4 eller 5 smage?
Fra : RVP

Dato : 17-06-05 18:49

Hej gruppe

Tak for jeres mangesidede svar omkring mit sushi/frost spørgsmål.

Jeg er af natur en påståelig fyr. Nu er jeg havnet i en diskussion med
nogle
venner, netop over min senest tilberedte sushi.
Jeg mener at have læst at "forskere" for noget tid siden opdage den femte
smag. Altså ud over sødt, salt surt og bittert, nemli omami!
Er jeg helt galt på den?
Jeg mener at huske at omami især forekommer i tang. Derudover ved jeg at
man
i Japan kan købe omamicigarer.
Enhver hjælp vil være velkommen

Rasmus (please Bo W. ikke en eller anden Psykologisk vinkel)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-05 22:27

[RVP | Fri, 17 Jun 2005 19:48:49 +0200]

>Jeg mener at have læst at "forskere" for noget tid siden opdage den femte
>smag. Altså ud over sødt, salt surt og bittert, nemli omami!
>Er jeg helt galt på den?

Umami, men ellers er du korrekt. Der er dog tvivlere omkring definitionen
af denne smag, men jeg tror at det er et spørgsmål om tid før den er
endeligt accepteret bredt.

>Enhver hjælp vil være velkommen

http://en.wikipedia.org/wiki/Umami

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : es

Dato : 19-06-05 16:46

Hej, jeg ved at kokken Claus Meyer har beskæftiget sig en del med
"smagens fysiologi", herunder umami.
Læs et længere indlæg om "smagens kemi" fra hans pen her:
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=3968

hej, esther