iCab 3.0 i public beta - også på dansk
Fra : Mogens Thyregod

Dato : 07-06-05 19:56

iCab 3.0 beta 280 er nu i public beta og kan hentes på enten:

<http://www.icab.de>

eller

<http://www.mothsoft.dk

iCab 3.0 kræver enten MacOS 8.5 eller nyere, eller MacOSX 10.1 eller
nyere.

Generel information om iCab 3.0
----------------------------------
Denne betaversion har fortsat nogle begrænsninger:

- Den er endnu ikke hastighedsoptimeret.

- Den indbyggede Vis udskrift er endnu ikke tilgængelig, men du kan
bruge systemets Vis udskrift i stedet for.

- På grund af en alvorlig fejl i "classic" udgivelsen af Quicktime 6,
mislykkes udskrift af Unicode-tekst via ATSUI (Apples Unicode engine)
under MacOS 8/9 (Farvestålende linjer vil blive udskrevet i stedet for
tekst).
Desværre vil Apple aldrig rette denne fejl. Den eneste løsning i
øjeblikket er at bruge Quicktime 5 eller ældre i stedet for. Alexander
Clauss søger fortsat efter en løsning på dette problem. Problemet
eksisterer ikke under MacOSX.

- Apples Unicode Engine (ATSUI) indeholder adskillige fejl under classic
MacOS (især under MacOS 8.5/8.6 og tidlige MacOS 9-udgivelser), så nogle
layout-problemer kan være synlige ved brug af sådanne ældre
MacOS-udgivelser.

- Da Apples Unicode Engine ATSUI kun er tilgængelig i MacOS 8.5 eller
nyere, er der ingen udgivelse af iCab 3.0 til 68K-Macs.

Unicode
-------
iCab 3.0 er baseret på Apples Unicode Engine ATSUI. ATSUI har været
tilgængelig siden MacOS 8.5, men det anbefales at bruge MacOS 9 eller
nyere, idet ATSUI mangler nogloe vigtige funktioner under MacOS 8.5/8.6.
MacOS X giver de bedste resultater.

CSS 2.0/2.1-understøttelse
-------------------
iCab 3.0 understøtter CSS 2.0/2.1 mere fuldstændigt end de fleste andre
browsere. I mappen iCab 3.0 kan du finde nogle HTML/CSS-testarkiver
(tekst på tysk), som iser de fleste af CSS 2.1-funktionerne.

En anden god test af CSS er <http://www.csszengarden.com/>

IDN (International Domain Names)
--------------------------------
Der er nye "Sikkerhedsindstillinger" for International Domain Names
(IDN) i indstillingsdialogen.

Generelt kan domænenavne kun indeholder bestemte tegn i
ASCII-tegnsættet. Det har dog i nogen tid været muligt også at oprette
domænenavne med visse sprog-specifikke tegn (f.eks tyske umlaut-tegn,
græske eller japanske tegn).
Disse International Domain Names (IDN) vil have formen:
Fremvisningsformen med alle de specielle tegn, eller den interne
repræsentation ("punycode") som er kompatibel med det "klassiske"
domænenavnsform, og som bruges af al software internt (hvorfor al gammel
(server-)software ikke behøver at modificeres på grund af IDN).

Fremvisning af IDN med alle dets specielle tegn er normalt det brugeren
ønsker at se, men det kan også være et problem under visse
omstændigheder:

- Brugere i andre lande kan have problemer med at skrive de specielle
tegn (f.eks. englsktalende kan ikke skrive de japanske tegn i et japansk
IDN).

- Der er bestemte tegn i visse sprog, hvis udseende er identisk med tegn
i andre sprog (f.eks. det kyrilliske "a" ligner til forveksling et
normalt "a").
Dette kan indebære et sikkerhedsproblem, f,eks, domænet "www.apple.com",
hvis "a" er det kyrilliske "a". Brugere ville ikke kunne se, at dette
domæne ikke er Apple Computer's, og således lokkes til at skrive
følsomme data (kreditkort-information) i en "falsk Apple Shop" uden at
vide det.

Det er grunden til, at du kan konfigurere visningen af IDN i iCab. Du
kan slå visningen af IDN fra, så alle IDN vises med deres
"punycode"-navn (så domænet "www.apple.com" med det kyrilliske "a" vises
som "www.xn--pple-43d.com" og derfor nemt kan genkendes som ikke værende
det rigtige Apple site. iCab har en "hvisliste", hvor du kan tilføje
alle de IDN'er du har identificeret som "sikre".
På denne måde kan du konfigurere iCab til kun at vise "sikre" IDN'er, og
vise "punycode" for alle usikre og ukendte IDN'er. I en anden tilstand
vil iCab sammenligne alle tegn i IDN'en med en liste med mulige usikre
tegn (tegn som er identiske med andre). Indeholder en IDN mulige
"usikre" tegn, vil den automatisk blive vist som "punycode".

For at tilføje emner til listen med "sikre" IDN'er, skal du blot
control-klikke i URL input-feltet og vælge "Tilføj domæne til
IDN-hvidliste" i genvejsmenuen.
Er dette menuemne ikke i genvejsmenuen, er domænenavnet ikke et IDN (det
betyder, at det ikke indeholder nogen specielle tegn) eller det vises
allerede med dets speciellle tegn, så du ikke behøver at tilføje det til
hvidlisten.

Aktuelt viser iCab "punycode" for nogle IDN, selvom visning af IDN er
slået til for alle domæner, hvis denne IDN indeholder tegn som ikke en
del af sprog-scriptet i iCab's brugerflade. Således vil den engelske
version af iCab kunne viser domæner med romerske tegn (f.eks.
www.öko.de), men ikke domæner med japanske tegn, hvorimod den japanske
version af iCab vil vise japanske domænenavne. Dette ændrer sig, hvis
URL-feltet også bruger de nye Unicode-tekst skrivefelter. Den aktuelle
opførsel skulle ikke have mange bagdele, den har sikkert nogle fordele:
De fleste brugere af den engelske iCab-version vil alligevel ikke være i
stand til at skrive japanske tegn.

Formular Manager
-------------
I menuen Værktøj findes nu en "formularmanager", der muliggør automatisk
udfyldning af formularer.

Der er hjælp på tre niveauer til udfyldning af formularer. Der er et
faneblad for hvert niveau i formular manager-vinduet:

1) første faneblad: "Input-felter" Mens du udfylder formular-felter, kan
iCab auto-afslutte din indtastning baseret på ordene i listen i disse
indstillinger. Du kan tilføje/slette/redigere emner til/fra denne liste.
Du kan også tilføje nye emner ved hjælp af genvejsmenuen i
formularfelter (control-klik i feltet for at åbne genvejsmenuen): vælges
"Husk tekst til felt-baseret auto-udfyld-listen" tilføjes det aktuelle
indehold i formularfeltet til listen.

2) andet faneblad: "Alle formularer" På dette niveau tages alle
formularer på alle websites under behandling. Vælger du menuemnet
"Udfyld formularer" i menuen "Vis", prøver iCab at udfylde hvert
formularfelt, baseret på de data der findes i listen i dette
indstillingspanel. iCab søger efter ID/NAME attributten (HTML- kode) i
input-feltet, og hvis det matcher et af navnene i kolonnen "Feltnavn i
listen, indsætter iCab den korresponderende "Værdi" i listen i
formularfeltet. Kolonnen "Feltnavn" kan indeholde flere navne, adskilt
med komma. Du kan tilføje nye mener direkte her, men også ved hjælp af
genvejsmenuen i input-feltet ved at vælge "Husk felt og tekst til
generel formularafslutning i genvejsmenuen. Dette virker godt til
generelle felter, hvor du skal udfylde med navn, gade og by, da de
fleste web-autorer ofte navngiver disse feltet med "name", "street" and
"city". Andre, mindre almindelige felter virker måske ikke her.

Et eksempel på, hvordan det kan se ud:

Feltnavn Værdi
fornavn, firstname Alexander
efternavn, lastname Clauss
gade, street Retuerallee 39
by, city, town Darmstadt
postnr., zip, zipcode 64297

3) tredie faneblad "Specielle websites" Her håndterer iCab fuldstændige
formularer (inklusive afkrydsningsfelter, knapper etc.) på bestemte
websites. Ved hjælp af menuemnet "Arkiver formular" i menuen "Vis"
arkiverer iCab alle formularer på den aktuelle side. Ved hjælp af
menuemnet "Udfyld formularer" udfyldes formularen på den aktuelle side,
hvis de tidligere er blevet arkiverede. I listen i disse indstillinger,
kan du finde URL-adressen for hvert site, iCab har arkiveret
formulardata for.

Indstillingerne i faneblad 3 har højere prioritet end indstillingerne i
faneblad 2.

Søgefelt i værktøjslinjen
-----------------------
Det er nu muligt at slette alle arkiverede søgeord.

Import af bogmærker
-------------------
iCab kan importere bogmærker fra Safari, Opera, Mozilla, Netscape,
Phoenix, FireFox, OmniWeb, Internet Explorer og Netscape Navigator. iCab
beder automatisk om at importere bogmærker, når den startes for aller
første gang (det betyder at der ikke blev fundet noget
indstillingsdokument). Du kan også importere bogmærker manuelt til
enhver tid, ved at vælge "Importer" i menuen "Hotlist".

Fejlrapport
------------
Fejlrapporten viser nu også fejl i StyleSheets og XHTML-kode.

TITLE-attributten
---------------
Under MacOSX vises TITLE-attributten som Tooltip. Under Classic vises
TITLE- attributten i statuslinjen, som tidligere (classic understøtter
ikke tooltips).

ACCESSKEY-attributten
-------------------
iCab 3.0 bruger nu [Control][Bogstav] for ACCESSKEY-attributten
(som er det samme i Safari, FireFox og Opera).

iCab bruger følgende StyleSheet for ACCESSKEY:

*[accesskey]:after {
content: "[" attr(accesskey) "]";
font-size: 80%;
vertical-align: super;
}

I indstillingerne (Webindhold/Visning) og i filter manager kan dette
stylesheet slås fra, skulle der optræde konflikt med bestemte websites,
der bruger en anden måde til at visualisere accesskey-attributten.

Auto-genkend japanske kodninger
-----------------------------
iCab kan auto-genkende japanske tekstkodinger, hvis en af de tre
japanske kodninger er valgt i menuen "Vis" (det betyder ikke noget,
hvilken der er valgt).

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 08-06-05 19:05

Hej

OK, for en gangs skyld kom jeg først med en opl. om iCab.

MEN - Nu har jeg siddet og gennemtestet den på de mest alm. indst.
indtil nu.

Én ting falder mig i øjnene. iCab er blevet væsentlig hurtigere end før,
og der er blevet langt flere muligheder i indstillinger. - Nå ja, så kan
man mene om den 'nye' måde at vise de forskellige indstillings 'panes'
på - lidt i retning af 'systemindstillinger'. Jeg er ikke så vild med
den måde, men OK, man kan vel vænne sig til det....

Indtil nu har jeg kun fundet _én_ graverende fejl. Når man ændrer
skrifttype og størrelse fra default og til fx. Arial, Andale Mono og
Zürich, som er dem, jeg foretrækker på webbrowsers, da de er nemmest at
læse for svagtseende. - Så ændrer man åbenbar også noget ved 'frames'
indstillingerne, så en tekstramme/-boks ikke tilpasser sig til den nye
skrifttype ved at ændre sig i højden, så en tekstlinie, der fx. fylder
hele rammen ud i 10p, ændrer tekstboksen i bredden, når man ændrer str.
til fx. 14p. Dette bevirker, at tekstboksene godt kan gå over hinanden
og 'blande' teksten, så den bliver ulæselig, fordi man får tekst fra 2
bokse oveni hinanden.

Så selvom der er mange, der har dømt iCab for 'død', så synes jeg
umiddelbart, det har været værd at vente på!

mhv. Erik Richard

Mogens Thyregod wrote:
> [...]
>
> eller
>
> <http://www.mothsoft.dk
>

> iCab 3.0 kræver enten MacOS 8.5 eller nyere, eller MacOSX 10.1 eller

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>