Den nye Mac teknologi
Fra : Erik Richard

Dato : 14-06-05 19:19

OK, nu har jeg endelig fået tid til at høre Steve Jobs' keynote. -
ganske interessant.... - Samtidig har jeg også selv haft nogle samtaler
med forskellige personer rundt omkring i 'æble-verdenen'.

Et par af de ting, som jeg specielt har haft i tankerne, er
selvfølgelig, - hvordan vil de forskellige handicaporienterede
programmer fungere på både den nye Mac+Intel løsning samt på Tiger &
Leopard. I den forbindelse har jeg haft kontakt til bl.a. Apple Danmark,
og fik dér at vide, at der _ikke_ vil være problemer med de
engelsksprogede programmer, - _og_ at det også stadig vil være muligt at
bnruge fx. et system som MBROLA Text Recognition System fra det belgiske
teknologiske universitet i Antwerpen.

Vi fik også en snak omkring dansksproget talesyntese, og de kunne
bekræfte, at IBM _har_ planer om at udgive ViaVoice på dansk! - hvilket
jeg også selv har erfaret fra IBM. Mht. Infovox 300 til Mac OS X kunne
Apple Danmark bekræfte, at Telia, der nu ejer Infovox stadig ikke har
gidet gøre noget yderligere ved systemet, og at Telia er noget af det
sløveste overhovedet at arbejde sammen med. - Så vi skal ikke regne
med, at Telia overhovedet vil gøre mere ved systemet til Mac, da der
tilsyneladende er indgået en aftale med Nokia+Microsoft, der indebærer,
at Infovox kun skal udvikles til Wintel baserede PC + mobilsystemerne
fra Nokia, der bruger et MS-udviklet styresystem til deres nye
multitelefon, der forventes på markedet næste år. - Selvom det ikke vil
være muligt med Nokia+MS telefonen at koble til en Mac, vil det dog
stadig være et gevaldigt fremskridt for handicappede - både blinde og
svagtseende samt folk, der har taleproblemer, da telefonen vil oversætte
fx. en spastikers ord og udtaler til elektronisk tale, så det vil være
muligt for alle at forstå og tale med en person, der har taleproblemer.

Igennem de sidste 2-3 år har der jo verseret rygter om og forsøg på at
få OS X til at køre på en alm. PC, hvilket jo tildels også er lykkedes.
Det er ihvertfald lykkedes at få selve kernen til at køre nogenlunde
fejlfrit. I sin keynote kunne Jobs jo så afsløre, at alle OS X
systemerne er udviklet til at kunne køre parallelt på dels G4/G5
teknologien og på Intel-baserede maskiner. - Hvilket jeg jo har haft en
mistanke om, men hele tiden fået div. hug for at komme med.

I den forbindelse har jeg også haft lidt snak med nogle 'æble-folk', og
vi har drøftet tidsrammen for, hvornår der reelt vil komme et OS X, der
vil køre på de alm. PC'ere. Vi kom frem til, at dette nok vil blive
muligt ganske kort tid efter, at Apple har lanceret den nye MacIntel. -
Altså i løbet af nogle måneder - måske dog først i begyndelsen af næste
år. - Skal man tolke Steve Jobs' udtalelser omkring Leoparden og dens
indtog samtidig med Microsofts Longhorn, - tja, så var det jo en oplagt
mulighed for at annoncere, at Leoparden ville 'æde bøflen' allerede i
det første spring... - Altså at Leopard vil blive lanceret, så den kan
køre på både MacIntel og alm. PC.

Hvis - eller rettere når, det bliver muligt, så vil det også tvinge
diverse udviklere på PC-platformen til at lave deres programmeringer i
det nye 'Universal binaring system' - Og for at vende tilbage til de
handicaporienterede programmer, - så vil det tvinge udviklerne på fx.
det norske Apollo Systems, telia Infovox og ikke mindst Jaws for Windows
til at levere deres talesynteser, så de kan køre på fbåde Wintel og
MacIntel. Og da især Apolle og Jaws jo arbejder sammen med stort set de
fleste handicapforbund over det meste af verden, så vil der jo også
komme et krav fra disse forbund, om at deres programmer skal være
universelle.

Det, der så kan undre mig noget, er, hvorfor i alverden det ikke er
muligt blot at få nogle ganske få danskere og nordmænd til at gå med i
MBROLA projekterne, så vi kan få færdiggjort systemet, så det dækker
alle europæiske sprog. Det er så enkelt. Det kræver blot et par
linguister, der er velbevandret i at kunne udtale de specifikke danske
(og norske) lyde i sproget, så der kan blive opbygget en databawse til
formålet. Og derefter blot omsætte det til kodesprog, hvilket iflg.
MBROLA ikke er særlig svært, da det hele er lavet i Java - 'universal
binary scripting system'. - Og ja! koden ligger allerede tilgængelig og
vil være ganske let at overføre til fx. et 'Universal Binary Library'...
Godt nok er dansk - og norsk - ikke de to største sprog, men dog sprog,
der forstås og tales af godt og vel 25 millioner mennesker over hele
verden, - jvf. 'Ud Med Sproget' på DR/P1.

Jeg er godt klar over, at den her side af Apples transcision ikke er
noget, der nok vil have den store interesse i Danmark - eller her i
gruppen. Men alene, når det gælder synshandicappede, så regner man med,
at der på verdensplan er mere end 100mill. fuldstændig blinde (ca.
45mill alene er blinde af 'billharsis' sygdommen), 3-400mill., der har
så store synsproblemer, at fx. både talesyntese og forstørrelsessystemer
kunne hjælpe dem. Op mod 50-60mill. spastikere og andre med store
taleproblemer. - Og ikke mindst helt op til ca. 25% af verdens
befolkning er ordblinde i en eller anden grad... - Hvorfor skal de/vi
ikke have del i fremskridtet mht. ny teknologi?

En anden ting, som jeg bemærkede, ikke blev nævnt med et eneste ord i
Steve Jobs' keynote, er brugen af ren opensource teknologien. - Hvordan
vil det gå med den? - Vil det fx. stadig være muligt at køre X11,
XDarwin + div. programmer ala OpenOffice, Gimp Graphics og andre
programpakker, der kører i ren opensource kode? - Skal vi til at køre en
2- eller 3-dobbelt emulering for at køre med fx. OpenOffice på de nye
MacIntel? - fra MacIntel->PPC->X11/XDarwin. Bliver dette tilfældet vil
det godt nok sløve en maskine ret så meget ned. Det vil heller ikke være
særligt fremmende for fx. de forskellige virksomheders og det
offentliges overgang til brugen af opensource pakkerne. - Det kan meget
let medføre, at opensource teknikken til både Mac og Wintels vil gå hen
og dø ud. - I den sidste ende kan det betyde, at fx. nu Århus Amt /
Region Midtjylland vil blive tvunget tilbage til et Windows baseret
koncept, hvilket vil betyde en geninvestering i området af små 100mill.
kr. til genanskaffelser af div. officepakker.

ELLER - vil det medføre en øget brug af opensource, da det jo
tilsyneladende er lettere at lave opensource kode til brug med
Intel-baserede computere? Bliver dette tilfældet, så er jeg alvorlig
bange for, at Apples dage som systemudviklere vil komme på en meget,
meget hård prøve, og måske endda medføre en total lukning af al software
udvikling. - Det forudsætter naturligvis, at det nye hardware koncept
vil blive ligeså stabil og sikker som det nuværende med G4/G5 teknologien.

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 20:37

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> få OS X til at køre på en alm. PC, hvilket jo tildels også er lykkedes.
> Det er ihvertfald lykkedes at få selve kernen til at køre nogenlunde

Øh, rygter? Det har da været almindelig kendt fakta. Darwin (og dermed
xnu kernen som OSX bruger) har kørt på Intel x86 hardware i al
offentlighed siden dag ét. <http://developer.apple.com/darwin> og Darwin
til x86 har ligeledes været offentlig tilgængelig fra dag ét, dvs det
har den osse været /før/ dag ét (Dag ét = datoen for udgivelsen af Mac
OS X 10 Public Beta).

Det er ej heller en overraskelse for andre, at Apple hele vejen igennem
har vedligeholdt en build af Mac OS X til x86, idet NeXTstep som de kfik
ved overtagelsen af NeXT kørte på Intel x86, Motorola 68k, Sun SPARC og
HP PA-RISC - og ikke på POWER/PowerPC.
Rapsody (Udviklingsnavnet for det projekt, der endte som Mac OS X Server
1.0 og 1.2) kørte oprindeligt på x86, og selv om release udgaven kun var
til Apples PowerPC hardware, fandtes der fat binaries til såvel x86 som
PowerPC af de fleste programmer.

> [...]
> teknologien og på Intel-baserede maskiner. - Hvilket jeg jo har haft en
> mistanke om, men hele tiden fået div. hug for at komme med.

?? kan du komme med eksempler på, at _du_ skulle have "fået hug" for
det? Eksemplevis i form af et Message-ID. Jeg tror du digter lidt på dit
martyrium Erik.

> [...]
> mulighed for at annoncere, at Leoparden ville 'æde bøflen' allerede i
> det første spring... - Altså at Leopard vil blive lanceret, så den kan

Det er en mulighed, men jeg tvivler på det. Dels vil det kanibalisere
Apples hardware salg, hvad de ikke har råd til, med mindre de har i
sinde at afhænde denne del af deres forretning eller overoptimistisk
forventer at Mac OS X vil kunne overtage MS's Windows dominerende
posistion på verdensmarkedet i æøbet af ét år eller to; og dels vil det
betyde en trussel imod det program, som Apple mere end noget andet er
afhængig af kan køre på deres OS: Microsoft Office.

> [...]
> XDarwin + div. programmer ala OpenOffice, Gimp Graphics og andre
> programpakker, der kører i ren opensource kode?

Jada - Det kører allerede på Darwin <http://developer.apple.com/darwin/>
og kan nemt patches, kompileres og installeres via fink.

> - Skal vi til at køre en
> 2- eller 3-dobbelt emulering for at køre med fx. OpenOffice på de nye
> MacIntel? - fra MacIntel->PPC->X11/XDarwin.

Nej, husk at X11 programmer ikke emuleres men kører native. De kører
blot ikke i Apples Aqua GUI, men i X11.

> ELLER - vil det medføre en øget brug af opensource

Det vil ikke gøre nogen forskel. Al det åbensovs SW du henviser til
kører allerede på windows og på x86; enten i windows's eget GUI
(svarende til når det kører i Aqua på OSX) eller i X11 på winNT, winXP,
Linux og BSD. Husk at Windows NT/XP osse er POISX kompatibelt OS,
hvorfor denne kode i ligehd med til OSX let lader sig kompilere.

> da det jo tilsyneladende er lettere at lave opensource kode til brug med
> Intel-baserede computere?

Det er det som sådan ikke, men markedet er større hvilket dermed osse
gælder mængden af udviklere. Det er der to grunde til:

Windows har en markedsandel på 90-95%, hvorfor det giver mening at porte
åbensovs programmer til at køre i windows's egen brugerflade, frem for
X11 (Apples lave markedsandel er årsagen til at det ikke giver megen
mening at porte X11 programmer til Aqua).

Andelen af udviklere, opensource-advokatister er langt større på x86 pga
af Linux og BSD'erne, end den er på mere exotiske platforme som
POWER/PowerPC og SPARC.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Christian Bech

Dato : 15-06-05 08:32

In article <1gy5zh2.ruglhbr9g9cnN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ?? kan du komme med eksempler på, at _du_ skulle have "fået hug" for
> det? Eksemplevis i form af et Message-ID. Jeg tror du digter lidt på dit
> martyrium Erik.

Erik tænker sandsynligvis på
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/browse_thread/thread/8962
630f2f15d2b6/ffd6e755dce5e4db?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author
:Richard&rnum=7&hl=en#ffd6e755dce5e4db>

Nedenstående også fra Erik viser egentlig meget godt hvordan den
skiftende intel-overbevisning har bølget:

<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/browse_thread/thread/e61a
a977b0da8bec/fd222b62de0f2ba9?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author
:Richard&rnum=4&hl=en#fd222b62de0f2ba9>

<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/browse_thread/thread/c65e
2f5ba1960857/28e0fe5a02050394?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author
:Richard&rnum=1&hl=en#28e0fe5a02050394>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-06-05 11:30

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> a977b0da8bec/fd222b62de0f2ba9?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author

Det er ikke verdens letteste links at følge :(

Er der noget galt med message id?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-05 12:04

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er ikke verdens letteste links at følge :(

I MacSOUP markerer du blot hele linket, og cmd-klikker på det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 15-06-05 18:08

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er ikke verdens letteste links at følge :(

Enig, du skal blot kopiere de sidste to linier og sætte dem ind efter
den understregede aktive del.

> Er der noget galt med message id?

Det er jo ikke alle newsreaders, der kan betjene sig af Message-ID...

Fra : Christian Bech

Dato : 16-06-05 12:00

In article <yu23brjc3qd.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er ikke verdens letteste links at følge :(

Beklager. Jeg glemmer nogen gange at ikke alle behersker copy-paste.

> Er der noget galt med message id?

Det ville være langt mere omstændeligt, da der er tale om meget gamle
indlæg.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-05 12:43

> Beklager. Jeg glemmer nogen gange at ikke alle behersker copy-paste.

Den skulle bare kunne holdes på en linie.

> Det ville være langt mere omstændeligt, da der er tale om meget gamle
> indlæg.

Åbenbart kender Grouggle dem ikke selv.

Ganske interessante holdninger og beskyldninger i øvrigt :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 16-06-05 13:11

In article <yu24qbybk9g.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Den skulle bare kunne holdes på en linie.

Jeg havde da hegnet den fint ind?

> Åbenbart kender Grouggle dem ikke selv.

A hva'?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-05 13:22

> Jeg havde da hegnet den fint ind?

Næh. Men den var Per Rønne-venlig. Så mangler jeg bare en Mac.

> A hva'?

MassageId'erne. De står da i indlæggene.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 16-06-05 13:37

In article <yu2r7f2a3ur.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Næh. Men den var Per Rønne-venlig. Så mangler jeg bare en Mac.

Der var da fine <>'er, så jeg har strukket mig langt.

Ja? De står vel også hos Google?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 19:57

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> 630f2f15d2b6/ffd6e755dce5e4db?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author

tja, det er jo netop hvad jeg vil kalde for at digte på et martyrium der
ikke eksisterer. Hvis det er "hug" kan jeg sagtens forstå hvorfor jeg er
endt i Eriks killfilter (når ellers det fungerer), fordi jeg ikke er
taknemmelig over han læser mine indlæg.

<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/ce09ee
054e8b0270/8ebfd58117563575?q=fjols+group:dk.edb.mac+author:*reippuert*&
rnum=6&hl=en#8ebfd58117563575>

> [...]
> 2f5ba1960857/28e0fe5a02050394?q=intel+group:dk.edb.mac+author:Erik+author

Det er jo næsten komisk.

Det er muligt Erik erindrer han har fået hug i #2, men det er sgida ikke
pga af hans "formodning om OSX på Intel. Men fordi han fiser rundt i
begreberne og ikke har styr på hvad Darwin, en kerne osv er. Intet nyt
under den sol.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-06-05 23:08

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> en 2- eller 3-dobbelt emulering for at køre med fx. OpenOffice på de
> nye MacIntel? - fra MacIntel->PPC->X11/XDarwin. Bliver dette tilfældet

Open Source programmer kræver oftest kun en rekompilering når det
eneste der ændrer sig er CPU'en men med samme operativsystem.

De vil derfor køre native (men ikke som universielle binaries).

Det er faktisk et skoleeksempel på at ens investeringer er mindst
leverandørafhængige når man har kildeteksten.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 14-06-05 23:43

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Open Source programmer kræver oftest kun en rekompilering når det
> eneste der ændrer sig er CPU'en men med samme operativsystem.

Det er jeg godt klar over, men jeg tænker primært på den nye Leopard,
som nok ikke vil kunne køre på fx. de gamle maskintyper, - som Tiger kan
- siden han kaldte det for 'a part of the 3rd transcision'.

> De vil derfor køre native (men ikke som universielle binaries).

Dvs., at fx. X11/XDarwin vil også blive integreret i Leopard? - Hvis det
er tilfældet, vil der ikke blive problemer - heller ikke med fx.
OpenOffice o.a., men hvad med Java-delen. Jeg synes ikke, der blev nævnt
rigtig noget om det.

Der har jo været en del fremme om, at Java, som vi kender den i dag,
ikke vil kunne køre på den ny teknik, men at vi skal over på noget
ActiveX-værk. Sker det, vil det ikke længere være muligt at bruge fx.
MBROLA på noget som helst sprog. MBROLA fungerer ikke med MS's afart af
Java... Heller ikke et program som YSpeak for døvstumme/døvblinde eller
iListen og eReader for blinde vil kunne fungere, da de også er bygget på
alm. Java. Dvs., de største og mest brugte handicapprogrammer til Mac
bliver udelukket...

> Det er faktisk et skoleeksempel på at ens investeringer er mindst
> leverandørafhængige når man har kildeteksten.

Tja, det er jo så et både og, når det gælder for handicaporienteret
software. Det bliver jo det, jeg mest vil komme til at beskæftige mig
med fremover.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 00:10

> Det er jeg godt klar over, men jeg tænker primært på den nye Leopard,
> som nok ikke vil kunne køre på fx. de gamle maskintyper, - som Tiger kan
> - siden han kaldte det for 'a part of the 3rd transcision'.

Leopard aka 10.5 vil køre på såvel PPC som Intel x86, så det er ét fedt,
det vil 10.6 formegenlig osse (sidstnævnte er rent gætværk)

Men Apple vil formegenlig vanen tro fjerne n antal (PPC) maskiner fra
listen over understøttet hardware. Jeg vil tro de skærer ved enten G3
CPU eller manglende QuatzExtreeme (eller begge dele). Intet nyt under
solen der.

> Dvs., at fx. X11/XDarwin vil også blive integreret i Leopard?

ja, selvfølgelig. lær det nu, X11 er ikke emulereing eller bundet til én
bestemt type hardware.

- Hvis det
> er tilfældet, vil der ikke blive problemer - heller ikke med fx.
> OpenOffice o.a., men hvad med Java-delen. Jeg synes ikke, der blev nævnt
> rigtig noget om det.

Java er netop CPU uafhængig og kræver ikke rekompilering.

> Der har jo været en del fremme om, at Java, som vi kender den i dag,
> ikke vil kunne køre på den ny teknik, men at vi skal over på noget
> ActiveX-værk.

Har der det? Det er vist mange mange år siden MS har snakket om
active-X.
Selv MS har forladt såddanne tanker, de snakker om .NET som i åbensovs
versionen kaldes mono (mener eks at gnome.org allerede har kastet sig i
støvet). De fleste udviklere er iøvrigt meget begejstrede for .NET og
mono. MS opfordrer deres udviklere til at flytte til .NET som er et
meget centralt sprog i Longhorn. I åbensovs kredse er der megen kritik
af java, fordi det er et proporitært sprog i modsætnbing til eks. mono.

<http://www.google.com/search?q=mono%20.NET&sourceid=mozilla2&ie=utf-8&o
e=utf-8>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-06-05 07:58

> ja, selvfølgelig. lær det nu, X11 er ikke emulereing eller bundet til én
> bestemt type hardware.

Og det har du allerede skrevet i dit andet svar, men er der ikke noget
med, at Erik ikke læser/har sortlistet dig?!
Også under tråden med audio-hacking synes jeg ikke, at du ligesom fik
hul igennem til Erik?! Hm. Men det ændrer vel egentlig ikke, at det
efter min mening er det rigtigste at svare som du gør - men
formuleringer som »lær det nu« med stigende utålmodighed i stemmen
forekommer en smule morsomme hvis Erik ikke læser dig.

--
Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-05 19:57

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Og det har du allerede skrevet i dit andet svar, men er der ikke noget
> med, at Erik ikke læser/har sortlistet dig?!

officielt, jo men han kan normalt ikke dy sig, nogen gange svarer han
endda under falskt navn.

<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/86522c
9e78efa5c6/7d5080d309500d9a?q=group:dk.edb.mac+author:RattleSnake&rnum=1
&hl=en#7d5080d309500d9a>

> Også under tråden med audio-hacking synes jeg ikke, at du ligesom fik
> hul igennem til Erik?!

Uh, nej. Men han har vist alligevel læst mit indlæg. Erik er alt for
nysgerrig til at kunne lade være.

tager jeg jo Erik i forsvar. Det er han da helt klar over.

> [...]
> formuleringer som »lær det nu« med stigende utålmodighed i stemmen
> forekommer en smule morsomme hvis Erik ikke læser dig.

Jeg antager skam at han læser mine indlæg, ellers ville han stille de
spørgsmål igen, som han kun får svar på af mig her i gruppen. Det gør
han ikke - eks.

I ét af indlægene henviser jeg til min blog (som endnu ikke er online
efter server hardware+OS skifte), men ved lejlighed vil jeg da lige
kigge i mine logfiler og se om den tilfældigvis ikke skulle indeholde et
besøg i perioden omkring 8-10 jannuar fra samme IP# som Erik brugte i
denne periode.