kammuslinger
Fra : Mik_mak

Dato : 22-06-05 11:38

Har fremskaffet nogle kammuslinger,
men hvordan tilbereder jeg dem - gerne med pasta og en form for sovn.

Venligst
MR

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-06-05 11:51

On 22 Jun 2005 10:37:43 GMT
"Mik_mak" <mik_mak77@hotmail.com> wrote:

> Har fremskaffet nogle kammuslinger,
> men hvordan tilbereder jeg dem - gerne med pasta og en form for sovn.

I disse grilldage er det jo oplagt at lave dem på spyd:
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/1393/
eller hvis det skal være helt vildt, med laks og rejer også, så:
http://www.frankofil.dk/mad-vin/spid-skaldyr.php

en super enkel og utrolig lækker ret er også
Kammuslinger i pancetta med rejer og asparges
http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftid=343

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Max

Dato : 22-06-05 12:09

Hej

> men hvordan tilbereder jeg dem - gerne med pasta og en form for sovn.

Steg dem på panden sammen med meget fintsnittede porre og
gulerødder.

Mvh Max

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 22-06-05 14:01

Mik_mak wrote:
> Har fremskaffet nogle kammuslinger,
> men hvordan tilbereder jeg dem - gerne med pasta og en form for sovn.
>
> Venligst
> MR

Svits dem med noget hvidløg, tilsæt gulerødder og peberfrugter skåret i
Julliene (staves det sådan ?), steg videre lidt tid. Tilsæt så noget
fløde lade det koge lidt ind. Smag til med salt og peber og vend nogle
færdigkogte pasta dimser i.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Emil

Dato : 22-06-05 19:03

On 22 Jun 2005 10:37:43 GMT, Mik_mak wrote:

>Har fremskaffet nogle kammuslinger,
>men hvordan tilbereder jeg dem - gerne med pasta og en form for sovn.

Kammuslinger skal kun varmebehandles (koges/steges) i få
minutter, da de ellers bliver seje/uspiselige.

Så tilbered den øvrige del af retten, varmebehandl kammuslingerne
og anret.

Alt andet vil være spild af alt.
Og ja, jeg har prøvet.

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-06-05 00:11

Emil wrote:

> Kammuslinger skal kun varmebehandles (koges/steges) i få
> minutter, da de ellers bliver seje/uspiselige.

Min (tildels) bitre erfaring er, at det hovedsageligt gælder den friske
vare. De frosne kammuslinger (som er et helt andet produkt end de friske)
synes jeg ikke tager skade ved længere tids tilberedning.

Den anden dag lavede jeg spaghetti med kammuslinger og persille, hvidløg,
hvidvin og fløde. Det var vældig godt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Emil

Dato : 29-06-05 22:49

Kevin Edelvang wrote:

>Min (tildels) bitre erfaring er, at det hovedsageligt gælder den friske
>vare. De frosne kammuslinger (som er et helt andet produkt end de friske)
>synes jeg ikke tager skade ved længere tids tilberedning.

Heri er jeg lodret uenig. Snakker vi kvallitetsprodukter, bør der
ikke være nævneværdig forskel på frisk og frossen.

Nogle firmaer koger skaldyr til uspiselighed, for at sikre sig
mod div. bakterier, eller af ren og skær uvidenhed. Det giver
naturligvis uspiselige resultater, Heldigvis er disse produkter
sjældne.

>Den anden dag lavede jeg spaghetti med kammuslinger og persille, hvidløg,
>hvidvin og fløde. Det var vældig godt.

Velbekomme. Jeg kom derved til at tænke på, om musklerne fra
kammuslinger (og skaldyr i almindelighed), reagerer på samme
måde, som f.eks. hjerter fra klovdyr.
Her skal kødet enten steges i få minutter, eller langtidssteges,
for at få et spiseligt resultat. Alt herimellem er sejt og tæt på
uspiseligt.

Foreløbig har jeg kun erfaringer med, at få minutters
tilberedning giver et lækkert resultat, at 5-20 minutters
tilberedning giver et uspiseligt, sejt resultat
Det gælder både for helt friske kammuslinger (høstet i norske
fjorde) og for de dybfrosne fra Brugsen, samt for fjordrejer.

Det vil være meget interessant at vide, om en længere tids
varmebehandling, vil kunne bringe misdannelserne tilbage til
spiselig tilstand.

m.v.h. Emil