[Laaaang] Et par restaurant anmeldelser + ~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-06-05 22:06

Hej Ng,

Jeg synes lige jeg vil dele et par oplevelser med Jer:

Min weekend startede med enden af en lang køretur fredag, hvor jeg var
hjemme ved syvtiden.
Vi blev enige om at tage toget ind til Århus og spise sparerib på Bryggeriet
Sct. Clemens.

Jeg har tidliger ytret mig til netop Bryggeriets ribs her i gruppen, og de
er stadigvæk ikke de bedste jeg har fået. De var ok, men heller ikke mere.
Deres coleslaw finder jeg til gengæld yders delikat. Bagekartoflen havde
fået flere dage for længe og var lige lille nok.
Til maden fik vi først en "månedens øl", som jeg desværre har glemt hvad
hed. En hvedeøl med et helt enestående, flot "honningfarve" og et meget
smukt og jævnt skum, der varer hele øllen... Duften var helt sikker: Hvede!
Smagen levede dog slet ikke op til de fine førstehåndsindtryk. Det var
en "tynd kop te", der dog havde en alkoholprocent på 5,2.
Betjeningen var hurtig og kvik i replikken som vanligt. Det var et hyggeligt
besøg, alt i alt...

Efter bryggeriet, gik vi lidt på må og få, og endte så på Sherlock Holmes
Pub i Frederiksgade. Det var hele vejen igennem en god oplevelse. Meget
hyggelige omgivelser i "engelsk stil" og god livemusik. Efter øllet på
Bryghuset, var tiden kommet til Single Malt "Whisky'erne". Vi nød blandt
andet: Highland Park, Oban, Macallan, Dalwhinnie, Cragganmore, Tallisker og
Lagavulin. Underligt nok, så måtte jeg vende tilbage til Cragganmore. Denne
speyside whisky passede mig fint denne aften med sin lidt skarpe og friske
attitude.
En god cigar til, gjorde stemningen mageløs....

Her til aften, efter en rigtig dovnedag på sofaen, syntes min "meget bedre
halvdel", at vi havde fortjent at blive forkælet een gang til.
Ingen af os, havde dog nogen idé om, hvad vi havde lyst til, og specielt
sultne var vi jo heller ikke, oven på dagens strabadser. *G*
Vi endte med at beslutte os for en tur til Ebeltoft og kigge os lidt
omkring. Femte gang vi kiggede menukort uden for en restarant, blev vi enige
om at prøve lykke. Det var Restaurant Akropolis i Adelgade.
Nu skulle vi så have en oplevelse vi aldrig glemmer...

Der så umiddelbart hyggeligt ud. Ikke meget mere end otte små borde, så det
var da overskueligt. Ret hurtigt fandt vi ud af, at det formentlig var den
unge servitrices første arbejdsdag. Hun var under hele "forløbet" langsom,
usikker og klodset. (stakkels pige)
Bordet var dækket da vi kom, men de havde glemt at tømme askebægeret fra de
forgående gæster. Vi bad om et andet anskebæger... Den unge pige, kom
hurtigt tilbage med samme akebæger, der blot var tømt og ikke vasket af. Med
et skævt smil, forklarede hun, at hun desværre ikke havde andre??? (Hvad med
at vaske det af?) "Nå, pyt - Hun er ny.", tænkte vi. Bestillingen af maden
kom chefen selv og tog imod. Vi bestilte grilltallerken, hvor der var spyd
med okse, svine og lammekød, græske kartofler, salat, tzatziki, grøntsager
og sovs. Vi kunne egentlig godt tænke os noget rødvin til, men udvalget var
mildest talt ret indskrænket, så vi bestilte fadøl. Valget stod mellem
Tuborg og Tuborg Classic. Desværre havde de kun øl på flaske. "Vi får først
fadøl i næste uge", lød beskeden. Nå, altså bestilte jeg classic og min mand
almindelig Tuborg på flaske. Da øllene kom var det begge to almindelig øl?
Nå, pyt - Jeg kan sagtens drikke en grøn Tuborg. Også af et næsten rent
glas.....*G*

Dette skulle vise sig blot at være begyndelsen på "rædslerne". Maden kom ret
hurtigt og viste sig at være næsten kold. Det gjorde nu ikke så meget, for
den var stort set uspiselig.
Efterhånden begyndte vi have en fornemmelse af, at være havnet i en Peter
Sellers film af værste skuffe....
Tallerkenerne så fine ud. Der var blandet salat, som var overhældt med ren
husholdningseddike. - Sådan smagte det i hvertfald. Tomaterne var "melede"
og agurkerne slatne. Grøntsagerne, en humpel gulerod, fra i fjor og et dito
stykke blomkål, var ukogte, men dog uden jord på. De meget "græske"
kartofler, havde aldrig set Grækenland ej heller en græsk kok. Jeg havde dem
mistænkt for, at stamme fra en "discount-frostpose". De var ud over at være
kolde og halvfrosne, også slatne og smagsløse. De var garneret med noget der
lignede løgkompot, der ligeledes var aldeles smagsløst. Der var som sagt tre
slags kød. Svinemørbraden var spiselig men tør. Oksekødet var tørt og senet.
Lammekødet havde "chefen" hvist fået billigt. Det var næsten umuligt at
skære, og da det endelig lykkes og jeg fik det indenbords, var jeg nær
blevet uhøflig, og var kommet til at spytte ud igen. (Jeg gjorde det dog
ikke.
Det smagte tranet, vammelt og var ekstremt senet og fedt. Jeg holder ellers
meget af lammekød, men dette her var simpelthen ækelt. Endelig var der
sovsen, som jeg er overbevist om, at de har "lånt" hos Jensens Bøfhus. Den
var derfor, som den skulle være....*GG*

Vi var ret hurtige enige om, at vi allerhurtigs skulle se at komme hjem. Men
ak og ve. Den unge betjening, var desværre ikke tilsinds at kigge i vores
retning, så vi kunne komme til at betale. En ung mand, der sad ved et af
bordene, ville også meget gerne betale, så han gik ned til damen og bad om
at få regningen. Hun var ved at skrive en anden regning og måtte afbryde.
Det gik der naturligvis helt "kage" i. Hun var så forvirret, at hun kom til
at regne forkert flere gang. Endelig, da manden havde fået sin regning og
fået betalt. fik hun øje på os efter ca. 20 min. Vi fik endelig lov til at
betale. Og nej, vi skulle ikke have dessert! Der var halvåbent køkken og vi
kunne sidde og se, hvordan de lavede Irish Coffee - Med en elendig
diskount-whisky og Aldis bedste "fløde" på dåse.
Endelig må jeg sige, at jeg var glad for, at pigen sparede os for
spørgsmålet om maden smagte godt!

Regningen lød på 320 kr. Og det var sådan set ok, for dagens mest
surealistiske oplevelse....

Tak til dem af jer der blev hængende til den bitre ende. Behøver jeg at
sige, at Akropolis i Adelgade i Ebeltoft ikke er stedet for den store græske
oplevelse?

--
Mvh. Renate