iMac G5 trådløs forb. til netgear router :~
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-06-05 14:10

Ja, så er den nye Mac indkøbt. Det blev den lille iMac G5. Dejlig
maskine, og heldigvis næsten helt lydløs.

Nu skulle alt så være så godt, men det er det bare ikke. Jeg kan
simpelthen ikke få den til at forbinde sig med min trådløse router fra
Netgear model MR814 v2, som er en lidt ældre 11Mbit sag.

Det er altså noget mystisk det her og al hjælp modtages med tak.

Følgende beskrivelse kan måsker hjælpe:

Som sagt er den en 11 Mbit router, og den har fungeret, og gør det
fortsat, sammen med min TiBook. Både router og computer er sat til DHCP,
og det spiller fint. iMac'en er også sat til DHCP, og jeg kan da også
vælge "nette" med det navn som jeg har givet det i routeren. Signalt
vises også som værende kraftigt. Men den får ikke noget IP nummer. Det
vil sige at både subnet og IP nummer er noget iMac'en selv vælger og det
passer slet ikke til det jeg bruger. Så nogen egentlig forbindelse kan
man jo ikke tale om at der er. Jeg har også prøvet at vælge submask og
IP nummer manuelt, men selv med numre som burde virke i forhold til
routerens scope sker der ingen forbindelse. Det skal her siges, at den
trådet forbindelse til samme router spiller perfekt med iMac'en og både
trådet og trådløs spiller perfekt på TiBook'en. Det sidste jeg har gjort
at at installere OS X Tiger m.m. på iMac'en, men der sker det samme
igen.

Hjææææææælllpppp.... Hvad burde næste skridt være? (Jeg har overvejet at
løfte låget af den, men kan ikke rigtig se nogen grund til det, da den
jo viser fuldt signal, hvilket må betyde at antenne osv. sidder okay.)

Håber nogen har et bud på yderlig fejlfinding!

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-06-05 21:24

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> jo viser fuldt signal, hvilket må betyde at antenne osv. sidder okay.)
>
> Håber nogen har et bud på yderlig fejlfinding!

Måske har du glemt hvordan du konfigurerede routeren. Måske MAC
filtrering? Prøv at nulstille routeren, så den er pivåben.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-06-05 22:03

> Måske har du glemt hvordan du konfigurerede routeren. Måske MAC
> filtrering? Prøv at nulstille routeren, så den er pivåben.

Hej Niels!

Jeg glemte at skrive, at jeg havde nulstillet routeren, og den er også
opgraderet til nyeste firmware.

I mellemtiden har jeg søgt på Apple Discussions, og der ser ud til at
være mange der har lign. problem. Fælles for dem alle er at Mac'en har
Tiger installeret og for en del gælder det også at det er 3. parts
routere der er tale om. Som flere bemærker er det især underligt, idet
det hele jo virkede fremragende under Panther.

Heldigvis betyder det ikke så meget for mig idet min Mac står tæt på et
ethernetstik, men under alle omstændigheder så er det pi*** irriterende
at Apple laver sådan et "stunt". Hvis jeg havde været ny iMac bruger
(evt. endda helt ny switcher), så er det sådan et problem som virkelig
sætter Apples "ease of use" image over styr.

Håber der kommer en opdatering til Tiger der løser det hele.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-06-05 17:06

> [...]

> sætter Apples "ease of use" image over styr.
>
> Håber der kommer en opdatering til Tiger der løser det hele.

Det er ikke din Mac der er problemet. Netgear er noget skod.

Jeg maatte pille et Netgear access point af, da det ikke kunne sende IP
adresser ud, hvis krypteringen var slaaet til.

Det har jeg proevet 3 gange.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-06-05 20:09

> Det er ikke din Mac der er problemet. Netgear er noget skod.

Ja, Netgear er nok ikke det mest stabile. Dog havde jeg, efter at ha'
solgt min Apple base, en Linksys ditto, men den var så svag at den også
blev solgt. Siden har jeg haft min netgear base, som var svine billig,
og har virket rigtig stabilt siden.

Det virker dog som om det er en bred vifte af baser som ikke vil virke
med Tiger. Der er ikke noget entydigt billede, men det virker til at
være kombinationen af Tiger med bestemte Mac'er og lidt forskellige
baser, som giver problemer. Dog er der en del iMac'er blandt dem der
ikke kan få det til at fungere.

> Jeg maatte pille et Netgear access point af, da det ikke kunne sende IP
> adresser ud, hvis krypteringen var slaaet til.
>
> Det har jeg proevet 3 gange.

Ja det er jo en kedelig statistik

--
Mvh Martin