Tagrende som løber over, hvad gøres?
Fra : Jakob Munck

Dato : 15-06-05 13:18

Jeg bor i et rækkehus, hvor vi har ca. 20 meter tagrende med nedløb i hver
side. Når det regner meget løber vandet ikke af tagrende og det løber ud
over kanten til gene for nogle af beboerne. Min teori er, at det er fordi
tagrende er så lang, og at der reelt ikke er noget at gøre ved det, andet
end at man kan etablere et nyt afløb i midten af den lange tagrende.

Er der andre muligheder for at løse problemet?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-05 13:23

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in

> [...]
> den lange tagrende.
>
> Er der andre muligheder for at løse problemet?

I har vel sikret Jer at det kan komme hen til nedløbene? Det hjælper jo
ikke meget hvis der ligger skidt i renden.

Men ellers lyder det meget sandsynligt at den måske 'hænger' på midten
således at vandet ikke løber ud i siderne og væk. Hvis faldet er væk fra
nedløbene så vil vandet til sidst løbe over hvis det regner tilstrækkeligt
meget.

Men det burde vel ikke være så svært og dyrt at etablere et nyt afløb på
midten. Det drejer sig jo 'bare' om et langt nok nedløbsrør og så lige lidt
savning i tagrenden.

Thomas

Fra : ha

Dato : 15-06-05 13:58

Jakob Munck wrote:
> Er der andre muligheder for at løse problemet?

-Tagrender og afløb renses så der er fri passage.
-Nogen gange kan rendejernene bukkes lidt op eller ned og
derved sørge for at vandet ender i tagrenden.
-Montere bredere tagrender. Kræver dog også udskiftning af
rendejern, så det er noget bekosteligt.
/ha

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-06-05 14:34

Jakob Munck skrev:
> Er der andre muligheder for at løse problemet?

Det er ikke dine nedløbsrør som er stoppet
til? Og hvad med risten/brønden under nedløbsrøret?

Peter Schrøder

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 15-06-05 15:58

Hvor meget fald skal der være på en tagrende ?

Henrik.

Fra : martin

Dato : 16-06-05 07:04

"Henrik Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor meget fald skal der være på en tagrende ?
>
> Henrik.

er det ikke 2 % ?

mht. til den lange tagrende,hvis det var mig lavede jeg IKKE et nedløb i
midten,derimod ville jeg hæve midten og lave nedløb i begge ender.

martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-06-05 07:55

Henrik Jørgensen skrev:

> Hvor meget fald skal der være på en tagrende ?

Jeg så en gang et quizshow i tv, hvor spørgsmålet
blev stillet. Det rigtige svar var: Intet...

Peter Schrøder

Fra : Armand

Dato : 16-06-05 16:57

Peter Schrøder wrote:

> Jeg så en gang et quizshow i tv, hvor spørgsmålet
> blev stillet. Det rigtige svar var: Intet...

Utroligt at man li'godt kan lære noget af slige programmer
Svaret til trods vil jeg nu alligevel mene at ved at have et svagt fald
på garderer man sig bedst imod at der opstår en "dal" hvor vandet vil
danne en lille pyt og med tiden mudre renden til => grobund for græs og
anden flora der vil blokere renden!

--
Armand.

Fra : Jens G

Dato : 16-06-05 17:48

On Thu, 16 Jun 2005 17:57:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>på garderer man sig bedst imod at der opstår en "dal" hvor vandet vil
>danne en lille pyt og med tiden mudre renden til => grobund for græs og

Man skal ihvertfald sikre sig at der ikke er fald i den forkerte
retning.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-06-05 07:54

Armand skrev:

> [...]
> vandet vil danne en lille pyt og med tiden mudre renden til =>
> grobund for græs og anden flora der vil blokere renden!

Absolut. Jeg kender da også en blikkenslager som
har sat en del render op i tidens løb. Han laver
også fald mod afløbet.

Peter Schrøder

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 16-06-05 12:39

"Henrik Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor meget fald skal der være på en tagrende ?
>
> Henrik.

som udgangspunkt intet, hvis renden er i vatter skal vandet nok finde ned i
hullet
--
Hilsen Gilbert