SATA til Mac
Fra : Mogens V.

Dato : 13-06-05 20:24

Et bud på en (billig) SATA controller der kan bruges på en G4 med både
Jaguar og Tiger?
Om det er SATA I/II, har NCQ... I don't care. Skal bruge en Seagate
7200.7 (rev. .23 - non-ncq) disk i maskinen.

Jeg er blevet foreslået
Acard AEC-6290M 2 kanals SATA Adapter
Sonnet Tempo Serial ATA

Sonnet skulle koste ca det halve; har dog endnu ikke fundet den i .dk.
Set den til $199 i det store udland.

Comments/erfaringer/priser?

--
Kind regards,
/mv

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 06:02

Mogens V. <monz@danbbs.dk> wrote:

> Comments/erfaringer/priser?

Hvad skulle fordelen være ved S-ATA i forhold til ATA-133? Som
understøtter harddisks op til 4 P {Petabyres}. Og som er bagud
kompatibel med tidligere ATA-udgaver, noget S-ATA mig bekendt ikke er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mogens V.

Dato : 14-06-05 07:43

Per Rønne wrote:

> Hvad skulle fordelen være ved S-ATA i forhold til ATA-133? Som
> understøtter harddisks op til 4 P {Petabyres}. Og som er bagud
> kompatibel med tidligere ATA-udgaver, noget S-ATA mig bekendt ikke er.

Nu er det en G4-400 med ATA66, som jeg enten vil udskifte eller finde et
hurtigere diskinterface til ;)

--
Kind regards,
/mv

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 08:47

Mogens V. <monz@danbbs.dk> wrote:

> Nu er det en G4-400 med ATA66, som jeg enten vil udskifte eller finde et
> hurtigere diskinterface til ;)

Ja, du vil altså have en anden disk controller end din gamle ATA-66, og
jeg spørger så blot hvorfor du vil vælge S-ATA i stedet for ATA-133 som
kan klare 128 Petabytes {2^57}. Og som er tilbage-kompatibelt, så du kan
bruge dine gamle drev sammen med det.

ATA-100, som jeg har på min Mac, kan klare 128 G, så mon ikke dit
ATA-66 kan klare 32 G? I øvrigt er det ikke hastighedsforskellen der er
væsentlig, det er kapaciteten - hvor store harddiske kan en controller
klare. Og 128 P er altså så meget, at det varer mange år inden det er
for lidt.

I øvrigt: 2^57 = 144115188075855872, så det er derfor sælgerne taler om
144 »P«; det de mener er naturligvis 144 billiarder bytes.

http://www.dansdata.com/hpt37x.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
--
Per Erik Rønne

Fra : Mogens V.

Dato : 14-06-05 14:08

Per Rønne wrote:

> [...]
> væsentlig, det er kapaciteten - hvor store harddiske kan en controller
> klare. Og 128 P er altså så meget, at det varer mange år inden det er

Fint nok med Petabytes, men jeg skal ikke køre en enorm database, eller
arbejde med stormvejrs simulering, på min G4-400 ;)

Nu glemte jeg s'fø'li' i min første posting at skrive at den ønskeligt
benyttede SATA disk (Seagate 7200.7) allerede ligger på bordet, tilovers
fra en anden maskine, og bare venter på at levere de 160GB til tripple
boot med Jaguar, Tiger og YDlinux.

Jeg interesserer mig meget lidt for gamle støjende drev, og skal jeg på
et tidspunkt sælge Mac'en, har jeg en 80GB disk reserveret til samme.

Men du har helt ret i at der (endnu) er ret lidt grund til at overgå til
SATA for performance - forskellen er nærmest minimal.

--
Kind regards,
/mv

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 14:26

> [...]

> benyttede SATA disk (Seagate 7200.7) allerede ligger på bordet, tilovers
> fra en anden maskine, og bare venter på at levere de 160GB til tripple

160 G - hvilket reelt er 149 G:

160*10^9/2^30 // N -> 149.012 på min Mathematica.

Det er jo småting. Men ok, din gamle ATA66 controller kunne kun klare
32G ;-(. Min ATA-100 kan klare 128 G af de 149, mens Windows-desktoppen
har ATA-133 og dermed kan klare 128 P. Så jeg sigter på sigt på en
ATA-133 til G4eren, af kompatibilitetsgrunde. Der kan jo sættes to
ekstra rammer i, som i dog dog kun kan fås brugt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-06-05 15:29

Per Rønne - spam@husumtoften.invalid on 14/06/05 15:26 wrote:

> Det er jo småting. Men ok, din gamle ATA66 controller kunne kun klare
> 32G ;-

ATA66 kan også klare 128GB.
--
/peter

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-05 16:50

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> ATA66 kan også klare 128GB.

Har du et link til en oversigt over kapaciteten i de forskellige
controllere? Jeg har tidligere fundet et, men kunne i dag ikke genfinde
det.

I stedet bringer siderne en bunke ligegyldige, tekniske detatiller.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mogens V.

Dato : 14-06-05 18:59

Per Rønne wrote:

> 160 G - hvilket reelt er 149 G:
>
> 160*10^9/2^30 // N -> 149.012 på min Mathematica.

Ærgeligt jeg ikke har Mathematica.
Til gengæld ved jeg at 149.012 er ca. 443024 i octal.
Men hvad kommer det sagen ved ;)

Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved at oplyse mig nøjagtige tal for
diskstørrelser. Det er da hamrende ligegyldigt om min satadisk er på
160GB eller 149.012GB; hvilket i øvrigt kommer an på om jeg
lowlevelformatterer disken med 512byte blocks eller 528..

Det er fint nok du oplyser mig hvad ATA dimmere kan, tak, men jeg ville
egentlig bare høre om folks erfaringer med brugbare satainterfaces og
priser på samme til min G4, siden jeg nu -har- en satadisk liggende.

--
Kind regards,
/mv