Køb af jord / brugsret
Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-06-05 10:11

Hej gruppe !

Hvis jeg køber f.eks. 100 m2 af naboens jord med henblik på at bruge de
ekstra m2 til at udvide min byggemulighed (procentuelt), er det så muligt at
tinglyse en brugsret for naboen på jorden i al tid fremover. Forstået på den
måde at det kun er på papiret vi flytter skellet, så jeg får mulighed for at
bygge 25 % af de 100 m2 på min eksisterende grund..?

Mvh - Martin Christiansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-06-05 13:32

Martin Christiansen <mc@city.invalid> skrev:

> at det kun er på papiret vi flytter skellet, så jeg får
> mulighed for at bygge 25 % af de 100 m2

Jeg tror at du får bedre svar i juragruppen:

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-06-05 15:23

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at du får bedre svar i juragruppen:

Det vil jeg prøve

Tak.

Mvh - Martin

Fra : Allan

Dato : 25-06-05 19:27

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> tinglyse en brugsret for naboen på jorden i al tid fremover.

Hej Martin

Der er noget som hedder et byggeretslig skel.

Du kan få lov til at overskride afstandsbestemmelserne til skel og vel også
byggeprocenten, hvis naboen giver en erklæring på at det er OK (og at
kommunen er med på den)

På naboens grund bliver der så tinglyst et byggeretslig skel, således at din
ejendom holder afstandsbestemmelserne til dette fiktive skel.
Naboen har stadigvæk uændret råderet over sin jord, og næste ejer af naboens
grund kan altså ikke komme efter dig.

Sådan lige helt præcis hvordan reglerne er, må du kunne få oplyst ved en
landinspektør og evt. hos kommunen, men jeg mener at ovenstående mulighed
eksisterer.

Allan