PowerBook vil ikke læse DVD
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-05 22:08

Da jeg havde lidt tid og har fået et eksternt drev, ville jeg rydde op
på min PowerBook G4 1 GHz TiBook. Jeg lavede derfor en bootbar kopi af
min harddisk på den eksterne harddisk og ville lave en erase and install
af Mac OS X 10.4 Tiger. Men nu vil min PowerBook ikke kendes ved dvd'en
med Tiger. Jeg har prøvet at pudse dvd'en, men den har da underligt nok
nogle få ganske overfladiske ridser. Der var da vist også lidt problemer
med at få den til at blive i drevet, da jeg opgraderede til Tiger. Men
jeg har brugt dvd'en i et par andre computere uden problemer (og det
_er_ en familieversion). Jeg går derfor ud fra, at det er mit dvd-drev,
der driller. Der findes rense-cd'er, men er de gode? Er det noget, der
kan anbefales? Jeg vil nødig skulle til at sætte nyt drev i, for det
plejer at tage tre måneder at have computeren til reparation.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Hovard

Dato : 12-06-05 13:15

Henrik Münster wrote:
> [...]
> kan anbefales? Jeg vil nødig skulle til at sætte nyt drev i, for det
> plejer at tage tre måneder at have computeren til reparation.

Det er præcis det samme problem jeg har og det er ikke alle
"hjemmebrændte" der volder problemer!
Jeg er meget interesseret i at høre hvad du finder ud af

----JanH

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-06-05 09:58

In article <42ac2766$0$63656$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Det er præcis det samme problem jeg har og det er ikke alle
> "hjemmebrændte" der volder problemer!
> Jeg er meget interesseret i at høre hvad du finder ud af

Jeg har købt et Belkin rensesæt, som består af en 3,5" rensediskette og
en rensecd, som er en cd med en lille børste på. Der er et
Windows-program på cd'en, som man skal køre igennem. Det hjælper jo
fedt. Men der er en tavst musikstykke, som iTunes finder. Jeg har gættet
på, at det er renseprocessen og kørt det igennem. Det hjalp bare ikke.
Så nu har jeg en PowerBook, der spytter DVD'er ud. Det er lidt
irriterende. Jeg er ikke meget for at skulle undvære den til reparation.
Heldigvis bor jeg i København for tiden, og der er jo en del værksteder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten

Dato : 24-06-05 10:12

On 2005-06-24 10:58:26 +0200, "Henrik Münster" <news@muenster.dk> said:

> Så nu har jeg en PowerBook, der spytter DVD'er ud.

prøv at nuke NVRAM og resette powermanageren! Jeg havde sjovt nok osse
et problem med at lægge Tiger på da jeg for en månedstid siden satte en
ny harddisk i min G5. Disken blev spyttet ud når jeg forsøgte at boote
fra den, er det det du oplever?

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 2x300GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-06-05 16:20

In article <d9gipe$17e1$1@newsbin.cybercity.dk>,
Morten <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> satte en ny harddisk i min G5. Disken blev spyttet ud når jeg
> forsøgte at boote fra den, er det det du oplever?

Nej, den ryger ud, så snart jeg sætter den ind. Computeren tygger lige
lidt på den, og så ryger den ud. Jeg har pudset dvd'en, og det lykkedes
mig en enkelt gang at få computeren til at registrere den og åbne
Finder-vinduet med indholdet. Da jeg så klikkede på noget, røg den ud
igen. Men jeg skal da gerne følge dine forslag, når jeg lige får tid til
at sætte mig ind i, hvordan man gør.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-05 19:52

> [...]

> et problem med at lægge Tiger på da jeg for en månedstid siden satte en
> ny harddisk i min G5. Disken blev spyttet ud når jeg forsøgte at boote

Undskyld den lange svartid. Jeg har haft lidt problemer med at komme på
nyhedsgrupper og bruge IMAP-e-mail. Det viser sig, at mine forældres
nabo har fået sat en firewall på sit trådløse netværk. Han firma er
bange for, at folk kan gå ind på firmaet servere. De har sikkert lukket
port 119 og 143 blandt andre. Jeg kan heller ikke bruge iChat. Så nu
sidder jeg med et kabel til mine forældres internetforbindelse.
For at komme tilbage til emnet, så resettede jeg NVRAM. Det ser
ud til, det har hjulpet. Den læser fint system-dvd'en nu. Hvorfor det
har hjulpet, ved jeg ikke. Jeg lod powermanageren være i første omgang.
Apple advarer også om, at den kun skal bruges som sidste udvej.
Nulstilling den sletter i øvrigt også NVRAM.
Jeg havde jo købt et Belkin rensesæt med en 3,5" rensediskette
med væske samt en cd med en lille kost på. Der skal åbenbart køres et
Windows-program på den. Jeg skrev til Belkins support i sidste uge. I
fredags ringede en mand, jeg syntes talte med dialekt, og sagde, han
ville undersøge sagen i denne uge. Jeg har nu fået en e-mail på norsk,
hvor han skriver, at rense-cd'en nok kun kan bruges med Windows. Den ene
fil opfattes sjovt nok som en musikfil og kan køres i iTunes. Jeg har
spekuleret på, om det ikke simpelthen er renseprogrammet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-06-05 21:59

On 2005-06-28, Henrik wrote:

> Undskyld den lange svartid. Jeg har haft lidt problemer med at komme på
> nyhedsgrupper og bruge IMAP-e-mail. Det viser sig, at mine forældres
> nabo har fået sat en firewall på sit trådløse netværk.

Du har vel fået mor til at orientere ham om at du finder hans gerning
uforskammet?

> [...]
> Apple advarer også om, at den kun skal bruges som sidste udvej.
> Nulstilling den sletter i øvrigt også NVRAM.

jammen så er alt jo vel igen.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Johnny Louis

Dato : 30-06-05 08:32

> Den læser fint system-dvd'en nu. Hvorfor det
> har hjulpet, ved jeg ikke.

Det kunne ikke være så simpelt at den bare skulle genstartes, det
problem har jeg lige haft med min kones iBook, ikke om jeg kunne få
drevet til at virke indtil den blev genstartet, nu virker det fint igen.

Johnny Louis
Århus

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-05 11:33

In article <1gyyq42.rqfppc1xr42yoN%bendatafjerndette@postman.dk>,
bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Det kunne ikke være så simpelt at den bare skulle genstartes, det
> problem har jeg lige haft med min kones iBook, ikke om jeg kunne få
> drevet til at virke indtil den blev genstartet, nu virker det fint igen.

Jeg havde genstartet den undervejs i forsøget. Jeg prøvede nemlig også
at starte fra system-dvd'en for at se, om det var muligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster