/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Opbevaring af nyslået græs?
Fra : Anne Marie


Dato : 11-06-05 08:14

Hej.

Vi er også forholdsvis nye haveejere.
Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer. Lige
nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke i
garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hilsen Anne Marie



 
 
Holst (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-06-05 08:41


Anne Marie wrote:

> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer. Lige
> nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke i
> garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hvad skal du bruge det til?

Jeg kører det på genbrugspladsen. Alternativt slår man græsplænen så
ofte, at man ikke behøver køre med opsamler.

Calle. (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 11-06-05 08:48

Anne Marie wrote:
> Hej.
>
> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i
> murerbaljer. Lige nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at
> lægge det i en bunke i garagen, og vende det af og til, men det
> fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??
>
Hvad vil du med det?
Op i kompostbunken, eller på losseren. Jeg gør det sidste, da det gir en hel
trailerfuld hver gang ville jeg jo hurtigt få en kæmpe stak.
--
Calle.



Preben Andersen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 11-06-05 08:51


"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> wrote in message
news:42aa8fa4$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer.
> Lige
> nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke i
> garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hvad mener du med opbevarer? Hvad skal du bruge det til? Hvis det bare er
affald, kan du jo smide det i en bunke bagerst i haven, så forsvinder det
efterhånden. Det nemmeste er faktisk at lade være med at samle det op, så
gøder det også plænen.

mvh
Preben



Anne Marie (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Anne Marie


Dato : 11-06-05 10:40

Hej.

Ja, tænke ikke lige på at nævne, at vi ikke har en trailer, så det er lidt
bøvlet at komme på genbrugsstationen. Der indsamles haveaffald 1 gang i
måneden, så det er derfor vi opbevarer det - eller forsøger på det
Desuden vokser græsset som blev det betalt for det, så det slåes næsten 3-4
gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.

Ellers tak for svar.

Hilsen Anne Marie
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:42aa97c6$0$63625$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> wrote in message
> news:42aa8fa4$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej.
> >
> > Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> > Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> > Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer.
> > Lige
> > nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke
i
> > garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> > Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??
>
> Hvad mener du med opbevarer? Hvad skal du bruge det til? Hvis det bare er
> affald, kan du jo smide det i en bunke bagerst i haven, så forsvinder det
> efterhånden. Det nemmeste er faktisk at lade være med at samle det op, så
> gøder det også plænen.
>
> mvh
> Preben
>
>



Preben Riis Sørensen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-06-05 10:58


"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse
news:42aab153$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Ja, tænke ikke lige på at nævne, at vi ikke har en trailer, så det er lidt
> bøvlet at komme på genbrugsstationen. Der indsamles haveaffald 1 gang i
> måneden, så det er derfor vi opbevarer det - eller forsøger på det
> Desuden vokser græsset som blev det betalt for det, så det slåes næsten
3-4
> gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.
>
> Ellers tak for svar.

Man smider det da ikke væk. Det skal komposteres, eller man lader det blive
i plænen. Jeg samler ikke noget sammen, hvis der ligger en klump, fordeler
jeg det lige med et velrettet spark.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Holst (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-06-05 11:06


Preben Riis Sørensen wrote:

> Man smider det da ikke væk. Det skal komposteres, eller man lader det blive
> i plænen. Jeg samler ikke noget sammen, hvis der ligger en klump, fordeler
> jeg det lige med et velrettet spark.

Som nu husejer smed jeg en masse af det på kompostbunken sidste år.
Resultatet er, synes jeg, at det i høj grad lægger sig i store, kompakte
lang, der komposteres endog meget langt.

Så I år bliver det genbrugsstationens problem at kompostere det.

Armand (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-05 11:24

Holst wrote:
>
>
> Som nu husejer smed jeg en masse af det på kompostbunken sidste år.
> Resultatet er, synes jeg, at det i høj grad lægger sig i store, kompakte
> lang, der komposteres endog meget langt.

Jup!
Afklippet græs "brænder sammen" til en form for ensilage p.g.a. det
store vædskeindhold. Skal det på komposten skal man lade det ligge på
plænen et par døgns tid for at tørre/visne!

Blandt udstyret til traktoren i min barndoms legetøjs-bondegård, husker
jeg også at der var en høvender á 4 stre næsten vandret liggende "runde
løvriver" så selv landbruget kan have sine problemer med at græsset
dårligt lader sig tørre på flad mark uden at man piller ved det!

Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i praksis
er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag :-/

--
Armand.

Calle. (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 11-06-05 13:29

Armand wrote:
> Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i
> praksis er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag
> :-/


ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra plænen og
ind. ;-(
--
Calle.



Erik Olsen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-06-05 15:10

Calle. wrote:
> Armand wrote:
>> Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i
>> praksis er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag
>> :-/
>
> ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra
> plænen og ind. ;-(

Tør dog fødderne og tag skoene af.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Calle. (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 11-06-05 18:00

Erik Olsen wrote:
> Calle. wrote:
>> Armand wrote:
>>> Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i
>>> praksis er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag
>>> :-/
>>
>> ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra
>> plænen og ind. ;-(
>
> Tør dog fødderne og tag skoene af.
du har vist aldrig haft hund/kat
--
Calle.



Erik Olsen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-06-05 18:05

Calle. wrote:
> Erik Olsen wrote:
>> Calle. wrote:
>>
>>> ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra
>>> plænen og ind. ;-(
>>
>> Tør dog fødderne og tag skoene af.
> du har vist aldrig haft hund/kat

Bestemt nej, det er et helt bevidst fravalg.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Dorte R.M. Hansen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Dorte R.M. Hansen


Dato : 11-06-05 17:59

On Sat, 11 Jun 2005 14:29:05 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Armand wrote:
>> Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i
>> praksis er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag
>> :-/
>
>
>ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra plænen og
>ind. ;-(
Vi har haft bioklip i flere år og et par piger, der drøner ud og ind.

Lige når græsset er slået, så sætter den friske græssaft sig da på
gummistøvlerne men et par timer efter, så er afklippet helt tørt og
jeg har endnu ikke fået græs i hele hytten.

Det falder nydeligt ned i plænen og sammenrivning af afklippet græs er
en dunkel plet i min erindring Men om det afhænger af
bioklipperen, skal jeg ikke kunne sige.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Jørgen Rasmussen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 11-06-05 13:40

Anne Marie wrote:

> Ja, tænke ikke lige på at nævne, at vi ikke har en trailer, så det er lidt
> bøvlet at komme på genbrugsstationen. Der indsamles haveaffald 1 gang i
> måneden, så det er derfor vi opbevarer det - eller forsøger på det
> Desuden vokser græsset som blev det betalt for det, så det slåes næsten 3-4
> gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.


Man transporterer "normalt" ikke græsset væk. Græs er ikke haveaffald.
Det er grene og den slags større ting som f.eks. fliser.

Klip det med jævne mellemrum - 4 - 5 dage - og lad naturen klare det.

Hvis det ikke passer til dig/jer, så overvej hvorfor I har en have...!
Flyt tilbage til lejligheden, eller.?


Mvh. Jørgen

Anne Marie (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Anne Marie


Dato : 11-06-05 14:27

Hej.

> Hvis det ikke passer til dig/jer, så overvej hvorfor I har en have...!
> Flyt tilbage til lejligheden, eller.?

Der fordi, at vi går igennem vores have mange gange dagligt og vores hund
lige så. Så er det netop, som Calle skriver, at vi vil få slæbt en masse med
ind.
Det er vel næppe ensbetydende med, at man ikke kan nyde sin have!!

Hilsen Anne Marie





Maria Frederiksen (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 12-06-05 19:41

> Der fordi, at vi går igennem vores have mange gange dagligt og vores hund
> lige så. Så er det netop, som Calle skriver, at vi vil få slæbt en masse
> med
> ind.

Bioklip og ofte nok. Vi har både 3 katte og en masse renderi, og det er
altså ikke et problem, når der er bioklippet.

Mvh Maria



Allan (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 12-06-05 11:43

> Flyt tilbage til lejligheden, eller.?
>
>
> Mvh. Jørgen

Idiot...
Damen spørger pænt og er nybagt husejer.

Hvorfor er der altid nogen som skal være så fandes smarte som dig?

Skulle hun sælge sit nye hus, fordi hun kvajer lidt rundt med et
græsproblem?

Selvfølgelig er der en løsning for hende som du kan se andre godt kan finde
ud af at svare ordentligt på.

Allan



Calle. (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 12-06-05 16:23

Allan wrote:
>> Flyt tilbage til lejligheden, eller.?
>>
>>
>> Mvh. Jørgen
>
> Idiot...
> Damen spørger pænt og er nybagt husejer.
>
> Hvorfor er der altid nogen som skal være så fandes smarte som dig?
>
> Skulle hun sælge sit nye hus, fordi hun kvajer lidt rundt med et
> græsproblem?
>
> Selvfølgelig er der en løsning for hende som du kan se andre godt kan
> finde ud af at svare ordentligt på.
>
Ja det er utroligt så arogante nogen kan være. Skulle ikke undre mig, at det
er dem med den skrækkeligste have i hele omegnen, men de kan desværre ikke
se det selv. Derfor har de ikke bedre råd at give ud af, og holde mund kan
de heller ikke. Sørgeligt nok
--
Calle.



Calle. (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 11-06-05 08:50

Anne Marie wrote:
> Hej.
>
> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i
> murerbaljer. Lige nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at
> lægge det i en bunke i garagen, og vende det af og til, men det
> fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??
>
PS. Hvis det er for at lave Hø, så skal det være længere, og slås med le et
stykke oppe. Så lade det lige og tørre på toppen at stråene. Ellers skal du
lægge det på en rist, så der kan komme luft igennem. Det er bare ikke til,
da det pakker pga. den findeling det har fået.

--
Calle.



... (11-06-2005)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 11-06-05 11:43

Jeg smider det ikke ud. Jeg smider det ind under mine små trær og buske, i
et lag på ca. 10 - 20 cm i tykkelsen. Der ligger det så og komposterer
ganske langsomt. Når man lige har smidt det ud i det tykke lag, "brænder"
det sammen. Det bliver rimeligt varmt. Derved fjerner det ukrudt osv.

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse
news:42aa8fa4$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer.
> Lige
> nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke i
> garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??
>
> Hilsen Anne Marie
>
>



Holst (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-06-05 12:05


.... wrote:

> Jeg smider det ikke ud. Jeg smider det ind under mine små trær og buske, i
> et lag på ca. 10 - 20 cm i tykkelsen. Der ligger det så og komposterer
> ganske langsomt. Når man lige har smidt det ud i det tykke lag, "brænder"
> det sammen. Det bliver rimeligt varmt. Derved fjerner det ukrudt osv.

Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.

Jens G (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 11-06-05 12:11

On Sat, 11 Jun 2005 13:04:53 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk>
wrote:

>
>Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
>ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.

Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Holst (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-06-05 12:39


Jens G wrote:

>>Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
>>ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.
>
> Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

Ja, det kan der måske være noget om.

Preben Riis Sørensen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-06-05 22:13


"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> skrev i en meddelelse
news:42aac6a4.20641546@dtext.news.tele.dk...
> On Sat, 11 Jun 2005 13:04:53 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk>
> wrote:
>
> >
> >Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
> >ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.
>
> Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

Jeg smider kun græs der hvor jeg er sikker på at der er for lidt lys til
græsvækst. Afklip kan indeholde store mængder græsfrø.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Allan (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 12-06-05 11:47

>> Jeg smider det ikke ud. Jeg smider det ind under mine små trær og
>> buske....

Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.
Mon ikke dette bare vil gro igennem græslaget, hvis dette lægges under
hækken?

Det skal lige siges at jeg ivrigt forsøger at komme af med de to ovennævnte
planter ved hånd metoden, men det ville da være dejligt at kunne kvæle dem
og samtidig komme af med græsset.

Allan



Inger Pedersen (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 12-06-05 13:39


"Allan" <allanski9530@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.
> Mon ikke dette bare vil gro igennem græslaget, hvis dette lægges under
> hækken?
>
Jo.

Hilsen Inger



Erik Ginnerskov (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 12-06-05 23:52

Allan wrote:

> Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.

Det findes der kun en effektiv løsning på. De skal omhyggeligt, men
forsigtigt uden at ramme hækken, pensles med RoundUp.

Havde det ikke været for hækken, skulle de graves op.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Stig Johansen (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-06-05 17:20

fjern yrk wrote:

> Hej.
>
> Vi er også forholdsvis nye haveejere.
> Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
> Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer.
> Lige nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en
> bunke i garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Vi bruger en grøn havecontainer (tror jeg nok den hedder). Den passer til de
skraldevogne, der henter haveaffald her hos os.
Min svigerfar købte en i Silvan, så prøv evt. at kigge der.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Mark Schiller (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 22-06-05 17:40

Sat, 11 Jun 2005 18:20:14 +0200, berigede Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi bruger en grøn havecontainer (tror jeg nok den hedder). Den passer til de
>skraldevogne, der henter haveaffald her hos os.

Det er også den model, som anvendes på vores matrikel.


/Mark

PS
De fåes i 2 størrelser - 120L og 240L - vi kan lige klare os igennem
en måned i højsæsonnen på en 240L. Men hvis 1 ikke kan gøre det, så
kan man jo altid købe 2


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste