Carbon Copy Cloner og rettigheder
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-05 20:59

Hej,

Kan man mon undgå, at Carbon Copy Cloner nulstiller rettighederne
på kildedisken, når man beder den om at lave backup fra en disk til
en anden?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 04-06-05 22:04

> Hej,
>
> Kan man mon undgå, at Carbon Copy Cloner nulstiller rettighederne
> på kildedisken, når man beder den om at lave backup fra en disk til
> en anden?

Godt spørgsmål!

Brug ditto i terminalen i stedet, den er helt sikker.

sudo ditto -rsrc /Volumes/Macintosh\ HD /Volumes/Ny\ Disk

Bemærk at fra og med 10.4 (Tiger) er -rsrc standard opførsel for ditto.

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-06-05 23:52

In dk.edb.mac, Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Brug ditto i terminalen i stedet, den er helt sikker.

CCC bruger ditto, svjv.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

"Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-06-05 00:28

Jesper skrev:

> Brug ditto i terminalen i stedet, den er helt sikker.
>
> sudo ditto -rsrc /Volumes/Macintosh\ HD /Volumes/Ny\ Disk

Tak for det, Jesper.
Problemet er, at jeg gerne vil lave backup af en arbejdsdisk, som
en gruppe mennesker deles om. Disken er koblet til en OS X Server
(10.3.8) og gruppen er oprettet som brugere og medlem af samme
gruppe, som vi her kan kalde 'Brugere'. Det backup skulle helst
køre flere gange om dagen og helst med et program, som kan finde
ud af kun at smide nye eller ændrede filer over, når man tager de
jævnlige backups.

Inde i Workgroup Manageren under Sharing står fællesdisken til at
være ejet af 'root' og 'Group' er stillet til 'Brugere'. Det virker
fint, men Carbon Copy Cloner stiller 'Group' tilbage til 'Admin',
så gruppen 'Brugere' ikke længere har skriverettigheder på disken.
P.... irriterende.

Man kunne selvfølgelig bare sætte et flueben i feltet 'Administer
the server' under Accounts > Users > Basic, så hver enkelt medlem
af gruppen også bliver medlem af Admin-gruppen, men jeg er i tvivl
om der er nogle ubehagelige konsekvenser ved at gøre det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-05 11:10

> [...]
> af gruppen også bliver medlem af Admin-gruppen, men jeg er i tvivl
> om der er nogle ubehagelige konsekvenser ved at gøre det.

det er der: alle brugere kan så erhverve sig root rettigheder (og dermed
nuke serveren såfremt de lyster)

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-06-05 11:51

Morten Reippuert Knudsen skrev:

[Ulemper ved flueben i 'Administer the server']
> det er der: alle brugere kan så erhverve sig root rettigheder
> (og dermed nuke serveren såfremt de lyster)

Ok, men det tvivler jeg på at brugerne gør i dette tilfælde.
Det bedste ville selvfølgelig være, at brugerne slet ikke havde
den mulighed, men jeg stoler nu på dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-05 13:07

> [...]
>
> Ok, men det tvivler jeg på at brugerne gør i dette tilfælde.
> Det bedste ville selvfølgelig være, at brugerne slet ikke havde

ja, men stoler du osse på deres kundskaber? fejl40 er uheldigere når man
er admin.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-06-05 20:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ja, men stoler du osse på deres kundskaber? fejl40 er
> uheldigere når man er admin.

Hmm, du siger noget. Det er måske ikke så smart en idé.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-05 11:10

> Hej,
>
> Kan man mon undgå, at Carbon Copy Cloner nulstiller rettighederne
> på kildedisken, når man beder den om at lave backup fra en disk til
> en anden?

Der er en option i CCC hvor du beslutter om den skal fixe rettigheder
inden kloningen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-06-05 11:51

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Der er en option i CCC hvor du beslutter om den skal fixe
> rettigheder inden kloningen.

Ja, men den ændrer stadig rettighederne selvom der ikke er flueben
i 'Repair permissions before cloning', som vel er den option, du
nævner?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 18:45

> Ja, men den ændrer stadig rettighederne selvom der ikke er flueben
> i 'Repair permissions before cloning', som vel er den option, du
> nævner?

Den bør ikke ændre rettigheder hvis ikke du krydser optionen af.
Prøv istedet med asr fra Diskværktøj eller komandolinien. CCC er blot en
frontend til asr.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 20:05

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Den bør ikke ændre rettigheder hvis ikke du krydser optionen af.

Men det gør den hver eneste gang. Gad vide om psync er årsagen, for
den har jeg også installeret for at kunne vælge 'Synchronize source
to target' inde i CCC.

> Prøv istedet med asr fra Diskværktøj eller komandolinien. CCC er
> blot en frontend til asr.

Det vil jeg forsøge engang ved lejlighed.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 20:44

> Men det gør den hver eneste gang. Gad vide om psync er årsagen, for
> den har jeg også installeret for at kunne vælge 'Synchronize source
> to target' inde i CCC.

psync funker uafhægigt.

iøvrigt må jeg hellere korigere: CCC er en frontend til ditto og asr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 21:44

> Men det gør den hver eneste gang. Gad vide om psync er årsagen, for
> den har jeg også installeret for at kunne vælge 'Synchronize source
> to target' inde i CCC.

Er din dine psync jobs eller en regulær kloning via CCC (dvs med asr
eller ditto) der svigter. Optionen i CCC omfatter ikke psync.

NB. bruger du 10.3 eller 10.4?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 20:55

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> psync funker uafhægigt.

Men nulstiller den mon også rettighederne?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 21:03

> Men nulstiller den mon også rettighederne?

Dunno, det bør den ikke. Hvilke rettigheder er det der "nulstilles".

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 21:17

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvilke rettigheder er det der "nulstilles".

Det drejer sig om en ekstern disk, som er delt imellem brugerne.
Inde i Workgroup Manager under Sharing med pågældende disk valgt,
er 'Share this item and its contents' koblet til, 'Owner' står
til 'Root' og 'Group' står til det gruppenavn, som brugerne er
medlem af.

Det virker fint indtil man har lavet et backup af disken med CCC,
for så er 'Group' stillet tilbage til 'Admin' og brugerne har ikke
længere skriverettigheder på disken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 21:22

> [...]
>
> Det virker fint indtil man har lavet et backup af disken med CCC,
> for så er 'Group' stillet tilbage til 'Admin' og brugerne har ikke

er "Group"" i netinfodatabasen på den computere du tjekker fra det
klonede fra, eller er den kun i databasen på OSX serveren?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 21:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> er "Group"" i netinfodatabasen på den computere du tjekker fra det
> klonede fra, eller er den kun i databasen på OSX serveren?

Mener du, om navnet på gruppen er i netinfodatabasen på de
forskellige gruppemedlemmers computere, eller?

CCC er installeret på serveren, som kører OS 10.3.8 Server og den
eksterne delte disk er koblet til serveren. Når der laves backup,
bliver der koblet en harddisk mere på serveren, som CCC så stilles
til at klone indholdet af den delte disk over på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 21:53

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Er din dine psync jobs eller en regulær kloning via CCC (dvs med
> asr eller ditto) der svigter. Optionen i CCC omfatter ikke
> psync.

Det er når jeg har kørt CCC at gruppen bliver nulstillet til
'Admin', men der er ikke flueben i 'Repair permissions before
cloning' i CCC. Derimod så er der flueben i 'Synchronize source
to target', som mig bekendt kun bliver tilgængelig, når psync
er installeret.

Hvis man ikke har den funktion koblet til, flytter den jo hele
indholdet fra den ene disk til den anden hver eneste gang man
tager backup, i stedet for kun at flytte nye eller ændrede filer.

> NB. bruger du 10.3 eller 10.4?

10.3.8 Server.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 22:26

> [...]
> indholdet fra den ene disk til den anden hver eneste gang man
> tager backup, i stedet for kun at flytte nye eller ændrede filer.

Det lyder som om dit problem udelukkende er relateret til psync. Hvad
siger Bombich og c/o <http://forums.bombich.com/index.php?c=2>?

CCC's har en "undtagelsesliste" hvor du kan definere hvad ditto ikke
skal kopiere - på denne vis kan du undgå psync.

Du kan osse lave et simpelt shell script, der syncer de nødvendige emner
med ditto -rsrc? det kan sagtens puttes ind i en simpel dobbeltklickbar
fil (og kan samtidig afvikles af cron) - inkremental backup får du dog
ikke, men det gør du reelt ej heler når du bruger CCC til at styre
psync.

> 10.3.8 Server.

ok

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 21:55

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis man ikke har den funktion koblet til, flytter den jo hele
> indholdet fra den ene disk til den anden [..]

Eller rettere kopierer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-05 22:51

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det lyder som om dit problem udelukkende er relateret til psync.

Ok.

> Hvad siger Bombich og c/o

Jeg har ikke spurgt dem endnu.

> CCC's har en "undtagelsesliste" hvor du kan definere hvad ditto
> ikke skal kopiere - på denne vis kan du undgå psync.

Det ville i dette tilfælde være ret bøvlet, tror jeg, da der
bliver gemt mange nye filer og mange bliver ændret rundt omkring
på disken i mange forskellige mapper i løbet af en dag.

> Du kan osse lave et simpelt shell script, der syncer de
> nødvendige emner med ditto -rsrc? det kan sagtens puttes ind i
> en simpel dobbeltklickbar fil (og kan samtidig afvikles af cron)

Det lyder interessant, men jeg foretrækker nu altså et grafisk
brugerfjæs, som er nemt at gå til. Det script-halløj er jeg ikke
særlig skrap til endnu desværre (har kun været på Mac-vognen i
et lille års tid).

Oprindelig brugte jeg RsyncX 2.1, men den gik jævnligt amok med
det resultat, at console.log på serveren voksede og voksede indtil
systemdisken var fyldt op. Derfor er jeg gået over til CCC i
stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-05 23:55

> Ok.

> Jeg har ikke spurgt dem endnu.

gør det.

> Det ville i dette tilfælde være ret bøvlet, tror jeg, da der
> bliver gemt mange nye filer og mange bliver ændret rundt omkring
> på disken i mange forskellige mapper i løbet af en dag.

det er såmænd blot de mapper du skal undlade at exkludere. Du har ret i
at det er bøvlet, men du vil jo ha GUI

> [...]
> brugerfjæs, som er nemt at gå til. Det script-halløj er jeg ikke
> særlig skrap til endnu desværre (har kun været på Mac-vognen i

Det er ellers nemt (omend omstændeligt når det sætes op). Jeg har fået
det til at funke rimelig smertefrit via cron på et par büro'er, det har
kørt i snart 3 år, uden anden vedligeholdelse end tilføjelse af et par
stier. Inden da roddede jeg med psync gennem CCC, men opgav fordi der
var for mange fejl - Det var tilbage i 2002 da 10.2 kom ud, så det er
muligt at såvel CCC som psync opfører sig pÆnere nu.

> [...]
> det resultat, at console.log på serveren voksede og voksede indtil
> systemdisken var fyldt op. Derfor er jeg gået over til CCC i

Du har kigget på psyncX <http://psyncx.sourceforge.net> ? Det er slet
ikke utænkeligt, at det er Bombich og C/O's brug af psync der skaber
problemet.

Under 10.4 er launchd iøvrigt rigtig interessant til automatisering når
man kombinerer det med eks. et automater workflow.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-05 17:10

> gør det.

Skal nok. :)

> det er såmænd blot de mapper du skal undlade at exkludere.

Hvis der nu f.eks. er en mappe med 150 filer og to af dem er
blevet ændret siden sidst jeg tog backup, så vil psync kun kopiere
de to filer, så vidt jeg har forstået, hvorimod CCC vil kopiere
hele mappen, hvis psync ikke er installeret.

Som det ser ud lige nu, så tager det ikke mange minutter at
synkronisere arbejdsdisken over på backup-disken og det gøres
flere gange om dagen. (Typisk fire til fem gange i løbet af en
arbejdsdag).

> Du har ret i at det er bøvlet, men du vil jo ha GUI

Helst ja, og helst så let at gå til som muligt. :)

> Du har kigget på psyncX <http://psyncx.sourceforge.net> ?

Nej. Jeg anede ikke eksistensen af det, men det skal prøves af.

> Det er slet ikke utænkeligt, at det er Bombich og C/O's brug af
> psync der skaber problemet.

Det lyder meget sandsynligt og specielt når man nu netop har bedt
CCC om at den ikke skal ændre på rettighederne.

> Under 10.4 er launchd iøvrigt rigtig interessant til
> automatisering når man kombinerer det med eks. et automater
> workflow.

Jeg ved ikke lige, hvornår vi går over til 10.4. Jeg har den
privat, men har pt. ikke planer om at gå over til den på jobbet.

--
Hilsen
Madsen