Brædder ?
Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 12-06-05 11:18

Hej alle.
Jeg skal skifte nogle brædder bag mine tagrender.
Har set at der findes noget som hedder.
1. Kvinta
2. Seksta

Hvad er forskellen på dem, og hvilken skal jeg vælge ?

MVH

Henrik

Fra : Trekroner

Dato : 12-06-05 12:56

"Henrik Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1. Kvinta
> 2. Seksta
>
> Hvad er forskellen på dem, og hvilken skal jeg vælge ?

Kvinta og seksta er en kvalitetsbetegnelse for træ. Kvinta har færre knaster
end seksta. Skal det males alligevel er der nok ikke den store forskel.....

--
Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-06-05 16:37

On Sun, 12 Jun 2005 12:18:29 +0200, Henrik Jørgensen
<brakentorp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> 1. Kvinta
> 2. Seksta
>
> Hvad er forskellen på dem, og hvilken skal jeg vælge ?

Hej
Træ bliver inddelt i 6 kvalitets klasser. Kvinta er nummer 5 dvs. dårlig
kvalitat. Seksta er endnu dårligere det er nummer 6 og er kun brugbart til
ting som f.eks.forskalling og brænde. Nogle steder kaldes det også udskud.
Det er sørgeligt at man i de fleste trælaster kun kan få de to dårligeste
sorteringer. Hvis du selv kan vælge dine brædder kan du sikkert godt bruge
kvinta. Så kan du tage de bedste og mest lige. Men du skal ikke regne med
at du kan bruge alle brædderne hvis du får leveret kvinta. Problemet med
kvinta og især seksta er at brædderne kan være skæve og at de ikke har
hele sidder hele vejen. Seksta kan også variere en del i målene.
Hvis du skal have ordenlige brædder så gå til et savværk og tal med dem om
hvad det er du skal bruge træet til. Så kan de godt plukke de gode ud til
dig. Sjovt nok hedder den bedste sortering usorteret Men det henviser
nok til at de gode brædder ikke er sorteret fra Hvis du ser prislister
fra en trælast kan de gode brædder være kaldt U/S.
Det er selvfølgeligt dyrer end silvans tilbuds/affalds træ, men i den
sidste ende er det jo arbejdstiden/lønne der er det dyreste. Og så er det
imho dumt at bruge for dårlige råvarer.

/Thomas

Fra : Trekroner

Dato : 12-06-05 19:06

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.sr9kbvsiuxvtjp@sprinteren...
> Træ bliver inddelt i 6 kvalitets klasser. Kvinta er nummer 5 dvs. dårlig
> kvalitat. Seksta er endnu dårligere det er nummer 6 og er kun brugbart til
> ting som f.eks.forskalling og brænde.

Seksta er da for pæn til forskalling. Der får man desiderede
forskallingsbrædder - mener det er kvalitet 7.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-06-05 22:02

On Sun, 12 Jun 2005 20:05:32 +0200, Trekroner <trekronerFJERN@newmail.dk>
wrote:

> Seksta er da for pæn til forskalling. Der får man desiderede
> forskallingsbrædder - mener det er kvalitet 7.
> --
> Michael

Hej
Der er ikke rigtig nogen standard som alle er blevet enig om. Men den mest
brugte er den nordiske/svenske som har 6 inddelinger som jeg skrev
tidligere. Og i den skala er seksta lavest/dårligst.
/Thomas