hvad vokser sig hurtigt højt?
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 13-06-05 18:09

Hej..

Jeg er flyttet i et nybygge rækkehus, hvor hækken er symbolsk (liguster) og
overhovedet ikke skærmende. Jeg føler ikke at jeg kan benytte min lille
have, da jeg nærmest sidder midt på vejen.

Enten skal jeg sætte hegn op, og det synes jeg måske bliver lidt dominerende
i landskabet.. Eller også skal jeg finde noget beplantning som vokser sig
højt hurtigt... Findes det?

Alle ideer er velkomne..

Tak på forhånd
Sandra

Fra : Mogens

Dato : 13-06-05 18:16

On Mon, 13 Jun 2005 19:09:14 +0200, "Klitte Egeberg"
<Sanbo@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>i landskabet.. Eller også skal jeg finde noget beplantning som vokser sig

Da vi var en lignende situation som dig, fik vi det råd at plante
rødel, og lade den vokse, indtil ligusteren er vokset op. Dét fortrød
vi ikke og fik hurtigt en afgrænsning ift. nabogrundene.

En rødel vokser ca. 1 m pr år - dækker rimeligt for udsynet - og kan
studses uden problemer. At fjerne den igen kræver sin mand, men ér
udholdeligt...

Mvh...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-06-05 19:14

Klitte Egeberg wrote:

> Enten skal jeg sætte hegn op, og det synes jeg måske bliver lidt dominerende
> i landskabet.. Eller også skal jeg finde noget beplantning som vokser sig
> højt hurtigt... Findes det?

Man kan købe færdig hæk. Dvs. hæk der er f. eks. 1,5 m høj.

F.eks. via dette firma: http://www.groennedanmark.dk/html/prima.asp

Men det foregår i perioden november til ca. midt april. (Det var
ihvertfald tilfældet i år, som jeg har erfaret.)

Men det koster selvfølgelig en del mere en små hækplanter.

Mvh. Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-05 19:51

<Sanbo@post8.tele.dk> wrote:

> [...]

>i landskabet.. Eller også skal jeg finde noget beplantning som vokser sig

Liguster gror faktisk ret hurtigt ..... de planter vi sælger oppe på mit
arbejde er kun 2 år gamle. Og de er immervæk 80-120 cm høje med 5-8
grene.

Så med lidt god pasning, dvs. gødning og vand, så bør jeres liguster
også være oppe i en god højde i løbet af 2-3 år.

Det er næsten (men også kun næsten) lige så hurtigt som rødel der blev
foreslået andetsteds i tråden. Fordelen ved at lade hækken blive så høj
er selvfølgelig at der ikke skal fjernes en masse træer senere.

Fra : Calle.

Dato : 13-06-05 22:01

Klitte Egeberg wrote:
> [...]
> dominerende i landskabet.. Eller også skal jeg finde noget
> beplantning som vokser sig højt hurtigt... Findes det?

en liguster vokser snildt 1m om året, så klip kun siderne indtil den ønskede
højde er nået.
--
Calle.