fritidshus skal have punktfundament. Hvor~
Fra : Peter T.

Dato : 31-05-05 18:59

Jeg er i gang med at gøre klar til at bygge et fritidshus (typehus i træ i
samlesæt kun til sommerbrug) i en kolonihave. Grundplan er 7x7½ meter hvor
de 7x5 meter er hus og resten terasse. Hvor mange fundamentpunkter vil I
mene jeg skal bruge?

Planen er at støbe i rør i 90 cm dybde. Hvilken type rør kan I anbefale?
Cement? Pap? Plast?

Huset skal svæve 15-25 cm over jorden (området er fladt) og indtil nu har
jeg kun tænkt på at støbe de der "metalhestesko" til bjælker ned i
cementen. Men er der andre løsninger eller tips, så jeg undgår at skulle
klodse den bærende bundkonstruktion op med kiler efter at alt er støbt og
målt i water? Evt. noget som kan justeres på plads ala en vanteskrue, hvis
I forstår...?

Jeg har fået lidt tips her og der vedr. watering af hesteskoene. Her i
blandt skulle der være et gammelt trick med vand i en gennemsigtig
vandslange, hvor højdestanden skal være ens i begge ender. :) Hvad kan I
anbefale af smarte fif?

--
Peter T.

Har I bemærket at Anders And ikke mere siger "UAKK!! UAKK!!" ?

Fra : ThomasB

Dato : 01-06-05 11:35

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor
> de 7x5 meter er hus og resten terasse. Hvor mange fundamentpunkter vil I

Hvis der er en god bundrem, kan du lave pr. meter.

> Planen er at støbe i rør i 90 cm dybde. Hvilken type rør kan I anbefale?
> Cement? Pap? Plast?

Hvorfor støbe i rør? Et pælebor ned til 90 cm, og så i med betonen.

> [...]
> klodse den bærende bundkonstruktion op med kiler efter at alt er støbt og
> målt i water? Evt. noget som kan justeres på plads ala en vanteskrue,

Ja, jeg forstår.
I stedet for "metalhestesko" skal du støbe 10 mm gevindstænger ned sammen
med betonen. De skal være så høje at de kan gå gennem remmen og boltes på
oversiden af bundremmen med en stor skive og bolt.
Du kan også bruge de alm. "metalhestesko" med det lange ben som støbes ned,
men de er svære at få lige i øjet.
Fælles for begge er at du justerer højden med et par ekstra lag murpap
mellem træ og beton/"metalhestesko".

> [...]
> blandt skulle der være et gammelt trick med vand i en gennemsigtig
> vandslange, hvor højdestanden skal være ens i begge ender. :) Hvad kan I

Et laaaaangt vatterpas på mindst 180 cm + et snorevatterpas. Husk at
snorevatterpasset skal sidde i midten af snoren, da det buer snoren lidt
nedaf.
Og så skal du tage krydsmål, så det er i vinkel. Det er lidt surt at have
støbt 3 cm forkert, for huset giver sig ikke. Så derfor det er smart at
bolte det fast gennem remmen, da du borer hullet i remmen efter du har
støbt. Det er væsentligt mere fleksibelt end "metalhestesko", som ikke kan
give sig en millimeter.

Mvh Thomas

Fra : Peter T.

Dato : 02-06-05 01:38

ThomasB leverede følgende historie fra de varme lande:

> Hvis der er en god bundrem, kan du lave pr. meter.

Pr. meter? Dvs. at hvis grundplan er 5x5m, så skal jeg bruge 36 punkter?
Det er en anelse flere punkter end jeg havde regnet med.

> sammen med betonen. De skal være så høje at de kan gå gennem remmen og
> boltes på oversiden af bundremmen med en stor skive og bolt.

Rem og bundrem? Hvad er det? :)

Fra : ThomasB

Dato : 02-06-05 10:02

> Pr. meter? Dvs. at hvis grundplan er 5x5m, så skal jeg bruge 36 punkter?
> Det er en anelse flere punkter end jeg havde regnet med.

Ja, men så skal du nok have fat i producenten og høre, hvad deres hus har
som mindstekrav.

> Rem og bundrem? Hvad er det? :)

Et træhus er lavet med lodrette stolper. Disse stolper skal have noget at
stå på, så de står på en bjælke nederst, som hedder en bundrem. Spærene skal
have noget at stå på, og med mindre man kan stille dem direkte på de
lodrette stolper, så lægger man også en bjælke øverst som hedder en . . . .
..tadaaaa . . . . . toprem :)

Så nede i bunden bolter du remmen (bundremmen) fast i fundamentet, med de
nedstøbte gevindstænger. (det er den måde man normalt gør det)

Men jeg kan anbefale at købe Statens Byggeforsknings Institut's (ret svært
at sige 3 gange efter hinanden) små SBI anvisningsbøger. De har en der
hedder noget med "Fundering af mindre bygninger" - tror det er nummer 181.
De koster omkring 200 kr, og kan købes her
http://www.sbi.dk/content.aspx?itemguid={8E9E3DDD-8B91-42CD-9EE7-E5040159F63C}&type=3&menu=

Mvh Thomas

Fra : Peter T.

Dato : 02-06-05 11:54

ThomasB leverede følgende historie fra de varme lande:

> Ja, men så skal du nok have fat i producenten og høre, hvad deres hus
> har som mindstekrav.

Jeg satser på en pille for hver meter, da det er det tal, som jeg oftest er
stødt på, når jeg har goolglet på nettet... Og det giver 60 huller i
jorden på de 49.5 m2, jeg skal bygge.

> [...]
> direkte på de lodrette stolper, så lægger man også en bjælke øverst
> som hedder en . . . . .tadaaaa . . . . . toprem :)

Tak. :)

> Så nede i bunden bolter du remmen (bundremmen) fast i fundamentet, med
> de nedstøbte gevindstænger. (det er den måde man normalt gør det)

Super. Det lydere også som en noget smartere løsning end den med
hesteskoene hvad angår vattering.

Fra : ThomasB

Dato : 02-06-05 16:26

> Jeg satser på en pille for hver meter, da det er det tal, som jeg oftest
> er
> stødt på, når jeg har goolglet på nettet... Og det giver 60 huller i
> jorden på de 49.5 m2, jeg skal bygge.

Det er lige før det tidsmæssigt bedre kan betale sig at grave en rende, og
så nøjes med 30-50 cm i dybden.
Et sommerhus behøver ikke have et 90 cm fundament.
Det var noget andet, hvis det var et mustenshus der skal bære
jeg-ved-ikke-hvor-mange-tons på fundamentet.

Mange har bare stillet sommerhuset på sokkelsten. (dem man tit ser brugt som
parasolfødder i beton)

> Tak. :)

Hvilket hus har du købt?

> Super. Det lydere også som en noget smartere løsning end den med
> hesteskoene hvad angår vattering.

Det er det.
Husk at du måske også skal have noget vindtræksbånd fra spærene, forankret
ned i fundamentet.

Fra : Leonard

Dato : 02-06-05 16:54

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

>Et sommerhus behøver ikke have et 90 cm fundament.

Næh, ikke hvis det kun skal stå ude om sommeren

Når der graves 90 cm ned, så er det ikke for at kunne bære en større
vægt, men for at undgå at soklen flytter sig når det bliver frost.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : ThomasB

Dato : 02-06-05 17:20

> Næh, ikke hvis det kun skal stå ude om sommeren
>
> Når der graves 90 cm ned, så er det ikke for at kunne bære en større
> vægt, men for at undgå at soklen flytter sig når det bliver frost.

Ja, eller anden bevægelse i undergrunden.
Men der er masser af sommerhuse der er opført på sokkelsten, og da de fleste
sommerhuse at lavet er træ, sker der ikke en pind hvis undergrunden bevæger
sig. I nogle kommuner tillader de sommerhuse på sokkelsten i andre ikke. Det
kommer meget an på jordbundsforholdene i området.

Vores nabo fik stillet et 80 kvm sommerhus på sokkelsten i 2000 - godkendt
af kommunen.

Bygningregelmentet for småhuse siger:
4.1.4 Fundering skal ske til frostsikker dybde og bæredygtig bund eller på
anden måde, så der ikke opstår skader som følge af bevægelser i jordbunden.

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 02-06-05 21:27

ThomasB wrote:

> [...]
> sig. I nogle kommuner tillader de sommerhuse på sokkelsten i andre ikke. Det
> kommer meget an på jordbundsforholdene i området.

Jup!
Og da mange sommerhusgrunde er decideret sand er der ikke så mange
problemer deromkring!

--
Armand.

Fra : Peter T.

Dato : 02-06-05 18:25

ThomasB leverede følgende historie fra de varme lande:

> Mange har bare stillet sommerhuset på sokkelsten. (dem man tit ser
> brugt som parasolfødder i beton)

Jeg har faktisk overvejet sokkelsten, men har indtil videre valgt den noget
besværligere løsning med at grave huller til støbning. Men
kolonihavegrunden ligger ved s-togsbanen i København, hvor leret, der er en
halv meter nede, er så betonhårdt, at naboens bobcat næsten ikke kunne
grave i det forrige sommer. Så alt i alt vil jeg gætte på 4-5 tons i
byggematerialer.

> Hvilket hus har du købt?

Model Fanø 2.25 i 50mm træ fra NyNorm
<http://www.nynorm.dk/index.php?p=pro&id=6&mm=50> med ekstra tilbygning
på 10 m2 i siden i stil med
<http://www.nynorm.dk/index.php?p=pro&id=7&mm=50>.

Er det overkill med den støbt punktfundamentering, som jeg har planlagt?
(Jeg fornemmer det, når jeg læser dine svar.) :)