Sommersalat
Fra : Erling Hansen

Dato : 18-06-05 12:30

Frustrationer ! ! Jeg kan ikke finde ud af at lave en ordentlig
sommersalat. IRMA havde en hæderlig, men nu bor jeg for langt fra Irma.
Diverse salatfabrikker sender vammelt-søde varianter på markedet. Jeg
når aldrig at spise bare 1/2 portion.
Føtex (Korsør) har en rimelig men dyr udgave i delikatessen. Jeg ville
gerne lave en god salat selv (også af økonomiske grunde) - men den
smager ALDRIG som den rigtige enten for meget rygeost eller
.....eller.....
Mvh
Erling

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-05 20:32

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne lave en god salat selv (også af økonomiske grunde) - men den
> smager ALDRIG som den rigtige enten for meget rygeost eller

Smag er jo indivuduel, så du må komme nærmere ind på hvad der var i "den
rigtige", før der er nogle der kan hjælp dig.

Tina

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-06-05 21:29

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> wrote:

> Smag er jo indivuduel, så du må komme nærmere ind på hvad der var i "den
> rigtige", før der er nogle der kan hjælp dig.
>
> Tina

Jeg kan godt se, du har ret - der er vist ikke andet at gøre end at
eksperimentere videre derfra hvor jeg er kommet.

Mvh
Erling

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 18-06-05 23:31

Hej Erling,

Kan denne mon bruges:

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=3634

Mvh
Henrik

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-06-05 14:16

Henrik J. Nielsen <news@hjn.dk> wrote:

> Hej Erling,
>
> Kan denne mon bruges:
>
> http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=3634
>
> Mvh
> Henrik

Jeg er bange for at mayonaissen bli'r 'for meget'.
Mit nuværende bedste bud er: 1/3 rygeost, mager, 1/3 creme fraishe
18%, 1/3 ylette. Tyndt skivede radiser, agurk i ganske små tern, tomat i
pæne terner, renset for 'det våde'. Dertil salt, peber og en anelse
spidskommen.
Salaten dryppes af i et klæde i et par timers tid, for ellers
'glider den af skeen' ved spisning.
Den er ikke helt perfekt, jeg savner lidt mere 'varme' i smagen og
lidt mindre grønt. Måske en lille klat mayo oveni ku' hjælpe?
Men tak for opskriften.

Mvh
Erling

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-06-05 07:25

..
> [...]
> 18%, 1/3 ylette. Tyndt skivede radiser, agurk i ganske små tern, tomat i
> pæne terner, renset for 'det våde'. Dertil salt, peber og en anelse

Spidskommen virker umiddelbart som en helt forkert ingrediens i en
sommersalat af den klassiske type.

Margrete

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-06-05 07:51

Margrete Johansen <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

> Spidskommen virker umiddelbart som en helt forkert ingrediens i en
> sommersalat af den klassiske type.
>
> Margrete

Det har du helt ret i - og jeg er såmænd ikke engang helt sikker på at
jeg kan smage den lille knivspids, jeg putter i - men den røg altså med
i en forsøgsomgang - og er blevet der siden. Jeg bilder mig ind at det
bidrager med lidt varme - men prøv det selv - endelig ikke så meget, at
du kan identificere 'aha, spidskommen'.
Mvh
Erlling

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-06-05 22:03

"Henrik J. Nielsen" <news@hjn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Erling,

> [...]
Du nåede lige at fyre denne opskrift af inden jeg så tråden.
En sommersalat kan ikke være anderledes, og hvis det er radiser og purløg
fra haven, så er det lige til at standse verden.
mvh
Jørgen

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-06-05 21:07

Jørgen Hess <joergen.hess@ahva.dk> wrote:

> [...]
> En sommersalat kan ikke være anderledes, og hvis det er radiser og purløg
> fra haven, så er det lige til at standse verden.

Hej.
Du har fuldstændig ret: Friskoptrukne radiser, nyklippet purløg, og
friskplukkede tomater ER toppen.
Mvh
Erling

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 19-06-05 18:35

Sat, 18 Jun 2005 13:29:40 +0200, skrev email@domain.com (Erling
Hansen) i dk.kultur.mad+drikke:

>Frustrationer ! ! Jeg kan ikke finde ud af at lave en ordentlig
>sommersalat. IRMA havde en hæderlig, men nu bor jeg for langt fra Irma.

Det er let at lave sin egen sommersalat:

Rygeost røres med mayonaise / creme fraiche / fromage frais (vælg selv
alt efter hvor fed du vil have den - jeg synes selv den bliver bedst
med ½ mayonaise og ½ syrnet cremefraiche). Mængderne afhænger af, hvor
meget du ønsker at den røgede smag fra osten skal træde frem.
Giv evt. blandingen en ordentlig omgang med håndmixeren - så bliver
den rigtig blnak, cremet og lækker.
Til sidst kan du blande agurk og radiser (tern / skiver / revet alt
efter smag) samt purløg i.

Jeg tror i øvrigt, at købe-sommersalaterne (de langtidsholdbare -
altså ikke dem fra delikatessen) bliver så vammesøde, fordi der bruges
syltede agurker for at produktet kan holde sig.

--
mvh Gitte Sørensen
Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk