Røgsuger igen igen
Fra : c , Bjarne

Dato : 12-06-05 21:52

Hej alle

Vi har - som flere andre har skrevet om herinde - problemer med røg i
stuen fra vores Euro6 brændeovn (skorstenen er renset for en måned
siden uden det hjalp). Der er et nogenlunde træk i skorstenen, når der
er kommet godt gang i brændeovnen. Problemet er når vi skal åbne
lågen: I brugsvejledningen til ovnen står der, at lågen først skal
åbnes - og åbnes langsomt for ikke at skabe undertryk - når der kun er
gløder tilbage, og dermed en minimum røgudvikling. Dette virker også
fint, men da vi ikke har meget træk i skorstenen ved opstart, og
derfor har svært ved at tænde op, skal vi vente i flere timer på at AL
røgudvikling er stoppet, før vi kan åbne lågen uden røggener.
Dette har jeg dælme ikke tålmodighed til, og har derfor tænkt på at få
en simpel ventilator i skorstenen, som vi tænder for ved opstart, og
når vi ellers skal åbne lågen.

Jeg har ikke lyst til at ofre 8 - 10.000 på på en decideret røgsuger,
men tænker, at f.eks. en motor og propel fra en vådrumsventilator,
kunne øge trækket lidt i skorstenen (lameller og ligende skal
naturligvis af, så man ikke nedsætter luftgennemstræmningen væsenligt
i skorstenen, når ventilatoren ikke kører). Det behøver naturligvis
ikke være en sådan vådrumsventilator, men en eller anden form for
elmotor med proplel, der kan klare fugt og sod...

Er der nogen af jer, der lavet noget lignene, eller har tænkt lidt i
samme baner?

Glæder mig til at læse jeres svar

Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 12-06-05 22:34

"c , Bjarne" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> elmotor med proplel, der kan klare fugt og sod...
>
> Er der nogen af jer, der lavet noget lignene, eller har tænkt lidt i

Jeg har en "snurretop" monteret oven på skorstenen, som bliver drevet af
vinden, og skaber mere træk i skorstenen. Kan jo naturligvis ikke huske hvad
den hedder, men blev købt hos en brændeovns-pusher.

Fandt den lige <http://www.braendeovns-shoppen.dk/category.107.article.204>

Prøvet først en "røgvender" www.rogvender.dk men den kunne ikke hjælpe her.

mvh
Bendt

Fra : MJ

Dato : 15-06-05 09:53

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad
> den hedder, men blev købt hos en brændeovns-pusher.

Hej,

Jeg overvejer at saffe sådan en "snurretop", kunne godt tænke mig at vide om
den larmer, altså laver "mekanisk støj" ned i skorstenen og brændeovenen når
den snurrer rundt?

Mvh

Morten

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-06-05 14:25

"MJ" <rys_sletdether_@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om
> den larmer, altså laver "mekanisk støj" ned i skorstenen og brændeovenen

Jeg har ikke bemærket noget. Der er ikke noget støj fra den. Mener at den
snurrer rundt i et "plastic"-leje, men har ikke været deroppe i nogle år.

mvh
Bendt

Fra : ThomasB

Dato : 13-06-05 10:48

"c , Bjarne" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer, der lavet noget lignene, eller har tænkt lidt i
> samme baner?

Hvilken type skorsten? Muret, stål, isokern?

Hvor høj er skorstenen? Hvor meget rager den op over taget?

Er der nogle knæk på afgangsrøret til skorstenen?

Hvis i har en alm. muret skorsten, ville det nok være klogest at montere
isokern.

Hvis skorstenen er lav så kan i forhøje den.

Hvad siger skorstensfejeren? Han kan måle trækket og komme med anbefalinger.

I kan godt droppe en ventilator af hjemmebygge-typen. For det første skal
den holde til vind og vejr, for det andet bliver den sovset ind i sod og for
det tredie er det ikke lovligt.

Mvh Thomas

Fra : c , Bjarne

Dato : 13-06-05 20:44

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message news:<42ad565c$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> den holde til vind og vejr, for det andet bliver den sovset ind i sod og for

Hej Bendt og Thomas

Bendt:
Ja, en snuretop skulle også kunne give lidt mere træk... Men jeg
ønsker også at kunne få tilpas meget træk, når der er vindstille. Tak
for dit gode indlæg og links

Thomas:
Skorstenen er muret uden isokerne. Den sidder ikke på kippen, men
toppen af den flugter tagryggen.

Hvad gør en isokerne? Isolerer den skorstenen, så den bliver varmere?
- og deraf mere træk?

Vores skorstensfejer anbefalede en elektrisk røgsuger. En snurretop er
beregnet til at undgå røgnedslag, men giver også en lille smule mere
træk i blæsevejr.

Og ja, skal nok lade være med at bikse noget sammen...

Var lige inde på Den Blå Avis og Gul&gratis. Det er dælme muligt at
købe røgsugere brugt... hvis man er heldig at finde præsis den model,
der passer til ens skorsten

Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : ThomasB

Dato : 14-06-05 15:24

> Thomas:
> Skorstenen er muret uden isokerne. Den sidder ikke på kippen, men
> toppen af den flugter tagryggen.

Ok, normalt siger man at skorstenen skal være ca. 80 cm over ryggen, dog
mindre jo længere ud mod udhænget man kommer. Du skal være fri af turbulens.

> Hvad gør en isokerne? Isolerer den skorstenen, så den bliver varmere?
> - og deraf mere træk?

Hvis din skorsten har en for stor lysning/åbning, så vil røgflowet blive
mindre.
Det der gør at røgen stiger op, er varmen :)
Hvis røgen bliver kølet ned undervejs ved f.eks at lysningen er stor (større
flade røgen skal varme op), eller der er for meget varmetab, så får du et
mindre flow.

Og når du har et dårligt flow med kølig røg, er det også væsentlig større
risiko for glanssod, og derfor også skorstensbrand, løbesod mv.

Med en isokern sænket ned i skorstenen, vil din lysning blive mindre og
skorstenen bliver også isoleret. Samtidig kan du måske forhøje skorstenen
lidt?

> Vores skorstensfejer anbefalede en elektrisk røgsuger. En snurretop er
> beregnet til at undgå røgnedslag, men giver også en lille smule mere
> træk i blæsevejr.

Inden vi byggede om, var vores skorsten lav og havde et dårligt træk. Jeg
undersøgte hvilke muligheder der var, heriblandt elektrisk røgsuger. Der er
nogle ulæmper: 1. Den bruger strøm. 2. Den skal vedligeholdes. 3. Den
larmer. 4. Den er grim. 5. Den er dyr. 6. Det kan sagtens lade sig gøre, at
få et bedre flow uden røgsuger.
Vi valgte at bygge første sal på huset (ikke for at få højere skorsten ,
så vores stålskorsten er ca. 8 meter. Når vi tænder op, er der træk med det
samme, og huset buler næsten indad af vacuum :)

> [...]
>
> Var lige inde på Den Blå Avis og Gul&gratis. Det er dælme muligt at
> købe røgsugere brugt... hvis man er heldig at finde præsis den model,

Kig her:
http://www.isokern.dk/pdf/Prisliste_Vejl.pdf

På side 19.
Tunnr: 4177705
Varenr: 10015

Det er et rør man sænker ned i skorstenen. Det koster 146,75 pr 60 cm
Så hvis din skorsten er 5 meter høj, koster det 1200,- + lim og lidt andre
dele. I alt maks. 2000,- minus rabat fra trælasten.

Men det kræver at din lysning er mindst 20 cm i diameter, ellers kan røret
ikke komme ned.

Det kan laves på nogle timer, og så har du en superduper skorsten der efter
min mening er det eneste rigtige.

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 13-06-05 16:33

c , Bjarne wrote:

> [...]
> Dette har jeg dælme ikke tålmodighed til, og har derfor tænkt på at få
> en simpel ventilator i skorstenen, som vi tænder for ved opstart, og

Kommer der overhovedet luft ind i huset, eller er det som andet moderne
byggeri hermetisk tæt?
Der skal jo kunne komme ligeså meget luft ind i stuen/huset, som der
trækker ud af skorstenen, og hvis der ikke er en træklem eller andet til
forsyning af frisk luft vil ovnen kvæles!
Prøv evt. at åbne et vindue og se om ikke ovnen blusser op p.g.a. den
fri tilgang af luft :-/

--
Armand.

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 17-06-05 09:05

Hej Mj

Jeg har hørt at der er flere som har problemer med snurretoppen. De
kan sætte sig fast pga sod. Der er nok ingen problemer i blæsevejr
så skal snurretoppen nok ventilerer skorstenen og fjerne røgen (
sætter sig ikke fast ), men i vindstille vejr der tror jeg den inden
for kort tid sætter sig. Det er nok derfor at det kun er dem ved
kysterne som er tilfredse ( blæser altid ). Man kunne jo forsøge men
den koster jo tæt på 2000,-

Jeg er jo tilhænger af den elektriske røgsuger ( se tidl. indlæg)
Jeg fik ikke skrevet at exhausto forpligter sig til at løse dit
skortenstræk problem. Kan de ikke løse det kan du inden for 30 dage
leverer det tilbage.
Jeg vil lige i min begejstring sige at jeg ikke har noget med exhausto
at gøre jeg er kun en tilfreds slutbruger.
Carsten

Fra : MJ

Dato : 17-06-05 10:06

<xygenial@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Carsten,

Vi har ikke problemer med for lidt træk. Det er der driller os er når vi har
østen vind, så er der så kraftigt et nedslag, at når vi åbner lugen til
brændeoven, så står det ud med aske og det er umuligt at tænde op. Her er
det jeg satser på at en "snurretop" kunne afhjælpe problemet.

Men min kære svoger havde hørt om en familie der havde sådan en "snurretop"
hvor den støjede ned i skortstenen og brændeoven, faktisk så meget at de fik
den fjenet igen. Så det er faktisk derfor jeg har tøvet med at købe sådan en
krabat. Men jeg kan jo se at der er utrolig mange der her monteret det på
deres skorsten.

Det skal slutteligt lige bemærkes at det er en stålskorsten vi har.

Mvh

Morten

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 17-06-05 16:02

[...]

Jeg bor ved Allerød, har haft min i ca. 3 år - brænder ikke altid med helt
tørt brænde, og den snurrer stadig lystigt. Der skal meget lidt vind til,
for at den drøner rundt.

Jeg har heller ikke oplevet problemer med støj.

mvh
Bendt