Skære hul skillevæg
Fra : Jens Kristensen

Dato : 05-06-05 14:46

Hej

Vi bor i en ældre lejlighed hvor vi godt vil lave et hul i en skillevæg
(forskallingsvæg) til køkkenet. Væggens første lag er puds, derefter
brædder, hønsenet m.v. tror vi nok. Hvordan laver vi lettest hul i sådan en
væg uden at ødelægge for meget. Er der nogle smarte råd til at undgå for
meget støv i huset høre vi også gerne om dette. Håber på nogle
tilbagemeddelser.
VH
Fam. Kristensen

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 05-06-05 16:22

Bajonetsav
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Morten DH

Dato : 05-06-05 16:56

> [...]
> en væg uden at ødelægge for meget. Er der nogle smarte råd til at undgå
> for meget støv i huset høre vi også gerne om dette. Håber på nogle

Hvor stort skal hullet være - kan det evt. klares med et kopbor?

Et tip kunne være at holde støvsugeren på mens man skærer/borer, det tager
det værste; men sørg for at holde lukket overalt for der er ikke noget der
sviner værre end det skidt... jeg har skåret mursten med vinkelsliber i
lejligheden og kunne ikke se en meter frem for mig da vi var færdige; men
det svinede ikke engang så meget som da der blev revet gamle pudsvægge ned

Fra : Jens Kristensen

Dato : 05-06-05 18:17

> [...]
> det svinede ikke engang så meget som da der blev revet gamle pudsvægge ned

Hej Morten

Vi skal lave en "halvvæg" dvs. væggen skal skæres vandret i køkkenets
længde. Jeg har tænkt på den med støvsugeren, men jeg tror ikke den er
tilstrækkelig.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-06-05 18:43

> Vi skal lave en "halvvæg" dvs. væggen skal skæres vandret i køkkenets
> længde. Jeg har tænkt på den med støvsugeren, men jeg tror ikke den er
> tilstrækkelig.

Det er den ikke. Intet kan holde det fine støv ude af skabe og skuffer for
slet ikke at snakke alle vandrette flader. Få det overstået af en gang, og
gør så rent flere gange efterfølgende.

Mvh Maria

Fra : Morten DH

Dato : 06-06-05 20:45

> Det er den ikke. Intet kan holde det fine støv ude af skabe og skuffer for
> slet ikke at snakke alle vandrette flader. Få det overstået af en gang, og
> gør så rent flere gange efterfølgende.

Du har desværre helt ret, jeg har lavet lejlighed af flere omgange - altid
med støvmur osv; men kan stadig finde støv af og til når jeg lige finder et
sted jeg ikke har ramt med kluden før... og det er snart 2 år siden sidste
gange

Og hvis der skal bruges støvsuger, så skal det være en gammel en man ikke
har kær (eller en industri model der kan klare opgaven) for den har ikke ret
godt af det fine støv...

Fra : Morten DH

Dato : 06-06-05 20:52

> Vi skal lave en "halvvæg" dvs. væggen skal skæres vandret i køkkenets
> længde. Jeg har tænkt på den med støvsugeren, men jeg tror ikke den er
> tilstrækkelig.

Hvis i har mulighed for det, så ville jeg nedtage hele væggen og bygge en ny
halv væg i gipsplader - de gamle pudsede vægger er typisk lodrette brædder
med et vandret i top, bund og midt i ca... så skærer du så langt ned at der
fjernes 2 vandrette brædder er der intet der holder de lodrette på plads
mere og væggen er nærmest ubrugelig.

Jeg har selv fjernet sådanne vægge ved at skære den fri i top og bund med
bajonetsav og derefter dele den lodret i så store stykker som man kan bære -
på den måde bliver det meste puds siddende hvis man er forsigtig (heldig) og
væggen kan bæres væk i store stykker... men det SVINER uanset hvrdan man
bærer sig ad

En ny gipsvæg kan sættes op på en formiddag af et fornuftigt eksempler af
"homo-handy" racen og det koster ikke mange basører

Fra : Jens Kristensen

Dato : 08-06-05 16:00

Hej Morten

Tak for dine gode råd. Vi tør ikke gå igang endnu. Men jeg har tænkt på at
pakke væggen ind i afdækningsplastik for at tage det værste, men helt fri
for støv bliver vi jo nok ikke.