Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med Canon EOS 350D og autofokus
Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 08:42

Hej alle

Jeg har en mistanke om at den nye firmware til Canon EOS 350D (ver.
1.0.2) har gjort noget ved 350'erens autofokus.

Det er som om at den autofokusere 5-10 mm foran det objekt man
fokusere på. Er der andre der har oplevet noget ligende på deres EOS
350D

Se evt. nedenstående link. Det viser et billede at 3 skakbrikker der
er opsat lidt forskudt i forhold til hinanden. Der er fokuseret på den
midterste brik - men det er brikken til venstre der er stillet skarpt
på.???

http://www.jaxnet.dk/chess.jpg

Hvis andre har samme problem - vil jeg meget gerne høre fra jer.

mvh.
Jesper
jax@oncable.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-06-05 09:44

Holyman wrote:
> [...]
> er opsat lidt forskudt i forhold til hinanden. Der er fokuseret på den
> midterste brik - men det er brikken til venstre der er stillet skarpt

Du har ikke bare sat dit kamera til spotmåling i venstre side frem for
midten?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 10:11

On Mon, 06 Jun 2005 10:44:07 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

>Du har ikke bare sat dit kamera til spotmåling i venstre side frem for
>midten?

Nej...

Den er sat til kun at fokusere på det midterste punkt. Jeg har endda
brugt Canons Zoombrowser til at bekræfte fokuseringen. Dette angiver
den med en rød firkant omkring fokuspunktet - som også kan ses på
billedet

http://www.jaxnet.dk/chess.jpg

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 10:51

"Holyman" <jax@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er som om at den autofokusere 5-10 mm foran det objekt man
> fokusere på. Er der andre der har oplevet noget ligende på deres EOS

Næppe noget at gøre med firmware. Det er desværre ret almindeligt med
focusfejl på de billigere DSLR.
Jeg havde samme problem med D70. Du ser først fejlen ved nær- eller tele
optagelser.
Den skal bare ind til justering under garantien.
Gert

Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 11:17

On Mon, 6 Jun 2005 11:51:19 +0200, "Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk>
wrote:

Det tror jeg jeg vil prøve. Er der nogle specifikke Canon-værksteder
rundt omkring i landet med en nogenlunde hurtig ekspeditionstid?
eller skal man tilbage til sin forhandler og derigennem have den sendt
til reparation??

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-06-05 11:46

> Det tror jeg jeg vil prøve. Er der nogle specifikke Canon-værksteder
> rundt omkring i landet med en nogenlunde hurtig ekspeditionstid?

Der er ét specifikt Canon-værksted: PW Service, Erhvervsvej 30, 2610
Rødovre, tlf. 44 85 34 44 (10:00-16:00, fredag
15:30), e-mail: rs at pwservice dot dk

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : JJ

Dato : 06-06-05 11:49

Gert Nielsen wrote:
> Næppe noget at gøre med firmware. Det er desværre ret almindeligt med
> focusfejl på de billigere DSLR.

Det har nu ikke så meget med prisen at gøre. Så vidt jeg ved er der
masser af D20'ere og D1s etc. der har dette problem.

/Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 06-06-05 12:55

> [...]
> på.???
>
> http://www.jaxnet.dk/chess.jpg
>
> Hvis andre har samme problem - vil jeg meget gerne høre fra jer.

Jeg vil lige prøve et lignende scenarie, og så vender jeg tilbage!

Brian

Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 13:23

On Mon, 6 Jun 2005 13:55:17 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

Mange tak Brian

Mvh
Jesper

Fra : Brian Lund

Dato : 06-06-05 13:59

> Jeg vil lige prøve et lignende scenarie, og så vender jeg tilbage!

Ok, jeg har nu prøvet lidt, det kunne godt se ud som om den har minimal
frontfokus, men det er så lidt at det ligesåvel kan være mig der har bevæget
mig et par millimeter fra fokus til udløsning... Stativet er lånt ud lige
nu, så det blir ikke bedre lige nu...

Fokus er lige på, eller en anelse foran på alle billederne og jeg har brugt
hhv. EF-S 18-55, EF 50 f/1,8 og Sigma 70-300 4,0-5,6 - Alle vidt åbne
selvfølgelig...

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/fokustest

Brian

Fra : Kim

Dato : 06-06-05 14:11

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.geronimo.mobilixnet.dk/fokustest

Jeg kan ikke få dit link til at fungere, Brian.
Kommer ind på en Orange-side.

Mvh, Kim

Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 14:11

On Mon, 6 Jun 2005 14:58:35 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

Hej Brian

Jeg tror der er et eller andet galt med dit link.. Jeg får en
Orange-side der siger at siden ikke findes..

Jeg bør måske nok lige nævne at jeg til min test brugte en
Canon EF 24-85 mm USM linse - billederne taget ved 85 mm. - Jeg
solgte Kit-linsen umiddelbart efter købet så jeg har ikke mulighed for
at teste med den

mvh
Jesper

Fra : Brian Lund

Dato : 06-06-05 14:17
Fra : Holyman

Dato : 06-06-05 14:36

On Mon, 6 Jun 2005 15:17:24 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

Hej igen

Ja - det ser jo bestemt bedre ud. - Jeg må hellere ned til min
forhandler og have det sendt ind til justering - Bare jeg nu ikke skal
undvære det alt for længe

Nu ved jeg da at kameraet skal kunne klare det bedre..

Tak

/Jesper

Fra : Erik W.

Dato : 06-06-05 15:04

"Holyman" skrev i en meddelelse

> [...]
> 350D
> http://www.jaxnet.dk/chess.jpg
>
> Hvis andre har samme problem - vil jeg meget gerne høre fra jer.

Dit kamera har fokusfejl, det er desværre et meget kendt fænomen. Jeg selv
havde købt et 20D i Tyskland med voldsom frontfokus, og det røg tilbage igen
på retur-retten. Derefter købte jeg et i en Århusiansk butik, som jeg
testede nødtørftigt i butikken, men da jeg kom hjem opdagede jeg at det
alligevel have en mindre fejlfokus. Så gik jeg til CAV i Viby som er blevet
autoriseret Canon værksted. http://www.cav.dk/sw688.asp Deres
fokusjusteringsmaskiner var ikke helt klar endnu dengang, så de sendte mit
kamera til Sverige, hvor det også blev repareret for fejlfunktion i
flashsystemet (som jeg ikke selv havde opdaget) Jeg havde kameraet tilbage 4
dage efter - i det hele taget fantastisk service.

Mvh Erik