Krydderurter i Afghanistan
Fra : Robert Hansen

Dato : 14-06-05 08:29

Hej alle

Jeg skal snart til udstationeres i Afghanistan, hvor man jo desværre ikke
kan gå ned til grønthandleren og købe sine friske krydderurter, som jeg på
ingen måde vil undvære i 6 måneder. Så målet må jo blive en køkkenhave i et
helvedes varmt sommerklima.

I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

1. Hvor lang tid tager eks. basilikum fra frø til grydeklar?
2. Må man tage frø med til landet og/eller evt. en potte rosmarin til at
plante så den bliver til en stor busk? Der er jo en masse regulativer :(
3. Hvilke af følgende vil få svære betingelser af den hårde varme i landet:
Persille, Dild, Basilikum, Rosmarin, Timian, Oregano, Salvie, Purløg?

VH
Robert

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-05 08:38

On Tue, 14 Jun 2005 09:28:53 +0200
"Robert Hansen" <dsl72550@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:
>
> 1. Hvor lang tid tager eks. basilikum fra frø til grydeklar?

efter ca 3 uger kan du tage de første par blade fra den vil jeg tro.
men nok ikke nok til en større omgang mad.

> 2. Må man tage frø med til landet og/eller evt. en potte rosmarin til
> at plante så den bliver til en stor busk? Der er jo en masse
> regulativer :(

aner det ikke men jeg tvivler faktisk på at du må tage det med.

> 3. Hvilke af følgende vil få svære betingelser af den
> hårde varme i landet: Persille, Dild, Basilikum, Rosmarin, Timian,
> Oregano, Salvie, Purløg?

alt pånær rosmarin og Timian vil vist ikke overleve varmen med mindre
du vander dem flere gange dagligt. Specielt basilikum,salvie og oregano
skal have meget vand.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : as

Dato : 14-06-05 08:56

>alt pånær rosmarin og Timian vil vist ikke overleve varmen med mindre
>du vander dem flere gange dagligt. Specielt basilikum,salvie og oregano
>skal have meget vand.
Også oregano?

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-05 09:03

On Tue, 14 Jun 2005 09:56:13 +0200
"as" <nospam@spam.dk> wrote:

> Også oregano?

umiddelbart er det i hvert fald den oplevelse jeg har haft med den sort
jeg har herhjemme. dog kan der sagtens være sorter der er meget mere
robuste

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Bjarne K

Dato : 14-06-05 14:29

"Robert Hansen" <dsl72550@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
jeg på
> ingen måde vil undvære i 6 måneder. Så målet må jo blive en køkkenhave

Hvorfor er det lige at du ikke kan gå ned til den lokale grønthandler,
er det p.g.a. sikkerhed eller hvad.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-06-05 16:54

"Bjarne K" skrev i en meddelelse

> ikke
> jeg på
> i et helvedes varmt sommerklima.

> Hvorfor er det lige at du ikke kan gå ned til den lokale grønthandler,
> er det p.g.a. sikkerhed eller hvad.

Hvad nu, hvis der er ikke er en grønthandler i 100 km's afstand?

Ruth

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-06-05 10:26

Ruth Nielsen wrote:

> Hvad nu, hvis der er ikke er en grønthandler i 100 km's afstand?

Det er der næppe - men man kan jo prøve at handle lidt med
lokalbefolkningen. De krydrer garanteret deres mad med et eller andet
som det kan være spændende at prøve.

Ebbe