Kontakter i gerekter ?
Fra : Jørgen Jensen

Dato : 07-06-05 18:34

Hej gruppe !

Vi har et hus fra først i 70'erne, alle kontakter og stikkontakter er
monteret i gerekterne. Nu vil vi gerne have nye fyldningsdøre med dertil
hørende almue-gerekter.

Nu er spørgsmålet, hvad gør vi ved kontakterne:
1. Flytter alle kontakter ud i væg.
2. Kan man fræse plads til kontakten i gerekten ?

Er der nogen i gruppen der har erfaring med ovenstående, hører vi det
gerne.

Med venlig hilsen
Fam. Jensen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Melanie

Dato : 07-06-05 18:44

"Jørgen Jensen" <jensen@mail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe !
>
> Vi har et hus fra først i 70'erne, alle kontakter og stikkontakter er
> monteret i gerekterne.

Undskyld jeg måske spørger dumt, men er gerekter = dørkarm?

Mvh Melanie

Fra : Jørgen Jensen

Dato : 07-06-05 18:55

Gerekten er "listen" som dækker hullet imellem dørkarm og væg.
ps. der findes ingen dumme spørgsmål !!

Mvh.
Jørgen

Fra : Aksel

Dato : 07-06-05 20:01

> Undskyld jeg måske spørger dumt, men er gerekter = dørkarm?
>
> Mvh Melanie

Nej, dørkarmen er den del med hængsler, geregten er rammen mellem karm og
væg.

Hilsen Aksel

Fra : Tony Petersen

Dato : 07-06-05 19:41

> Nu er spørgsmålet, hvad gør vi ved kontakterne:
> 1. Flytter alle kontakter ud i væg.
Kan du godt gøre men det kræver at der enten bliver fræst dåser ind, eller
opsat underlag.
og ledning kan højst sandsynligt heller ikke nå.

> 2. Kan man fræse plads til kontakten i gerekten ?

Ja, men du bore ud med et 48mm bor, mener jeg er ikke 100% sikker. ellers
mål diameteren på de gamle huller.
med minder det er "smal minitangent" du har som kontakter de noget mindere
og sidder i en stålramme.

bliv nu ikke overrasket over at ledningerne højst sandsynligt sidder og
"dasker" bag gerekten.
og røret de kommer ud er en ½ m forkort...

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-06-05 20:08

Jørgen Jensen wrote:

> [...]
> 2. Kan man fræse plads til kontakten i gerekten ?
>
> Er der nogen i gruppen der har erfaring med ovenstående, hører vi det

Jeg mener at reglerne er blevet ændret, så kontakter nu skal monteres i
dåse eller underlag.

Prøv at spørge i news:dk.teknik.el, der ved de meget mere om den sag.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jørgen Jensen

Dato : 07-06-05 20:19

Tak for svarerne, jeg vil prøve at spørge i den omtalte gruppe.

Mvh. Jørgen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk