forøge massen med en smagsneutral ting eller
>lignende.

Tror det er noget med at lægge rå kartofler i, de suger
vidst saltet.

Mvh Max

Fra : marix

Dato : 27-06-05 16:47

> Tror det er noget med at lægge rå kartofler i, de suger
> vidst saltet.

ja og sukker og fløde neutralisere også.

venligst marix

Fra : Basil

Dato : 27-06-05 17:56

marix wrote:

> ja og sukker og fløde neutralisere også.
>
> venligst marix

Ja, så er det hele sagt, jeg kan ikke spæde til med noget.
Kai

Fra : KG

Dato : 27-06-05 18:00

Max skriver:

> Tror det er noget med at lægge rå kartofler i, de suger
> vidst saltet.

Jeg mener kun teknikken med kartofler gælder ting som
koges - supper og sovser ....

Har ikke teoretisk fantasi til at rå kartofler
kan suge noget som helt i forbindelse med
kolde dressinger salater eller lignende ....

Man vil evt. opnå at trække vand ud af de
rå kartofler hvilket ikke er til megen hjælp.

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : Emil

Dato : 27-06-05 20:39

KG wrote:

>Har ikke teoretisk fantasi til at rå kartofler
>kan suge noget som helt i forbindelse med
>kolde dressinger salater eller lignende ....

Enhver (ikke saltmættet) tilsætning vil fordele saltet. Det kan
være 'hvad som helst'. Problemet er, at tunsalaten er fordærvet
længe før saltkoncentrationen er fordelt.

>Man vil evt. opnå at trække vand ud af de
>rå kartofler hvilket ikke er til megen hjælp.

Så hæld i stedet vand i tunsalaten. Det er som at tisse i
bukserne.

Den eneste korrekte måde at korrigere for for meget salt, er at
tilføre noget bittert (altså bortset fra fortynding).

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-06-05 17:21

[Emil | Mon, 27 Jun 2005 21:38:40 +0200]

>Den eneste korrekte måde at korrigere for for meget salt, er at
>tilføre noget bittert (altså bortset fra fortynding).

Det bringer mig til en anden ting. Vi har i køkkenet massere repræsentanter
på de forskellige grundsmag, men den bitre er ret dårligt repræsenteret.

Lige nu er det faktisk kun grapefrugt og kakao jeg kan huske repræsenterer
den bitre smag, men der MÅ da være meget andet?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rikke Mors

Dato : 28-06-05 18:15

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
>
> Lige nu er det faktisk kun grapefrugt og kakao jeg kan huske repræsenterer
> den bitre smag, men der MÅ da være meget andet?

Kapers

Fra : Emil

Dato : 28-06-05 19:43

On Tue, 28 Jun 2005 18:21:09 +0200, Rene' Hjorth wrote:

>Lige nu er det faktisk kun grapefrugt og kakao jeg kan huske repræsenterer
>den bitre smag, men der MÅ da være meget andet?

Jo, der er masser.
Det mest koncentrerede er vel tannin-pulver (Matas)?
Grøn te og nogle kaffesorter kan også være/blive bitre.

Ellers er der malurt, humle, rønnebær, hestebønner, spidskommen
og bitre mandler.

Af de let bitre prodokter kan nævnes: salater (jule- batavia-
rucola- og rød cikoriesalat), gurkemeje, karse, bukkehornsfrø,
radisser, salvie, pomerans, sar (bønneurt), russisk og fransk
esdragon og nogle typer kål (rosenkål).
Hertil kommer oprindelige udgaver af agurk og maniok/kassava.

Bitre frugter:
http://www.kost.dk/kokkenliv/artikler/2003/9/15020030903

Genopvarmning af svinekød medfører øget iltning af fedtstofferne,
og det ændrer den sensoriske profil i retning af gammel, besk og
bitter smag og lugt (Warmed Over Flavour eller ”WOF”).
Færdigrevet parmasanost kan også udvikle bitter smag.
Højt Magnesium-indhold kan give vandet en bitter smag og kan
virke svagt afførende.
Også opvarmede rødløg, kan udvikle en bitter smag.

Bittert vækker appetitten
http://www.kost.dk/kokkenliv/artikler/2003/9/15020030902

Så der er rigeligt at kigge nærmere på.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-06-05 16:55

[Emil | Tue, 28 Jun 2005 20:43:06 +0200]

>Jo, der er masser.
>Det mest koncentrerede er vel tannin-pulver (Matas)?

Nu tænkte jeg jo i en husholdning :)

Tanninpulver? Ahh, garvesyre? Det havde jeg nu ikke tænkt på at bruge i
madlavningen før?

>Grøn te og nogle kaffesorter kan også være/blive bitre.

Naturligvis. I desserter får kaffens bitterhed, sammen med noget sødme en
nærmnest blød frugtagtighed når den kombineres med flødens blødhed.

Vil til at arbejde mere med det bitre blandt forretterne og desserterne i
mit køkken.

> [...]
>rucola- og rød cikoriesalat), gurkemeje, karse, bukkehornsfrø,
>radisser, salvie, pomerans, sar (bønneurt), russisk og fransk

Karse, radisser, salvie, esdragon som bitre smag - sådan har jeg nu aldrig
opfattet dem?

Tak, spændende læsning.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 30-06-05 21:27

On Thu, 30 Jun 2005 17:54:33 +0200, Rene' Hjorth wrote:

>Tanninpulver? Ahh, garvesyre? Det havde jeg nu ikke tænkt på at bruge i
>madlavningen før?

Det vil også være en dårlig idé, da det er meget koncentreret og
svært at styre. Jeg har brugt det som smagstilsætning til
hjemmelavet hedvin. Bitter te, er nemmere at styre.

>Naturligvis. I desserter får kaffens bitterhed, sammen med noget sødme en
>nærmnest blød frugtagtighed når den kombineres med flødens blødhed.

Jeg bryder mig ikke om fløde (mit valg). Man kan opnå en meget
bedre smag og mere blød konsistens (oplevelse), ved at bruge en
god chokolade.
Den gode chokolade er meget fintvalset, og det giver en optimal
smagsoplevelse, både hvad angår konsistens og bitterhed;
konsistensen kan minde om fløde.

>Vil til at arbejde mere med det bitre blandt forretterne og desserterne i
>mit køkken.

Det nemmeste produkt hertil, er nok rønnebær. Jeg bruger den rå
saft i mange sammenhænge.
I vildtretter i sovsen eller som bitter eller sød gelé.
Forretter med salt (kaviar m. chokolade) er et oplagt eksempel.

Chokoladen, teen eller kaffen er nu bedre som det bitre i
desserter. Men jeg har nu også lavet hovedretter, hvori de
indgår. De blev ret gode.
Det klassiske eksempel er chilli med chokolade.

>Karse, radisser, salvie, esdragon som bitre smag - sådan har jeg nu aldrig
>opfattet dem?

Jeg opfatter karse og radiser som meget bitre. Ligeledes russisk
eskradon. Den franske esdragon opfatter jeg mere sødlig, måske
p.gr.a. aromaen.

Da vi fra fødslen af, er udstyret med en sans for sødt og
bittert, kan oplelingen af af bitre og andre fødevarer,
simpelthen opdeles i, hvad små børn vil/ikke vil spise.
Lidt forsimplet; men det holder stik.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-07-05 21:28

[Emil | Thu, 30 Jun 2005 22:26:47 +0200]

>Bitter te, er nemmere at styre.

Ja, og kan give spændende resultater. Jeg har prøvet at bruge en frugtagtig
te til at parfumere flødeblandingen i hhv. en Creme Brulé og en Panna Cotta,
og begge dele var ret spændende.

> [...]
>Den gode chokolade er meget fintvalset, og det giver en optimal
>smagsoplevelse, både hvad angår konsistens og bitterhed;

Men det er jo "bare" det perfekt emulgerede fedtstof fra kakaobønnen du så
udnytter istedet for flødens fedt (og en sjat proteiner, men det gælder
begge råvarer).

Chokolade, en god én altså, er en guddommelig nydelse i et køkken - men for
mig i høj grad i forbindelse med fløde i kolde desserter :)

>Det nemmeste produkt hertil, er nok rønnebær. Jeg bruger den rå
>saft i mange sammenhænge.

Hmmm, det har jeg faktisk ikke tænkt på før - AT indkøbe rønnebærsaft!

>I vildtretter i sovsen eller som bitter eller sød gelé.
>Forretter med salt (kaviar m. chokolade) er et oplagt eksempel.

Naturligvis.

Jeg synes dog at den særlige bitterhed som grapefrugt(olie) kan
repræsentere, er noget ganske særligt.

Bliver nødt til at bruge dét i en (fløde)dessert en dag!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 16-07-05 00:54

Rene' Hjorth wrote:

>Chokolade, en god én altså, er en guddommelig nydelse i et køkken - men for
>mig i høj grad i forbindelse med fløde i kolde desserter :)

Tænk også en god chokolade ind i kraftigt krydrede retter.

>Emil skrev

>Hmmm, det har jeg faktisk ikke tænkt på før - AT indkøbe rønnebærsaft!

Du får også svært ved at finde det - utroligt nok, når det nu
vrimler med bær overalt.
Jeg laver selv rønnebærsaft, og bruger flere liter om året; men
har ikke før spekuleret på, *hvorfor* det er så godt.

>Naturligvis.

Fra min linksamling, til den søde tand:
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0510701.html
Så kan alle være med. God inspiration.

Nogle bitterstoffer i rønnebærrene findes også i tomater,
kirsebær, jordbær m.v. Så der er rigeligt med inspiration til
videre eksperimenter.

De fleste af os, har jo nok krydret tomater med salt (eller
sukker).
Grunden hertil er, at stofferne modvirker/overdøver bitterheden.

Men ligesom at jordbærsmagen kan fremhæves med friskt kværnet
peber i beskedne mængder, således kan rønnebærsaft også fremhæve
smagen af alle bærrene.

>Jeg synes dog at den særlige bitterhed som grapefrugt(olie) kan
>repræsentere, er noget ganske særligt.
>Bliver nødt til at bruge dét i en (fløde)dessert en dag!

Enig i den ovenstående anvendelse. Ellers har jeg *meget* svært
ved, at forestille mig, hvad den kan bruges til.
Duften er alt for dominerende. Har du et par tip?

Normalt kommer jeg en teske glukose i en halv grapefrugt. Jeg vil
prøve med et nip salt, for at smage om det fjerner den uønskede
bitterhed.

Et lille tip for kaffesmagere: Har du købt en kaffe, som smager
bittert, kan et nip salt fjerne problemet.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-07-05 21:47

[Emil | Sat, 16 Jul 2005 01:53:55 +0200]

>Tænk også en god chokolade ind i kraftigt krydrede retter.

Jada, f.eks. den aldeles perfekte krydrede sauce til anden juleaften, kan en
sjat mørk chokolade være vidunderlig.

>Du får også svært ved at finde det - utroligt nok, når det nu
>vrimler med bær overalt.

Well, jeg vil prøve - ellers må jeg bruge tørret granuleret rønnebærsaft fra
en leverandør af deslige - burde ikke være umuligt at finde.

>Enig i den ovenstående anvendelse. Ellers har jeg *meget* svært
>ved, at forestille mig, hvad den kan bruges til.
>Duften er alt for dominerende. Har du et par tip?

Hmmm, umiddelbart slår det mig at f.eks. en sauternes gele kan blive
'infused' med en anelse grapefrugtskal med interessant resultat til følge.

>Normalt kommer jeg en teske glukose i en halv grapefrugt. Jeg vil
>prøve med et nip salt, for at smage om det fjerner den uønskede
>bitterhed.

Jeg ved at jeg er ude af en tangent hér, men umiddelbart ville jeg tro at en
sødmeprofil skabt af 50% sukker og 50% aspartam (alktså ikke i vægt, men af
sødeevne) måske ville komplimentere grapens bitterhed bedre end rent sukker?

>Et lille tip for kaffesmagere: Har du købt en kaffe, som smager
>bittert, kan et nip salt fjerne problemet.

Et andet tip - begynd at købe en bedre kaffe :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 17-07-05 23:58

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
>sødeevne) måske ville komplimentere grapens bitterhed bedre end rent sukker?

Nu bruger jeg ikke kunstige sødemidler, så jeg bliver dig svar
skyldig.
Men jeg tænkte på, at ligesom 'folk' efterhånden mener, at den
"rigtige" smag af Forloren skildpadde, er den smag man kan finde
i dåseprodukterne, således snydes vore smagsløg i forskellige
retninger.

Ikke fordi vi skal diskutere Forloren Pilskade; men fordi de
kunstige smagstilsætninger (herunder Aspartam) tilvænner
smagsløgene (eller faktisk: hjernen) til at opfatte smagen som
god. Men det er altså at snyde hjernen.

>Et andet tip - begynd at købe en bedre kaffe :)

Jo, jo. Min datter++ rister kaffe, og jeg får jævnligt
smagsprøver. Den mindst bitre, var fra nogle kaffebær, som var
spist af nogle dyr. Efterfølgende indsamles ekskrementerne fra
dyrene, og bønnerne vaskes og viderebehandles. Prisen var omkring
kr. 2.200,- pr. kg.

Den bedste kaffe var Kenya V Estate++, som har en ren kaffesmag
uden bitterhed.

I morgen står den på Etiopisk Djimmah; i dag var det Sumatra
Mandhealing (ikke imponerende, men dog jævn god og fyldig smag).

Men Blå Cirkel fra Brugsen er nu ikke værst.
Generelt bør man højest lave 6 kopper kaffe i en alminelig
kaffemaskine, da der ellers vil udvindes for mange bitterstoffer.

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 18-07-05 09:02

Emil wrote:
> Men Blå Cirkel fra Brugsen er nu ikke værst.
> Generelt bør man højest lave 6 kopper kaffe i en alminelig
> kaffemaskine, da der ellers vil udvindes for mange bitterstoffer.

Du mener pga. den lange gennemløbstid? Hm, ja, måske.

Hvis man mener sin kaffe alvorligt laver man jo heller ikke kaffe i en
almindelig kaffemaskine. Det er skisme ikke optimalt.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-07-05 15:08

[Emil | Mon, 18 Jul 2005 00:58:13 +0200]

> [...]
>"rigtige" smag af Forloren skildpadde, er den smag man kan finde
>i dåseprodukterne, således snydes vore smagsløg i forskellige

Ja, det er jo en ganske tragisk situation; men prøv ved en gennemsnitlig
jysk konfirmation, bryllup e.l. at erstatte pulverbernaisen med rigtigt
bearnaise og du vil finde flere der baghefter mener at der var noget galt
med bearnaisen :(

> [...]
>kunstige smagstilsætninger (herunder Aspartam) tilvænner
>smagsløgene (eller faktisk: hjernen) til at opfatte smagen som

Er i tvivl om hvad du mener - men teorien om at kunstige sødemidler giver
forhøjet appetit fordi hjernen tror at det er sukker, er ikke blevet
begrundet rent videnskabelig; det eneste man kan sige med sikkerhed er at
den fysiske påvirkning af sensorene for søde smage på tungen, er delvist
kompatible mellem f.eks. aspartam og sukker.

Skal vi ud af den tangent, er det nærmere os mennesker der gennem mange år
er blevet "snydt" til at mene at den eneste rigtige søde smag, er sukkeret,
fordi det er hvad vi har kendt længst :)

> [...]
>spist af nogle dyr. Efterfølgende indsamles ekskrementerne fra
>dyrene, og bønnerne vaskes og viderebehandles. Prisen var omkring

Bvadr, ikke lige hvad jeg går og savner :)

>Men Blå Cirkel fra Brugsen er nu ikke værst.

Smag og behag er forskellig; det er heller ikke min favorit - men de andre
gode kaffer du nævner kan vi godt enes om.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 27-06-05 18:57

Kim Schulz wrote:

>i dag kom kæresten til at putte for meget salt i en tun salat hun
>forsøgte at lave og så kom spørgsmålet: øhhh hvordan fjerner man den
>salte smag?

Ved at tilsætte noget bittert, som er den komplimentære smag.
Nu kan jeg ikke lige komme på nogle bitre ting; grapeFrugt er mit
første indfald, det hvide fra apelsin- og citrusskaller er det
næste.

Det omvendte gælder også. En bitter ret (f.eks. dårlig kaffe) kan
mildnes med salt.

Som ved sur/søde opskrifter, gælder også her, at det er en hårfin
ballance mellem ingredienserne.

m.v.h. Emil

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-06-05 19:20

Kim Schulz skrev:

> i dag kom kæresten til at putte for meget salt i en tun salat hun
> forsøgte at lave og så kom spørgsmålet: øhhh hvordan fjerner
> man den salte smag?

Spis den salte salat som den blev. Så er der et godt påskud
til et par ekstra glas velskænket kvalitetsøl bagefter.

--
'rluf :·)

Fra : Max

Dato : 27-06-05 19:35

Hej

> Spis den salte salat som den blev. Så er der et godt påskud
> til et par ekstra glas velskænket kvalitetsøl bagefter.

Kan man ikke smide salaten ud og erstatte den med
noget godt øl ? :)

Mvh Max

Fra : Lars Bjerremand

Dato : 27-06-05 21:43

Max du er en klog mand

Lars Bjerremand

PS. Eventuelle stavefejl er opstået under transmission

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-06-05 18:29

On Tue, 28 Jun 2005 19:15:27 +0200
Rikke Mors <rikke.mors@stofanet.dk> wrote:

> Kapers

sjovt dem finder jeg salte, men det er måske den lage jeg har dem
liggende i?

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-06-05 22:14

[Kim Schulz | Tue, 28 Jun 2005 19:28:33 +0200]

>sjovt dem finder jeg salte, men det er måske den lage jeg har dem
>liggende i?

Det gør jeg faktisk også - ikke bitre?

René
www.rene.hjorth.com