html download..
Fra : Michael Holm

Dato : 13-06-05 22:12

Er der nogle webhajer :)
Hvordan laver man linket til en pdf fil så den downloades (istedet for
at åbne i browser).

som f.eks. på denne side:
http://www.aikiweb.com/columns/gledyard/2004_08.html

Håber det er et eller andet nemt ligesom man skriver _blank når man vil
havde et link til at åbne i et ny vindue.
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-06-05 22:19

Michael Holm wrote:
> Hvordan laver man linket til en pdf fil så den downloades (istedet for
> at åbne i browser).

Således kan det gøres i PHP. Samme trick kan selvfølgelig gøres med
andre serverside-sprog. Om du kan lave noget direkte i html der gør det
ved jeg ikke.

http://www.daniweb.com/code/snippet75.html

> som f.eks. på denne side:
> http://www.aikiweb.com/columns/gledyard/2004_08.html

Den må man ikke se uden at logge ind.

> Håber det er et eller andet nemt ligesom man skriver _blank når man vil
> havde et link til at åbne i et ny vindue.

Ikke helt, i hvert fald ikke med ovenstående løsning.

/Andreas

PS: Hvad laver dit spørgsmål i mac-gruppen? Det hører vist nærmere til i
en af webdesign-grupperne.

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-05 08:05

Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> wrote:

> Således kan det gøres i PHP. Samme trick kan selvfølgelig gøres med
> andre serverside-sprog. Om du kan lave noget direkte i html der gør det
> ved jeg ikke.
>
> http://www.daniweb.com/code/snippet75.html
Tak det ser overskueligt ud !

> Den må man ikke se uden at logge ind.

ups !

> Ikke helt, i hvert fald ikke med ovenstående løsning.

æv :)

> /Andreas
>
> PS: Hvad laver dit spørgsmål i mac-gruppen? Det hører vist nærmere til i
> en af webdesign-grupperne.

Det er fordi gruppen her er den sødeste og jeg laver det jo på en mac:)

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-05 04:40

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Håber det er et eller andet nemt ligesom man skriver _blank når man vil
> havde et link til at åbne i et ny vindue.

Lige præcis: lænken til din .pdf-fil og Target:_blank, så kommer den
ned. Se http://www.faelleseje.dk -> Fælles Nyt -> diverse .pdf´er.
De er alle med blankt mål
M.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-06-05 08:27

Morten Lind skrev:

> Lige præcis: lænken til din .pdf-fil og Target:_blank, så kommer den
> ned.

Nej, den åbens bare i et nyt vindue.

> Se http://www.faelleseje.dk -> Fælles Nyt -> diverse .pdf´er.
> De er alle med blankt mål

Ja, og de åbner bare i et nyt vindue (jeg har prøvet) - medmindre man
selvfølgelig har indstillet sin browser til at hente pdf-dokumenter i
stedet for at vise dem. Men i så fald gør det næppe nogen forskel, hvad
"target" for link'et er.

I øvrigt er "target" vist ikke med i "strict" html-standarden, men det
er selvfølgelig en helt anden historie.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 16-06-05 08:41

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Nej, den åbens bare i et nyt vindue.

> Ja, og de åbner bare i et nyt vindue (jeg har prøvet)

ja æv - jeg har også lige testet det :)

>- medmindre man
> selvfølgelig har indstillet sin browser til at hente pdf-dokumenter i
> stedet for at vise dem.
og det kan man desvære ikke vælge i Safari.

>Men i så fald gør det næppe nogen forskel, hvad
> "target" for link'et er.
>
> I øvrigt er "target" vist ikke med i "strict" html-standarden, men det
> er selvfølgelig en helt anden historie.

Er der så overhoved ikke en "html-løsning" ?
(men må bruge scipt løsningen nævnt andet sted i tråden)

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-05 10:21

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> og det kan man desvære ikke vælge i Safari.

Jamen, Michael - min Safari downloader .pdf´er og lægger dem på
skrivebordet, og det gør den også med .pdf´er fra andre steder?

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 16-06-05 13:21

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Jamen, Michael - min Safari downloader .pdf´er og lægger dem på
> skrivebordet, og det gør den også med .pdf´er fra andre steder?
>
> M.

ok
hvilken version af OS X og Safari bruger du ?

Fra : Morten Lind

Dato : 22-06-05 03:02

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> ok
> hvilken version af OS X og Safari bruger du ?

10.3.9 & 1.3(v312)
M.

Fra : Michael Holm

Dato : 22-06-05 07:31

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> 10.3.9 & 1.3(v312)
> M.

Det er så grunden til at den downloader .pdf'er - 10.4 og safari 2 har
kan læse pdf'er direkte, din version kræver en plug-in

men som nævnt villle jeg gerne styre det via HTML'en istedet for at vi
browseren :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-05 17:06

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Det er så grunden til at den downloader .pdf'er - 10.4 og safari 2 har
> kan læse pdf'er direkte, din version kræver en plug-in

10.3x kan osse, du skal bare aendre mime indstillinger for Quicktime
internet-plug'en. Det goeres under Systemindstillinger, Quicktime.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Terje Kleverud

Dato : 17-06-05 11:37

Se etter om du har AdobePDFViewer.plugin i Internet Plug-Ins-folderen i
Library. Fjern den hvis den er der.

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)

Fra : Michael Holm

Dato : 17-06-05 12:10

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> Se etter om du har AdobePDFViewer.plugin i Internet Plug-Ins-folderen i
> Library. Fjern den hvis den er der.

Hele emnet er ikke for, at man på sin egen maskine ikke vil se pdf i
browseren, men at jeg vil styre det fra hjemmesiden om filen skal
downloades eller ses i browser :)

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-05 10:18

> [...]

> selvfølgelig har indstillet sin browser til at hente pdf-dokumenter i
> stedet for at vise dem. Men i så fald gør det næppe nogen forskel, hvad

OK, så er det bare min browser, tak for oplysningen.

> I øvrigt er "target" vist ikke med i "strict" html-standarden, men det
> er selvfølgelig en helt anden historie.

Det har du nok ret i, men den del må jeg lægge på Adobes samvittighed

M.