Forskellen mellem natron og bagepulver
Fra : becareful.cats@gmail~

Dato : 25-06-05 15:43

Hej

Jeg vil høre om i kan sige mig forskellen på bagepulver og natron

mvh

Jakob

Fra : Nette

Dato : 25-06-05 16:00

<becareful.cats@gmail.com> skrev

>Jeg vil høre om i kan sige mig forskellen på bagepulver og natron

Jeps. Natron er et hævemiddel, og hedder rigtigt natriumhydrogencarbonat.
Bagepulver er et blandingsprodukt,- som også bruges til hævning. Det består
af dinatriumdiphodphat, natriumhydrogencarbonat og noget stivelse. Jeg mener
faktisk det er kartoffelstivelse de bruger.

Nette

Fra : Emil

Dato : 25-06-05 20:40

Nette wrote:

>Jeps. Natron er et hævemiddel, og hedder rigtigt natriumhydrogencarbonat.

Kaldes også natron, natriumbicarbonat, natriumbikarbonat og
tvekulsurt natron (E500).

>Bagepulver er et blandingsprodukt,- som også bruges til hævning. Det består
>af dinatriumdiphodphat, natriumhydrogencarbonat og noget stivelse. Jeg mener
>faktisk det er kartoffelstivelse de bruger.

Du mener vel dinatriumdiphosphat (E450) som den sure del af
reaktionen?
Andre opskrifter bruger vinsten, vinsye, kalciumfosfat eller
andet til den del af reaktionen.

Stivelse bruges som antiklumpningsmiddel (fugtabsorberende), og
du har ret i, at kartoffelstivelse er meget brugt i dag. Ris- og
majsstivelse samt andre smagsneutale stivelser bruges også.

Herudover synes jeg, det er vigtigt at vide, at luftudviklingen
(CO2 = kulsyre)) fra bagepulveret starter i det øjeblik der
tilføres fugt. Så en ældre, åbnet dåse med bagepulver, kan
sagtens være "brændt ud", så der ikke opnåes den ønskede virkning
i et bagværk, eller dejen har stået for længe, så luftudviklingen
er afsluttet før dejen bages (Hvorfor hæver min kage ikke?).

Den kloge husmoder køber natron og vinsten i seperate beholdere.
Det kan holde sig i mange år. Når der skal bruges bagepulver,
blandes 1 del natron med 2 dele vinsten. Det kan vel ikke være så
svært.

Og så er der lige de 'gammeldags' hævemidler:
Potaske virker på lignende vis som natron. Det er en
syrepåvirkning, som udløser luftudviklingen. Det blev mest brugt
til honningkager, brune kager og lignende, hvor der opstår en sur
gæring.

I modsætning til de ovenstående, virker hjortetaksalt når
temperaturen kommer over 60 grader C. Det spaltes herved i en
luftformig syre og luftformig ammoniak. Det brugtes mest i tynde
produkter (kiks, småkager), hvor luftarterne let undviger.
Fordelen er, at dejen kan tilberedes en rum tid i forevejen.

m.v.h. Emil

Fra : Nette

Dato : 25-06-05 21:04

"Emil" skrev

> Du mener vel dinatriumdiphosphat (E450) som den sure del af
> reaktionen?

Hmm, ja det ser da mere rigtigt ud. Synes jeg havde stavet mig frem mange
gange. Men det er dælme også nogle år siden jeg har brugt den viden sidst.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-06-05 16:47

[Emil | Sat, 25 Jun 2005 21:40:24 +0200]

Tak for den grundige gennemgang - den ryger i THE_SAFE hvis jeg skulle savne
den en anden grang :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk