"Morten Bonnin" skrev:
> Hej
>
> Er der noget der kan anbefale GURPS?
Ja, men tag mine anbefalinger med et gran salt - jeg er ved at sælge mine
GURPS-bøger (Husker jeg galt, hvis du er en af dem der har spurgt efter
nogle af dem?)
> Hvordan er GURPS Cyberpunk?
Hvis du udelukkende er intresseret i Cyberpunk, kan du nok finde et bedre
system - Jeg har ikke prøvet at spille GURPS-Cyberpunk, men har læst bogen -
Den ser ok ud, men ikke fantastisk.
Generelt er fordelen ved GURPS ikke, at det er det bedste til nogen genre,
men at det er rimeligt godt til mange forskellige genrer - og genialt til
crossovers (Hvis man synes om syrede settings er det ikke det store problem
at blande forskellige genrer - der er for nogle ligefrem gået sport i at
hive tre tilfeldige GURPS-bøger ud af reolen og lave en setting ud fra
disse, hvad gør man f.eks. med kombinationen Magic-Space-Dinosaurs?)
> Jeg har kigget lidt på det og det ser ok ud. Hvad synes du?
Godt, hvis man ikke er til highpowered spil á la AD&D 117. level
characters - systemet er bedst til helte i den moderate ende af skalaen.
> Kom med nogle fordele ulemper :)
Fordele - mener jeg...
Fleksibelt character design system - der er ikke klasser, som i (A)D&D, så
man kan lave stort set en hvilken som helst type character, indenfor
rimelighedens grænser. Systemet er pointbaseret, så man ikke kommer til at
stå i en situation á la spiller a rullede 13-15-16-15-14-18 og spiller B
rullede 8-5-7-12-10-3 (ok, det kan da være meget sjovt, hvis spillerne ikke
går alt for meget op i hvis spilperson, der er den sejeste, men er med på
lidt ubalanceret spil...)
Kontinuert udvikling af spilpersoner - der er ikke levels som i (A)D&D, så
heltene bliver ikke lige pludselig meget sejere, for derefter ikke at
udvikle sig i lang tid.
Rimelig realistiske regler - bl.a. er der ikke den store forskæl i
hit-points mellem et 'normalt menneske' og en meget erfaren kriger - den
erfarne kriger er bare bedre til ikke at blive ramt - men de fleste går ned
på en salve fra en uzi.
Simpelt grundsystem - stort set alt kan klares med 3d6
Mulighed for at downloade GURPS-lite (pdf-fil, 32 sider) fra udgiverens
site -
http://www.sjgames.com - dette kan dels bruges til at se, om systemet
passer til ens måde at spille på, og det er også en udemærket miniregelbog,
som man kan skrive ud og give til spillerne, uden at det koster en formue.
Et set grundregler, som kan udvides lidt, og så bruges til mange genrer -
der er dog enkelte genrer, der ikke passer så godt til systemet (bl.a.
Supers har jeg hørt om en del problemer med - systemet er ikke gearet til at
klare så ekstreme afvigelser fra alm. mennesker)
Ulemper - også min subjektive vurdering...
Systemet kan udnyttes - der er set flere eksempler på spilpersoner med alt
for mange points brugt på grundliggende egenskaber (i GURPS er der fire -
ST, HT, DX, IQ - gæt selv, hvad det står for), og kun få point brugt på
skills - hvis spillerne får lov at udnytte dette smuthul i reglerne kan man
få nærmest absurd 'stærke' spilpersoner, hvilket sjældent er godt for
rollespillet.
Hvis man stort set kun spiller en genre, er man bedre tjænt med et system,
som er skræddersyet til denne genre.
Hvis spillederen (og spillerne) ikke passer på, kan man meget hurtigt ende
med en stak døde spilpersoner.
>
> Er der nogen der spiller i København?
Det må der være - Fantask og Faraos bliver da ved med at sælge
GURPS-bøger...
/Silas