Kender nogen den perfekte BBQ-marinade?
Fra : Peter Nielsen J.

Dato : 14-06-05 11:15

Hejsa allesammen!

Jeg står foran et mindre grillarrangement, hvor jeg skal stå for seancen.
Jeg elsker disse stærke, krydrede, sødlige og meget velsmagende
BBQ-marinader, og jeg vil høre, om der er nogen der har en rigtig god
opskrift på herpå. Eventuelt ville det også være fedt at vide, hvilken slags
kød der smager godt til den pågældende marinade.

Tak på forhånd!

Mvh

Peter

Fra : mcloud

Dato : 14-06-05 11:19

Hej Peter.

Her er min hemmelige BBQ -marinade :

1 dl. tomatketchup
4 spsk. olivenolie
3 spsk. balsamico eddike
2 spsk. lagereddike
3 fed hvidløg
4 spsk. brun farin
2 tsk. stødt rosenpaprika
½ tsk. stødt chili
½ tsk. stødt ingefær
½ tsk. stødt koriander

Til marinaden røres ketchup, olivenolie og de to slags eddike sammen i en
skål til en ensartet masse.
Pres hvidløgsfeddene i og tilsæt brun farin.
Rør godt rundt og kom så krydderierne i.
Lad marinaden hvile ca. 1 time, inden den skal bruges.
er formiddabel på kogte-grillstegte ribben-Kalkun bryst -kylling-
mvh mcloud

Fra : Max

Dato : 14-06-05 11:38

Hej

> BBQ-marinader, og jeg vil høre, om der er nogen der har en rigtig god

Hvorfor skal grillkød altid ødelæges med den slags, det smager
da bedst uden.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-05 11:54

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej

> Hvorfor skal grillkød altid ødelæges med den slags, det smager
> da bedst uden.

Det er da uundværligt til Spare Ribs, kan du forestille dig dem uden sovs på
?
Desuden er det godt til tørt kød ala kalkun og noget kylling.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Max

Dato : 14-06-05 12:40

Hej

> Det er da uundværligt til Spare Ribs, kan du forestille dig dem uden sovs

Sagtens, smager fint uden brændt ketchup.

> Desuden er det godt til tørt kød ala kalkun og noget kylling.

Fisk og fugl høre ikke hjemme på grill.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-05 12:51

> Hej

> på
>
> Sagtens, smager fint uden brændt ketchup.

Hvis din definition af BBQ marinade er brændt ketchup, så forstår jeg dig
godt.

> Fisk og fugl høre ikke hjemme på grill.

En friskfanget ørred eller laks er nu sagen.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Max

Dato : 14-06-05 13:51

Hej

> En friskfanget ørred eller laks er nu sagen.

Ikke når man er opvokset i et fiskerøgeri med en
flok fjordfiskere.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-05 14:07

> Hej

> Ikke når man er opvokset i et fiskerøgeri med en
> flok fjordfiskere.

Måske netop derfor

--
mvh / regards

Christian

Fra : Max

Dato : 14-06-05 14:27

Hej

> Måske netop derfor

Ikke når devisen er "Spis nu fisk min dreng, kartoflerne
koster penge", ja så er ens begejstring for fisk ikke
hvad den kunne være. :)

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-05 08:03

> Hej

> Ikke når devisen er "Spis nu fisk min dreng, kartoflerne
> koster penge", ja så er ens begejstring for fisk ikke
> hvad den kunne være. :)

Det kan jeg godt forstå
Så du har fået din ration af Omega-3

--
mvh / regards

Christian

Fra : Peter Nielsen J.

Dato : 14-06-05 13:10

Tak til Mcloud for den spændende opskrift, og tak til Max for din kommentar.
Smag og behag er som bekendt forskellig. Det kan man vist godt slå fast!

Peter

Fra : Max

Dato : 14-06-05 13:57

Hej Peter

> Tak til Mcloud for den spændende opskrift, og tak til Max for din
kommentar.
> Smag og behag er som bekendt forskellig. Det kan man vist godt slå fast!

Ja, min kommentar var nu også nærmest et udfald mod den vane der er
omkring grill her i landet. Så snart man skal grille skal kødet smøres ind
og ingen sætter spørgsmål ved hvorfor. Min mening er at selve grillningen
sætter smag nok i sig selv og vil gerne høre om andre har meninger omkring
disse ting.

Mvh Max

Fra : Mus

Dato : 14-06-05 14:24

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:42aed424$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> sætter smag nok i sig selv og vil gerne høre om andre har meninger omkring

Ja jeg synes marinaden er halvdelen af grillningen.
Kylling med honning,olie, soya og lime/citron er bare guf.

Der er dog noget kød der ikke skal have marinade. Et par gode hakkebøffer
feks. De skal bare have gode med peber.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 15:57

> [...]
> sætter smag nok i sig selv og vil gerne høre om andre har meninger omkring

Hej

Nogen gange er det sagen med marinade, andre gange er det ikke. Jeg synes
nok spareribs ville være lidt kedelige uden - de bruges vel bare så man har
noget at putte BBQ saucen på Og mcloud's opskrift har jeg prøvet - den
er genial!

Hilsen
Fint

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-05 16:17

On Tue, 14 Jun 2005 12:14:50 +0200
"Peter Nielsen J." <no@mail.dk> wrote:

> [...]
> en rigtig god opskrift på herpå. Eventuelt ville det også være fedt
> at vide, hvilken slags kød der smager godt til den pågældende

1 dåse hakkede tomater
1 lille dåse pure
1 stk stort løg
4-5fed hvidløg
halv rød peber
1-2 tsk chili/cayenne (helst frisk og mængde efter smag)
1-2 tsk paprika (evt. røget)
2-3 spsk teryaki sauce/rød balsamico
noget sødt (f.eks. 2spsk sukker/½dl ananas(saft)/2-3 spsk honning/sirup)
salt og peber
oliven olie

løg og hvidløg hakkes og steges i en gryde med olie, paprika, chili og
(den hakkede) peberfrugt tilsættes og "svitses". teryaki/balsamico
hældes over og "koger op" for at fjerne lidt af det sure.
Er det søde flydende (altså ikke alm. sukker) så tilsættes dette nu og
koger lidt op. Tomat og pure tilsættes og det skal herefter stå og koge
lidt ind alt imens der røres i det engang imellem.
Efter en ½-1time tages gryden af varmen og stilles til køling lidt.

Det hele blendes til en tynd BBQ sauce og smages til med rigeligt med
salt og peber og evt. chili/sødt/teryaki/balsamico hvis man vil have
smagen mere stærk/sød/sur.

personligt foretrækker jeg at bruge halvt honning og halvt ananas som
det søde. nogle gange putter jeg selve ananassen i også (altså et par
spsk fulde eller lignende)

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 20:32

Den uundværlige "Den klassiske køkkenskole" har tre opskrifter på
grill saucer. Jeg har selv lavet American barbecue sauce, og den var
ekstrem god. Den kan bruges både til at marinere kødet i, men er
også en luksus ketchup.

I øvrigt anbefales det jo ikke at grille saucen når den indeholder
sukker. Det er rigtigt som nævnt i en anden besked at brændt sukker
(ketchup) smager grimt. Smør det i stedet på til sidst i stegningen,
og server det til maden.

Thomas

Fra : Christian Hansen

Dato : 15-06-05 21:29

Thomas wrote:
> [...]
> grill saucer. Jeg har selv lavet American barbecue sauce, og den var
> ekstrem god. Den kan bruges både til at marinere kødet i, men er

Enig - jeg fandt sellerifrø i helsekosten :)

Vi marinerede en svinemørbrad med American Barbecue sovsen og smed den i
kuglegrillen - aldrig har vi fået en så velsmagende og saftig
svinemørbrad - det kan varmt anbefales!

Mvh Christian

Fra : T

Dato : 16-06-05 09:54

"Thomas" <thomassaxtoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Vil du poste den opskrift på American barbecue sauce ?? Mvh T

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-06-05 20:41

On 15 Jun 2005 12:31:52 -0700
> [...]
> sukker. Det er rigtigt som nævnt i en anden besked at brændt sukker
> (ketchup) smager grimt. Smør det i stedet på til sidst i stegningen,

Hmm faktisk så tilføjer jeg "sukker" netop for at få den kandiserende
effekt ud af det. Den svagt brændte smag fra dette synes jeg faktisk er
en af de helt klare plusser ved grillmad.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Thomas

Dato : 16-06-05 20:32

Self. Jeg havde bare lidt travlt i går.

American barbecue sauce. Til oksekød, kylling, svinekød og ribben. 5
dl. sauce.
Sauter 1 hakket løg i 2 spsk. olie. Tilsæt 1 kg flåede hakkede
tomater uden kerner, 3 fed hakkede hvidløg, 4 spsk. brun farin, 4
spsk. vineddike, 2 spsk. worcestershiresauce, 1 spsk. tomatpuré, 1
spsk. karry og 1 tsk. sellerifrø. Lad saucen simre til den er tyk, ca.
30 minutter. Rør i den af og til. Smag til.

Go' sommer.

Thomas