Læhegn
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-06-05 17:56

Hvis man vil lave et læhegn af brædder, ved jeg godt at der skal
være mellemrum mellem brædderne, da det ellers suser rundt om
rø.--hovedet på en. Men hvis det kun drejer sig om en væg, ved en
sommerhus plæne, hvor vi ellers plejer at sætte et læsegl op.
Altså kun een flade på 3x1,60 meter mod vest, hvor det altid
blæser fra, når jeg skal ligge på græsset og sove til middag.
Er det så nødvendigt med afstand mellem brædderne, så naboen kan
glo ind ?
mvh Ebbe

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-06-05 19:37

Ebbe Hansen skrev:

> Er det så nødvendigt med afstand mellem brædderne, så naboen kan
> glo ind ?

For at undgå turbolens bør der være luft mellem brædderne. Men vil
du undgå indsyn, kan du jo montere brædderne som vist nedenfor

_____ _____ _____ _____ _____
_____ _____ _____ _____ _____ <-----

Jeg forestiller mig, at der er 10-15 mm luft mellem brædderne, som
vist ud for pilen. Og så må du placere dem, så der ikke kan ses
ind til dig.

Håber du kan se meningen i min 'tegning'.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-06-05 19:57

On Sun, 26 Jun 2005 20:37:22 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospam2seb@webspeed.dk> wrote:
klip
>Jeg forestiller mig, at der er 10-15 mm luft mellem brædderne, som
>vist ud for pilen. Og så må du placere dem, så der ikke kan ses
>ind til dig.

Tak for svar, det bliver jo en hel tyk mur
så vigtigt er det vist heller ikke at skjule sig,
men det er da en elegant løsning.
mvh Ebbe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-05 21:44

Svend Erik Bertelsen wrote:

> For at undgå turbolens bør der være luft mellem brædderne. Men vil
> du undgå indsyn, kan du jo montere brædderne som vist nedenfor

Principielt er det rigtigt, hvad du viser. Men hegnet bliver for tæt, hvis
det bygges efter din anvisning og der vil komme turbulens op over hegnet.
Det ieelle hegn har en 50% gennemstrømning, hvilket klares ved at have et
mellemrum af samme bredde som brædebredden - samt at lave den forskydning på
begge sider af stolpen, som du antydede med din tegning:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/