Stegt flæsk med persille sovs
Fra : MigSelv

Dato : 21-06-05 19:34

Min mand arbejder om aftenen for tiden, så han spiser ikke herhjemme.

Jeg har tænkt på om hvis vi herhjemme skal have stegt flæsk - paneret, til
aften en dag. Kan jeg så panere noget flæsk og ligge i køleskabet, og som så
kan ligge der til frokost næste dag, så manden, selv kan stege det, og få
frisk stegt flæsk til frokost?
Eller er det en dårlig ide pga. ægget i paneringen?

På forhånd tak

Knus

Fra : Hauge

Dato : 21-06-05 19:51

Hejsa
MigSelv wrote:
> Eller er det en dårlig ide pga. ægget i paneringen?

Det kan du sagtens gøre, det gør jeg ofte når jeg får paneret så meget, at
jeg ikke gider stege det hele på en gang, og det smager ikke anderledes.
Men vil dog anbefale at du lægger et stykke madpapir imellem hvert stykke
"kød", da det ellers vil klistre sammen til en stor kage.. Hmm, gad vide
hvordan stegt-flæsk-kage smager?

Mvh Hauge

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-06-05 19:58

MigSelv wrote:

> [...]
> frisk stegt flæsk til frokost?
> Eller er det en dårlig ide pga. ægget i paneringen?

Ja, der går ca. 47 sekunder så er der gået salmonella i det....

Nej, gør du roligt det. Du kan bare "ligge" det i køleskabet.

Mvh. Jørgen

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-06-05 20:08

On Tue, 21 Jun 2005 20:34:04 +0200
"MigSelv" <email@eksistere ikke.dk> wrote:

> [...]
> selv kan stege det, og få frisk stegt flæsk til frokost?
> Eller er det en dårlig ide pga. ægget i paneringen?

Hmmm blev lige lidt nysgerrig. Stegt flæsk med persillesovs er klart en
af mine danske favorit retter, men jeg har godt nok aldrig oplevet at
flæsken var paneret.
Det må næsten være egnsbestemt hvor man spiser det sådan, men hvor er
det lige? Jeg har indtil videre fået stegt flæsk lavet af folk fra
lolland/falster, København og sønderjylland (frederecia egnen) og ingen
af dem har været paneret.
Umiddelbart forestiller jeg mig at det bliver forfærdeligt fedt med en
sådanne panering.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Max

Dato : 21-06-05 20:16

Hej Kim

>Det må næsten være egnsbestemt hvor man spiser det sådan, men hvor er

Her i midtjylland er det meget normalt med paneret flæsk, kaldes
også fattigmandskoteletter.

>Umiddelbart forestiller jeg mig at det bliver forfærdeligt fedt med en
>sådanne panering.

Det er en udbredt misforståelse at panering gør tingene fede, paneringen
holder f.eks. rigtigt godt på kødsafterne.

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-06-05 21:57

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Nu kommer jeg fra Sakskøbing, aner i Nakskov og Øster Ulslev (Ligger ikke så
langt fra Vester Ulslev og senere flyttet til Nykøbing (Falster) øvrige
på Lolland.
Og jeg har da udmærket kendskab til paneret flæsk, normalt serveres (hos os)
brun sovs til retten. Til stegt flæsk og stegt røget flæsk (I gamle dage en
røget snitte, nu bacon helst det der kaldes kogestykket) serveres normalt
persillesovs.
Paneret flæsk går også under navnet husmandskoteletter.
Om det er fedt? det tror jeg. Paneret flæsk fylder li'som mere og til en
stor familie og med få penge er det jo smart.
Netop det med små penge kommer til udtryk at man ofte panerede flæsk med
meljævning og rasp i stedet for æg og rasp. Det sidder ikke så godt fast som
med æg, men hvis man ikke havde det æg!
At det så smager herligt er en anden sag.
mvh
Jørgen

Fra : MAG

Dato : 22-06-05 07:50

Hej!

Her på midtsjælland får vi også paneret flæsk. Vi panerer det og så kommer
det í ovnen, det bliver dejligt sprødt og det holder sig sprødt længe, også
hvis det kommer i køleskabet (dog uden låg på). Det smager skønt næste dag
til frokost sammen med rugbrød og hjemmelavet agurkesalat...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Nuser

Dato : 22-06-05 12:07

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Her på midtsjælland får vi også paneret flæsk. Vi panerer det og så kommer
> det í ovnen, det bliver dejligt sprødt og det holder sig sprødt længe,
> KLIP

HEY...det lyder let.....Hvorledes steger du paneret flæsk i ovnen... temp og
hvorlænge ??

Hilsen Nuser

Fra : MAG

Dato : 22-06-05 13:29

Ja det er nemt...vender først flæsket i æg og så i rasp med salt, så på en
bradepande med bagepapir. I ovnen ved ca 175 i ca 30-45 min, alt efte hvor
sprødt7branket du ønsker det. jeg plejer at vende det efter noget tid så
synes jeg det bliver bedst.

Og så serveres det med en god gang opbagt persillesovs med massere af frisk
hakket persille og på denne årstid nye kartofler og så gogte gulerødder til,
MUMS!

med venlig hilsen
Maria

Fra : Dennis

Dato : 23-06-05 10:38

> HEY...det lyder let.....Hvorledes steger du paneret flæsk i ovnen... temp
> og hvorlænge ??
>
> Hilsen Nuser

Ja og vigtigst..
Det sviner ikke som en stegepande hehehe..

Skal jeg sku prøve næste gang!

PS: Jeg har fået både med og uden panering, men holder mig selv til den
panerede..
Jeg synes det smager bedst..

Bosat i Struer.
Min familie kommer fra KBH, og min mor laver det uden panering..
Hos en kammerat (fra skiveegnen) fik jeg det engang med panering, og har
siden oftest lavet det sådan..

Mvh Dennis

Fra : Mus

Dato : 23-06-05 13:57

> [...]
>
> "MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse

> HEY...det lyder let.....Hvorledes steger du paneret flæsk i ovnen... temp

Ja jeg vågnede også pludselig op Hader at stege stegt flæsk på panden.

LN

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-06-05 20:30

On Tue, 21 Jun 2005 21:16:10 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Her i midtjylland er det meget normalt med paneret flæsk, kaldes
> også fattigmandskoteletter.

> Det er en udbredt misforståelse at panering gør tingene fede,
> paneringen holder f.eks. rigtigt godt på kødsafterne.

Ja hvis det er kødsafter som kommer ud nu er stegeflæsk ofte 50%+
fedt så det vil her primært være fedt som kommer til at sidde i
paneringen.
Forbrugerinformation lavede i sin tid en test af fedt indhold i "kød"
med og uden panering i forbindelse med at de undersøgte hvor meget
indvirkning fedt på panden havde på fedt indholdet efterfølgende.
Testen viste at man praktisk taget kun friturestege kødet uden det
havde en egentlig påvirkning - dette galt bare ikke når der var
panering på.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Nielsen

Dato : 21-06-05 20:39

"MigSelv" <email@eksistere ikke.dk> wrote in message

>Kan jeg så panere noget flæsk og ligge i køleskabet

Det bliver nok lidt koldt for dig at ligge i køleskabet. Jeg tror det er
bedre at du lægger flæsket derind.

> kan ligge der til frokost næste dag, så manden, selv kan stege det, og få
> frisk stegt flæsk til frokost?
> Eller er det en dårlig ide pga. ægget i paneringen?

Jeg panerer ofte kød som opbevares i køleskabet 6-7 timer inden der bliver
stegt, og det har jeg aldrig haft problemer med.

Nille

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-06-05 14:56

"Nielsen">

> Det bliver nok lidt koldt for dig at ligge i køleskabet. Jeg tror det er
> bedre at du lægger flæsket derind.

HE HE HE

Ja gør bare nar af dem, der ikke kender forskel paa ligge og lægge

Aage

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-06-05 15:00

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> "Nielsen">

> HE HE HE
>
> Ja gør bare nar af dem, der ikke kender forskel paa ligge og lægge
>
> Aage

Pyt da med det, så længe de kan lave stegt flæsk med persillesovs...

Stegt Flæsk Med Persillesovs

Original: "Dream a little dream of me"

Ser I, alle mennesker gemmer på en hem´lighed
En som kun de allernærm'ste venner ved
Nogle mænd forføres på et bjørneskind,
Og andre de vil bare ligge kind mod kind.
Men jeg har en vanvittig passion
Og jeg vil gerne dele den med no'en...

Sort undertøj er dejligt
Champagne kommer altid belejligt
Men det der gør jeg altid be´novs,
Det er stegt flæsk med persillesovs.

Det er fedt med en tur I høet
Når kvinder sørger for at ryggen blir´ kløet
Men alt det er kun til husbe´hovs,
Mod stegt flæsk med persillesovs.

Der er nogen der kan li´ lak og læder
Det strammer så skønt
Men opbagte saucer er bedre
Med hakket grønt

Svits løgene I fedtet
Og vis så hvad du har på tapetet
Men det du først skal bringe til torvs
Det er stegt flæsk med persillesovs

Uhhh uhhh uhhh...

For mig må folk gerne bli´ pisket
Og gerne få tæsk
Jeg smelter når pigen har hvisket:
Jeg har stegt flæææsk...

Så derfor kære piger
Hør efter hvad erfaringen siger:
Hvis I vil giftes eller for´lovs
Så sku I ta' og lære og lave:
Stegt flæsk med persillesovs - det er fuldstændig rigtigt.
Stegt flæsk med persillesovs - jeg står og blir´ helt sulten.
Stegt flæsk med persille. det virker hver gang ...sovs.

Tak til Ørkenens Sønner - FISSEFISSEFEZFEZ!

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der elsker både ØS og stegt flæsk med persillesovs...

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-06-05 15:27

"Aragorn Elessar" >> "Nielsen">

> Pyt da med det, så længe de kan lave stegt flæsk med persillesovs...

Du har ganske ret. Men apropos ligge og lægge:

Læreren spurgte lille Peter om man ligger kartofler eller lægger kartofler?
Peter svarede: Hjemme hos os sætter vi kartofler.

Aage

Fra : Nielsen

Dato : 22-06-05 16:17

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> "Nielsen">

> HE HE HE
>
> Ja gør bare nar af dem, der ikke kender forskel paa ligge og lægge

Nåååhhh....det var nu ikke for at gøre nar. Jeg plejer heller ikke at
"korrekse" folk når de staver forkert m.v., men denne her skabte et billede
i mit indte som jeg bare måtte ud med

Nille

Fra : MigSelv

Dato : 23-06-05 17:14

LOOL..... I dag med den varme kunne det ellers være forfriskende med en tur
på hylden i køle skabet, men jeg nøjes nok med at "LÆGGE" (hihi) flæsket
derind.... Altså det flæsk fra grisen

Tak for jeres svar

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-06-05 15:00

On Wed, 22 Jun 2005 15:55:50 +0200
"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> "Nielsen">

> HE HE HE
>
> Ja gør bare nar af dem, der ikke kender forskel paa ligge og lægge

du mener 70% af danmarks befolkning?

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |