Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fratagelse af rettigheder til egne værker
Fra : Ole Larsen

Dato : 05-06-05 08:48

Se planer i Norge:
http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article1051153.ece
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 10:27

Ole Larsen wrote:

> Se planer i Norge:
> http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article1051153.ece

Det problem har vi allerede her i Danmark, enhver kan gå ind på et
bibliotek og låne bøger, blade, CD'er, DVD'er, videokasetter o.s.v.
og lave kopier af det hele.

Og musikerne kan ikke nægte bibliotekerne, at de udlåner CD'er med
deres musik, og betalingen for udlån af musik er latterlig lille, og
den fastsættes af staten, d.v.s. at det er køberen som bestemmer,
hvad han vil gi' for varen.

Rundt om på landets skoler og undervisningsinstitutioner laver
lærerne hvert år flere hundrede millioner fotokopier af ting de har
fundet i bøger, blade, aviser og på Internettet, og bruger det som
undervisningsmateriale, det betaler skolerne en kopiafgift for,
problemet er bare, at det er en snæver kreds af velbjergede danske
forfattere, som deler indtægterne fra kopiafgiften.

Mange lærer bruger også web-sites som undervisningsmateriale, og for
mange sites kan det være en stor belastning, når en eller flere
skoleklasse på 30 elever samtidigt belaster serveren.

Og her for nogle år siden, er det jo også blevet lovligt, at private
må brænde kopier af musik-CD'er til eget brug, til gengæld skal alle
betale 5 kroner i afgift når de køber en CD-R skive.

Jeg har over 600 CD-R skiver med back-up af mine egne fotos, hvor
jeg har betalt afgift til COPY-DAN, og det er gjort så besværligt at
få refunderet afgiften, at det ikke kan svare sig at bruge tid på det.

Og når nogen stjæler et af mine billeder krænker min ophavsret, så
skal jeg selv bruge tid og mange penge på at føre sagen, men hvis
nogen stjæler en pose slik til 20 kroner i Brugsen, så rykker der to
betjente ud i en politibil og ordner sagen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 05-06-05 10:35

> Jeg har over 600 CD-R skiver med back-up af mine egne fotos, hvor
> jeg har betalt afgift til COPY-DAN, og det er gjort så besværligt at få
> refunderet afgiften, at det ikke kan svare sig at bruge tid på det.

De cd'ere du brænder dine billeder på kan du købe over nettet i tyskland.
blot oplys dit se nummer til dem inden de sender så skal du heller ikke
betale tysk moms. deres system er lidt smartere end det vi herhjemme
benytter.

Jacob

Fra : emj

Dato : 05-06-05 10:48

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Og her for nogle år siden, er det jo også blevet lovligt, at private
>må brænde kopier af musik-CD'er til eget brug, til gengæld skal alle
>betale 5 kroner i afgift når de køber en CD-R skive.

En CD-R koster da slet ikke 5 kr, så hvordan kan det hænge sammen?

Hilsen emj

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-06-05 11:45

emj wrote:

> En CD-R koster da slet ikke 5 kr, så hvordan kan det hænge sammen?

Det har du helt ret i, det kommer ikke til at hænge helt sammen. :) Kr. 1,84
er det korrekte beløb. Kr. 9,87 for en skrivbar DVD.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-06-05 12:29

Morten Wartou skrev:

>Det har du helt ret i, det kommer ikke til at hænge helt sammen. :) Kr. 1,84
>er det korrekte beløb. Kr. 9,87 for en skrivbar DVD.

Det var dælme dyrt

Det højeste jeg har givet er DKK 4.21 for Verbatim DVD+R 16 X,
incl. forsendelse og Postdanmarks opkrævningsbebyr, ved køb af
100 stk.

Ville jeg nøjes med nogen langsommere, så havde jeg sluppet
billigere.

http://www.wesellcd.com/shop/productlist.asp?Id=83
--
Knud

Fra : Steen

Dato : 05-06-05 15:43

emj wrote:

> En CD-R koster da slet ikke 5 kr, så hvordan kan det hænge sammen?
>
> Hilsen emj

Hvor køber du de cd´er?

Hvis jeg skal købe cd'er i Danmark, koster de billigste 5 kr og en dvd 30.

Jeg vil da hellere købe cd'er og dvd'er i et dansk firma end et tysk.

Hilsen

Steen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-06-05 16:12

Steen skrev:

>Jeg vil da hellere købe cd'er og dvd'er i et dansk firma end et tysk.

Tjah. da ikke når prisforskellen er så markant.

Så har man for mange penge.

Og ved at undlade cd'er/dvd'er i udlandet, så kan man (måske)
påvirke politikerne til at fjerne den urimelige afgift, der er på
dem.

Som det er nu, afgiftsindtægten meget lille.

Iøvrigt er mange af de firmaer, der sælger skiver fra Tyskland
dnaske og betaler dansk moms.
--
Knud

Fra : emj

Dato : 05-06-05 16:24

Steen skrev:

>Hvor køber du de cd´er?

http://www.mediecentralen.com/index.php?page=products&product_id=265

Hilsen emj

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-06-05 11:41

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det problem har vi allerede her i Danmark, enhver kan gå ind på et
> bibliotek og låne bøger, blade, CD'er, DVD'er, videokasetter o.s.v.
> og lave kopier af det hele.
Selvfølgelig kan enhver gøre det - det er bare ikke lovligt at lave digitale
kopier af lånte CD'er og DVD'er (jeg ved ikke hvordan det forholder sig med
andet materiale). Men det har været lovligt tidligere.

> [...]
> problemet er bare, at det er en snæver kreds af velbjergede danske
> forfattere, som deler indtægterne fra kopiafgiften.
12.500 danske forfattere fik del i Copydanpengene (128 millioner kr. i
tekst/node-afdelingen) fra sidste år. Har vi virkelig så mange velbjergede
danske forfattere? Det vil nok komme bag på dem. At dem der sælger bedst
sikkert også kopieres mest, og dermed får flest penge, er nok korrekt. Hvad
angår biblioteksafgiften tages der ikke hensyn til hvad der reelt udlånes -
kun hvad der står på hylderne.

> Mange lærer bruger også web-sites som undervisningsmateriale, og for
> mange sites kan det være en stor belastning, når en eller flere
> skoleklasse på 30 elever samtidigt belaster serveren.
Det har absolut ingen relation til sagen. Der er ikke tale om nogen form for
kopiering.

> Og her for nogle år siden, er det jo også blevet lovligt, at private
> må brænde kopier af musik-CD'er til eget brug, til gengæld skal alle
> betale 5 kroner i afgift når de køber en CD-R skive.
Man må lave en digital kopi af ens egne CD'er - såfremt man ikke bryder en
kopisikring (kopisikring må kun brydes med henblik på afspilning af mediet
på besværligt udstyr). Der må ikke laves digitale kopier af lånte CD'er. Men
det har været lovligt tidligere. Det er sjovt nok lovligt at lave en analog
kopi af en lånt DVD eller CD. At loven er ændret på den måde, burde medføre
at CD-R/DVD(+/-)(R/RW) blev kraftigt nedsat/fjernet.

> Jeg har over 600 CD-R skiver med back-up af mine egne fotos, hvor
> jeg har betalt afgift til COPY-DAN, og det er gjort så besværligt at
> få refunderet afgiften, at det ikke kan svare sig at bruge tid på det.
http://www.copydan.dk/Upload/files/UserFiles/baand-tilbagebetaling,%202005.htm -
det ser da ikke så besværligt ud? Derudover kan man få lavet en
erhvervsaftale (et endnu simplere skema), så man slipper for at betale
afgift i fremtiden.

> [...]
> nogen stjæler en pose slik til 20 kroner i Brugsen, så rykker der to
> betjente ud i en politibil og ordner sagen...
Der er forskel på brud på copyright og direkte tyveri.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Steen

Dato : 05-06-05 15:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> nogen stjæler en pose slik til 20 kroner i Brugsen, så rykker der to
> betjente ud i en politibil og ordner sagen...

Jeg kunne også godt tænke mig at få afgiften retur på de 1200 cd'er og 130
dvd'er jeg har med en enkelt musikgruppe. Jeg kunne selvfølgelig bare melde
Copy-dan til gruppen. De har ikke noget imod man optager deres koncerter,
bare man ikke tjener penge på det.

Jeg har også en del videoer og kassettebånd.

Hvor kan skal jeg henvende mig så den rigtige kunster får det og ikke Birthe
Kjær og Johnny Hansen?