ATA-100 disk til G4 MDD
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 15-06-05 08:36

Hejsa,

Jeg har en Powermac G4 MDD (dual 867 MHz), som jeg gerne vil sætte en
mere støjsvag disk i.

Derfor har jeg købt en Seagate Barracuda 7200.7
(http://kortlink.dk/ukz), men jeg kan ikke få den til at virke.

Jeg har sat den i "Cable select" mode (har også prøvet "master"). Den
spinner fint nok op, kan jeg høre, men jeg får ikke noget ikon frem for
den, når jeg starter op med option-knappen holdt nede.

Burde en ATA-100 disk ikke virke med den Powermac model? Eller skal jeg
gøre noget specielt for at initialisere en ny disk?

På forhånd tak,
Hilsen Jacob

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 09:04

Jacob Tjørnholm <"chopmo[sn"@bela]gmail[dot]com> wrote:

> [...]
>
> Burde en ATA-100 disk ikke virke med den Powermac model? Eller skal jeg
> gøre noget specielt for at initialisere en ny disk?

Selv en ATA-133 disk virker da på den, men kan så kun adresseres op til
128 G. Og der er faktisk en ATA-100 controller på en G4/867 som jeg har,
dog ikke dual.

Og på dit link ser jeg at du har valgt en lille harddisk på kun 120 G, i
realiteten 111 G. Havde du ofret 30 kroner ekstra havde du også fået 17
G ekstra. For en 160 G harddisk som giver 151 G med en ATA-133
controller.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 15-06-05 10:49

> Selv en ATA-133 disk virker da på den [snip]

Ja, det ville jeg jo også mene. Men burde den ikke poppe op, når jeg
starter med option-knappen (eller hvad den hedder) nede, også selv om
den ikke er formatteret...?

Eller er der noget specielt, jeg skal gøre?

Det er meget muligt, at jeg overser et eller andet helt
grundlæggende...jeg er ret grøn i Mac-verdenen.

/Jacob

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 11:29

> Ja, det ville jeg jo også mene. Men burde den ikke poppe op, når jeg
> starter med option-knappen (eller hvad den hedder) nede, også selv om
> den ikke er formatteret...?

> Eller er der noget specielt, jeg skal gøre?

Du skal i hvert fald gå ind i Diskværktøj / Disk Utility, som ligger i
/Applications/Utilities/. Dér skal den formatteres.

Og så et godt råd:

ASM giver en pull-down menu over åbne emner
http://asm.vercruesse.de

QuicKeys giver store macro-muligheder.
http:/www.cesoft.com

AliasMenu gør det muligt at lave en bunke ekstra pull-down menuer.
http://www.widemann.net/aliasmenu/

--
Per Erik Rønne

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-06-05 10:48

> Jeg har sat den i "Cable select" mode (har også prøvet "master"). Den
> spinner fint nok op, kan jeg høre, men jeg får ikke noget ikon frem for
> den, når jeg starter op med option-knappen holdt nede.

Cable select er fint.
Åbn Disk Utility / Diskværktøj.
Ser du harddisken der?
Partition / formater den med Mac OS Extended og med OS 9 Disk Drivers.
Installer OS X på den.

En ny harddisk er tom, og du kan ikke bruge den i Mac OS, før den er
formateret.

mvh Mikael Kern

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 15-06-05 10:52

> Åbn Disk Utility / Diskværktøj.
> Ser du harddisken der?
> Partition / formater den med Mac OS Extended og med OS 9 Disk Drivers.
> Installer OS X på den.

Lige nu har jeg ikke den gamle dig i (den larmer jo ), men den kunne
jeg selvfølgelig sætte i midlertidigt.

> En ny harddisk er tom, og du kan ikke bruge den i Mac OS, før den er
> formateret.

Næ, men jeg skulle vel gerne kunne installere Tiger på den... Den viser
sig heller ikke, når Tiger-installationen spørger efter destination.

/Jacob

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-06-05 16:41

Jacob Tjørnholm - "chopmo[sn"@bela]gmail[dot]com on 15/06/05 11:51 wrote:

> Næ, men jeg skulle vel gerne kunne installere Tiger på den... Den viser
> sig heller ikke, når Tiger-installationen spørger efter destination.

Så længe den ikke er formatteret viser den sig ikke. Hvis du starter på
installations cd'en, kan du når den er startet vælge at åben Disk
Utility/Diskværktøj fra en af menuerne ved siden af æblemenuen. Herfra
formaterer du disken, afslutter Disk Utility, og begynder din installation.

--
/peter

Fra : Erik Richard

Dato : 15-06-05 17:49

Hej Jacob

Jacob Tjørnholm wrote:

> Lige nu har jeg ikke den gamle dig i (den larmer jo ), men den kunne
> jeg selvfølgelig sætte i midlertidigt.

Det behøver du ikke. Du kan nøjes med at isætte enten 'CD 1 Installer'
fra OS X eller en 'Mac OS 9.1' CD.

Hvis du bruger en OS X CD, skal du åbne 'Diskutilities'/'Diskværktøj'.
Her vil disken vises som ''not initialized'/'ikke-formatteret'

Vælg i partitionsenuen enten 1 elle 2 partitioner, og i format-menuen
vælger du Mac OS Extended. Afkryds ligeledes som nævnt 'installer OS 9
drivere'. Klik på 'Formater'. Herefter dukker ikonet op på skrivebordet.

Bruger du en OS 9.1 CD som startdisk, skal du vælge
'DriveSetup'/'Diskværktøj' og ellers følge samme recept som ovenfor. Der
er dog intet felt til afkrydsning for OS 9 drivere - ej heller for OS X
drivere.

> Næ, men jeg skulle vel gerne kunne installere Tiger på den... Den viser
> sig heller ikke, når Tiger-installationen spørger efter destination.

Det skyldes, at disken ikke er Mac formatteret.

Mht. valget, når du monterer disken, skal du sikre dig, at den står til
UDMA og Master. Det er ikke nødvendig at vælge 'Cable Select'

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 20:32

> [...]

> spinner fint nok op, kan jeg høre, men jeg får ikke noget ikon frem for
> den, når jeg starter op med option-knappen holdt nede.

Disken er sansynligvis fdisket til brug på windows uden der er oprettet
en partition.

> Burde en ATA-100 disk ikke virke med den Powermac model? Eller skal jeg
> gøre noget specielt for at initialisere en ny disk?

ja åben diskværktøj, og formater+partitioner disken.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 16-06-05 07:26

Fedt, nu virker det. Det endte med at jeg smed den gamle disk i og
formatterede fra Mac OS X.

Mange tak for svarene!

/Jacob