Opbevaring af nyslået græs?
Fra : Anne Marie

Dato : 11-06-05 08:14

Hej.

Vi er også forholdsvis nye haveejere.
Hvordan opbevarer man lettest nyslået græs??
Det rådner op i løbet af få døgn i papirsække, det samme i murerbaljer. Lige
nu forsøger vi at få det til at tørre lidt, ved at lægge det i en bunke i
garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hilsen Anne Marie

Fra : Holst

Dato : 11-06-05 08:41

Anne Marie wrote:

> [...]
> garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hvad skal du bruge det til?

Jeg kører det på genbrugspladsen. Alternativt slår man græsplænen så
ofte, at man ikke behøver køre med opsamler.

Fra : Calle.

Dato : 11-06-05 08:48

Anne Marie wrote:
> [...]
> fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hvad vil du med det?
Op i kompostbunken, eller på losseren. Jeg gør det sidste, da det gir en hel
trailerfuld hver gang ville jeg jo hurtigt få en kæmpe stak.
--
Calle.

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-06-05 08:51

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> wrote in message
> [...]
> garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Hvad mener du med opbevarer? Hvad skal du bruge det til? Hvis det bare er
affald, kan du jo smide det i en bunke bagerst i haven, så forsvinder det
efterhånden. Det nemmeste er faktisk at lade være med at samle det op, så
gøder det også plænen.

mvh
Preben

Fra : Anne Marie

Dato : 11-06-05 10:40

Hej.

Ja, tænke ikke lige på at nævne, at vi ikke har en trailer, så det er lidt
bøvlet at komme på genbrugsstationen. Der indsamles haveaffald 1 gang i
måneden, så det er derfor vi opbevarer det - eller forsøger på det
Desuden vokser græsset som blev det betalt for det, så det slåes næsten 3-4
gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.

Ellers tak for svar.

Hilsen Anne Marie

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-05 10:58

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse
> [...]
3-4
> gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.

Man smider det da ikke væk. Det skal komposteres, eller man lader det blive
i plænen. Jeg samler ikke noget sammen, hvis der ligger en klump, fordeler
jeg det lige med et velrettet spark.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 11-06-05 11:06

Preben Riis Sørensen wrote:

> Man smider det da ikke væk. Det skal komposteres, eller man lader det blive
> i plænen. Jeg samler ikke noget sammen, hvis der ligger en klump, fordeler
> jeg det lige med et velrettet spark.

Som nu husejer smed jeg en masse af det på kompostbunken sidste år.
Resultatet er, synes jeg, at det i høj grad lægger sig i store, kompakte
lang, der komposteres endog meget langt.

Så I år bliver det genbrugsstationens problem at kompostere det.

Fra : Armand

Dato : 11-06-05 11:24

Holst wrote:

> Som nu husejer smed jeg en masse af det på kompostbunken sidste år.
> Resultatet er, synes jeg, at det i høj grad lægger sig i store, kompakte
> lang, der komposteres endog meget langt.

Jup!
Afklippet græs "brænder sammen" til en form for ensilage p.g.a. det
store vædskeindhold. Skal det på komposten skal man lade det ligge på
plænen et par døgns tid for at tørre/visne!

Blandt udstyret til traktoren i min barndoms legetøjs-bondegård, husker
jeg også at der var en høvender á 4 stre næsten vandret liggende "runde
løvriver" så selv landbruget kan have sine problemer med at græsset
dårligt lader sig tørre på flad mark uden at man piller ved det!

Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i praksis
er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag :-/

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 11-06-05 13:29

Armand wrote:
> Bioklip er et populært ord for tiden, og det kunne være at det i
> praksis er lettest for jer med sådant findelt afklip i et jævnt lag
> :-/

ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra plænen og
ind. ;-(
--
Calle.

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-06-05 15:10

Calle. wrote:

> ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra
> plænen og ind. ;-(

Tør dog fødderne og tag skoene af.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Calle.

Dato : 11-06-05 18:00

Erik Olsen wrote:

> Tør dog fødderne og tag skoene af.
du har vist aldrig haft hund/kat
--
Calle.

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-06-05 18:05

Calle. wrote:

> du har vist aldrig haft hund/kat

Bestemt nej, det er et helt bevidst fravalg.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 11-06-05 17:59

On Sat, 11 Jun 2005 14:29:05 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>ulæmpen er at man hurtigt får græs i hele hytten hvis man går fra plænen og
>ind. ;-(
Vi har haft bioklip i flere år og et par piger, der drøner ud og ind.

Lige når græsset er slået, så sætter den friske græssaft sig da på
gummistøvlerne men et par timer efter, så er afklippet helt tørt og
jeg har endnu ikke fået græs i hele hytten.

Det falder nydeligt ned i plænen og sammenrivning af afklippet græs er
en dunkel plet i min erindring Men om det afhænger af
bioklipperen, skal jeg ikke kunne sige.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-06-05 13:40

Anne Marie wrote:

> [...]
> Desuden vokser græsset som blev det betalt for det, så det slåes næsten 3-4
> gange pr. 14 dage, og så er det allerede blevet langt.

Man transporterer "normalt" ikke græsset væk. Græs er ikke haveaffald.
Det er grene og den slags større ting som f.eks. fliser.

Klip det med jævne mellemrum - 4 - 5 dage - og lad naturen klare det.

Hvis det ikke passer til dig/jer, så overvej hvorfor I har en have...!
Flyt tilbage til lejligheden, eller.?

Mvh. Jørgen

Fra : Anne Marie

Dato : 11-06-05 14:27

Hej.

> Hvis det ikke passer til dig/jer, så overvej hvorfor I har en have...!
> Flyt tilbage til lejligheden, eller.?

Der fordi, at vi går igennem vores have mange gange dagligt og vores hund
lige så. Så er det netop, som Calle skriver, at vi vil få slæbt en masse med
ind.
Det er vel næppe ensbetydende med, at man ikke kan nyde sin have!!

Hilsen Anne Marie

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-05 19:41

> [...]
> lige så. Så er det netop, som Calle skriver, at vi vil få slæbt en masse

Bioklip og ofte nok. Vi har både 3 katte og en masse renderi, og det er
altså ikke et problem, når der er bioklippet.

Mvh Maria

Fra : Allan

Dato : 12-06-05 11:43

> Flyt tilbage til lejligheden, eller.?
>

> Mvh. Jørgen

Idiot...
Damen spørger pænt og er nybagt husejer.

Hvorfor er der altid nogen som skal være så fandes smarte som dig?

Skulle hun sælge sit nye hus, fordi hun kvajer lidt rundt med et
græsproblem?

Selvfølgelig er der en løsning for hende som du kan se andre godt kan finde
ud af at svare ordentligt på.

Allan

Fra : Calle.

Dato : 12-06-05 16:23

Allan wrote:

> [...]
> græsproblem?
>
> Selvfølgelig er der en løsning for hende som du kan se andre godt kan

Ja det er utroligt så arogante nogen kan være. Skulle ikke undre mig, at det
er dem med den skrækkeligste have i hele omegnen, men de kan desværre ikke
se det selv. Derfor har de ikke bedre råd at give ud af, og holde mund kan
de heller ikke. Sørgeligt nok
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 11-06-05 08:50

Anne Marie wrote:
> [...]
> fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

PS. Hvis det er for at lave Hø, så skal det være længere, og slås med le et
stykke oppe. Så lade det lige og tørre på toppen at stråene. Ellers skal du
lægge det på en rist, så der kan komme luft igennem. Det er bare ikke til,
da det pakker pga. den findeling det har fået.

--
Calle.

Fra : ...

Dato : 11-06-05 11:43

Jeg smider det ikke ud. Jeg smider det ind under mine små trær og buske, i
et lag på ca. 10 - 20 cm i tykkelsen. Der ligger det så og komposterer
ganske langsomt. Når man lige har smidt det ud i det tykke lag, "brænder"
det sammen. Det bliver rimeligt varmt. Derved fjerner det ukrudt osv.

Fra : Holst

Dato : 11-06-05 12:05

.... wrote:

> [...]
> ganske langsomt. Når man lige har smidt det ud i det tykke lag, "brænder"
> det sammen. Det bliver rimeligt varmt. Derved fjerner det ukrudt osv.

Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.

Fra : Jens G

Dato : 11-06-05 12:11

On Sat, 11 Jun 2005 13:04:53 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk>
wrote:

>Ja, jeg har faktisk også haft overvejet at strø det ud over mine
>ukrudtsplagede bede, men spørgsmålet er jo lige, hvor fedt det ser ud.

Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Holst

Dato : 11-06-05 12:39

Jens G wrote:

> Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

Ja, det kan der måske være noget om.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-05 22:13

"Jens G" <jens@no.spam.for.me.pls> skrev i en meddelelse

> Det ser vel lige så fedt ud som ukrudtet?

Jeg smider kun græs der hvor jeg er sikker på at der er for lidt lys til
græsvækst. Afklip kan indeholde store mængder græsfrø.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan

Dato : 12-06-05 11:47

Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.
Mon ikke dette bare vil gro igennem græslaget, hvis dette lægges under
hækken?

Det skal lige siges at jeg ivrigt forsøger at komme af med de to ovennævnte
planter ved hånd metoden, men det ville da være dejligt at kunne kvæle dem
og samtidig komme af med græsset.

Allan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-06-05 13:39

"Allan" <allanski9530@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.
> Mon ikke dette bare vil gro igennem græslaget, hvis dette lægges under
> hækken?

Jo.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-05 23:52

Allan wrote:

> Er plaget af brændenælder og skvalderkål i min bøgehæk.

Det findes der kun en effektiv løsning på. De skal omhyggeligt, men
forsigtigt uden at ramme hækken, pensles med RoundUp.

Havde det ikke været for hækken, skulle de graves op.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-06-05 17:20

fjern yrk wrote:

> [...]
> bunke i garagen, og vende det af og til, men det fylder altså en del.
> Hvad gør alle andre, med en opsamler bag græsslåmaskinen??

Vi bruger en grøn havecontainer (tror jeg nok den hedder). Den passer til de
skraldevogne, der henter haveaffald her hos os.
Min svigerfar købte en i Silvan, så prøv evt. at kigge der.

Stig Johansen

Fra : Mark Schiller

Dato : 22-06-05 17:40

Sat, 11 Jun 2005 18:20:14 +0200, berigede Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi bruger en grøn havecontainer (tror jeg nok den hedder). Den passer til de
>skraldevogne, der henter haveaffald her hos os.

Det er også den model, som anvendes på vores matrikel.

/Mark

PS
De fåes i 2 størrelser - 120L og 240L - vi kan lige klare os igennem
en måned i højsæsonnen på en 240L. Men hvis 1 ikke kan gøre det, så
kan man jo altid købe 2