Skvalderkålsbekæmpelse
Fra : Kert Rats

Dato : 30-05-05 19:11

Min nabo bekæmper Fandens Mælkebøtter med par små dråber koncentreret
eddikesyre, dryppet oven på vækststedet (og plantens pælerod). Det virker
fint, siger min nabo.
Syremetoden har jeg prøvet på skvalderkål - ved at sprøjte skvalderkålens
grønne blade med koncentreret eddikesyre med en forstøver.
Resultatet er efter to dage: Næsten al grønt på planten er gået ud! Om det
så vil skyde igen fra roden af, ved jeg ikke. Men metoden ser meget lovende
ud - og ikke mindst er den billig: En liter koncentreret eddikesyre koster i
Aldi 10.95 kr. Muligvis kan syren fås billige ved køb af større mængder.

Mit spørgsmål er nu: Hvilke erfaringer har I her i NG med bekæmpelse af
skvalderkål ved at sprøjte dem med koncentreret eddikesyre?

OBS: Hvis man vælger min metode, skal man være agtpågivende over for ikke at
sprøjte på fliser, murværk og cement-/mørtelpuds, da dette ikke kan modstå
et syreangreb.

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-05-05 19:24

Kert Rats wrote:
> Min nabo bekæmper Fandens Mælkebøtter med par små dråber koncentreret
> eddikesyre, dryppet oven på vækststedet (og plantens pælerod). Det
> virker fint, siger min nabo.

Here we go again . . .
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 31-05-05 00:44

wrote:

> Here we go again . . .

????
Hvad mener du?

Venligst

Kert

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 31-05-05 10:39

Kert Rats wrote:

> ????
> Hvad mener du?

Jeg mener, at nu får vi en kort debat om, hvordan man gør kål på
skvalderkålen og derefter en laaaang etisk debat om hvilke metoder, der bør
indgåes, HVIS man overhovedet bør sortere planter, der jo alle er skabt af
Gud og som sådan har ret til livet . . .

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 31-05-05 16:38

> [...]
> bør indgåes, HVIS man overhovedet bør sortere planter, der jo alle er
> skabt af Gud og som sådan har ret til livet . . .

Det vil jeg tænke meget over, næste gang jeg sætter tænderne i en
rettighedshavende grøntsag

Slut herfra!

Venligst

Kert

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 19:25

Kert Rats wrote:

> Mit spørgsmål er nu: Hvilke erfaringer har I her i NG med bekæmpelse af
> skvalderkål ved at sprøjte dem med koncentreret eddikesyre?

Eddikesyre er ikke et godkendt ukrudtsbekæmpelsesmiddel. Der må kun
anvendes godkendte bekæmpelsesmidler til sådanne formål.

Fra : Henry

Dato : 30-05-05 21:04

> Mit spørgsmål er nu: Hvilke erfaringer har I her i NG med bekæmpelse af
> skvalderkål ved at sprøjte dem med koncentreret eddikesyre?

Hej Kert

Jeg bruger 12% eddike, som jeg køber/får i 25 L. dunke.

(Alm. husholdningseddike er 4 %)

Flere kommuner har haft ukrudts bekæmpelses forsøg kørende med delvis
succes.

Problemet for dem er at for at eddiken skal virke, så skal den sprøjtes på i
fuld solskin, og det kan de ikke altid vente på.

...men det kan jeg.

Skvalderkålen (og alt andet) nærmest falder sammen efter 2 timer, når solen
sammen med eddiken har svitset bladene.

Jeg har nu gjort det tre år i træk og områderne med skvalderkål formindskes
hvert år.

Jeg tror at jeg stresser planten, men jeg ved det ikke.

Forsøg har vist at ph-værdien i jorden er tilbage på normal, efter 4-6
timer.

Eddike er et naturprodukt og som sådan ikke skadelig for naturen.

Jeg tror ikke at du skal bruge eddikesyre da jeg mener (uden at vide det) at
det ikke er et "rent produkt", men kemisk..

Andre har nok mere forstand på det end jeg.

Jeg køber mit 12% eddike hos Jysk eddikefabrik i Randers og giver (alt efter
hvem jeg får fat på i telefonen) mellem 2 og tre kr. literen.

(Skal selv hente det)

12% Eddiken virker vel nærmest som en når du bruger en gas ukrudtsbrænder.

Gas afbrændingen er vel ikke helt uskadeligt og så er der lige det med
brandfaren.

Så som du kan læse, så er jeg vild med 12% eddike.og så dufter det godt i
timerne efter sprøjtningen.

Mvh.

Henry

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-05 21:16

"Henry" <henry_123aaa@hotmail.com> skrev
> Jeg tror ikke at du skal bruge eddikesyre da jeg mener (uden at vide det)
at
> det ikke er et "rent produkt", men kemisk..

Det er helt identisk med den naturlige eddike, selvom den (evt.) er
fremstillet 'kemisk'. Men får man det på huden(høje koncentrationer), kan
der let komme en alvorlig skade.

Der er ingen brandfare ved at bruge et hakkejern, så skal du da godt nok gå
til den....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henry

Dato : 30-05-05 21:46

> Der er ingen brandfare ved at bruge et hakkejern, så skal du da godt nok
> gå
> til den....

....og man kan også cykle på arbejde i stedet for at tage bilen osv.

Jeg syntes nu det er nemmere at gå rundt med sprøjten end at hakke, især
mellem fliserne....men heldigvis er vi jo skabt med forskellige meninger.
Henry.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-05 21:20

"Henry" <henry_123aaa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellem fliserne....men heldigvis er vi jo skabt med forskellige meninger.

Ja, hvis du hakker fliserne, kan det da godt give ild.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-05 21:31

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-05 21:31

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 21:33

Henry wrote:

> Jeg tror ikke at du skal bruge eddikesyre da jeg mener (uden at vide det) at
> det ikke er et "rent produkt", men kemisk..

Såfremt det er CH3COOH, der er det interessante stof (og hvad skulle det
ellers være?), så er det da nok mere miljøvenligt at benytte
eddikesyren, idet det ikke indeholder en masse andre farvestoffer og
lignende, som eddiken gør. Eddike er reelt blot en ca. 5 % opløsning af
eddikesyre. Så det aktive stof er identisk.

> Andre har nok mere forstand på det end jeg.

Ja

Fra : Henry

Dato : 30-05-05 21:42

> [...]
> ellers være?), så er det da nok mere miljøvenligt at benytte eddikesyren,
> idet det ikke indeholder en masse andre farvestoffer og lignende, som

12% Eddiken jeg køber er ufarvet.

Om det er CH3COOH der er interessant ved jeg heller ikke.

Jeg drikker kun CACAO

Henry

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 21:57

Henry wrote:

> 12% Eddiken jeg køber er ufarvet.

Ja, så betaler du sikkert bare ekstra for en fortynding af eddikesyre

> Om det er CH3COOH der er interessant ved jeg heller ikke.

Det er det nok. Det er det eneste, som er i eddikesyre. Det er
ethansyre, som normalt kaldes eddikesyre.

> Jeg drikker kun CACAO

CH3CH2OH er nu heller ikke allerværst.

Fra : Kert Rats

Dato : 31-05-05 01:00

> CH3CH2OH er nu heller ikke allerværst.

CH3CH2OH = C2H5OH - man ikke drikke må Det rimer sgu. Og så kan man
blive noget så gevaldigt rundtosset af for meget af det dersens
kemikalie/kemikalium.

Man bør heller ikke donere det til planter - det er al for dyrt

Nuvel - eddikesyre, CH3COOH - fortyndet eller i koncentreret form (32%) - er
et bio-optageligt stof, som ikke volder varig (!) giftskade i naturen.
Heidelberg eddike er fortyndet eddikesyre (ca. 4,5% tilsat lidt farvestof,
for så ser det mere appetitligt ud), men det koster al for meget i forhold
til almindelig eddikesyre på 32%.

Heidelberg eddike nydes med stor fornøjelse i salatdressinger - og ingen har
vel taget skade af en sådan 4,5% eddike - vel??!!

Jeg lader høre fra mig vedr. "eddikesyreforgiftningen", når nye resultater
om skvalderkålsudryddelsen foreligger.

Venligst

Kert

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-05 21:39

> Jeg har nu gjort det tre år i træk og områderne med skvalderkål
> formindskes hvert år.

Er det så ikke ligesom lidt mere praktisk at hakke samme område hvert år?
Hakker du ned hver 2-3 uge, så er de væk på et år.

> Jeg tror at jeg stresser planten, men jeg ved det ikke.

Højst sandsynligt.

> Eddike er et naturprodukt og som sådan ikke skadelig for naturen.

Det er der meget der er, uden at det er uskadeligt at den grund.

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-05 19:53

Hej,

On Mon, 30 May 2005 22:04:03 +0200, "Henry" <henry_123aaa@hotmail.com>
wrote:

>Eddike er et naturprodukt og som sådan ikke skadelig for naturen.

Hvor ved du det fra?

NaCl (køkkensalt) er et naturprodukt og for så vidt ganske skadeligt
og endda giftigt for mennesker.

>Jeg tror ikke at du skal bruge eddikesyre da jeg mener (uden at vide det) at
>det ikke er et "rent produkt", men kemisk..

Eddikesyre er koncentreret eddike og for så vidt nok mere rent end
husholdningseddike.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-05-05 19:50

Hej,

On Mon, 30 May 2005 20:10:51 +0200, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

>Mit spørgsmål er nu: Hvilke erfaringer har I her i NG med bekæmpelse af
>skvalderkål ved at sprøjte dem med koncentreret eddikesyre?

Tjoh... Jeg ved det ikke - men RoundUp virker også og så er det tilmed
godkendt til at bekæmpe ukrudt med. Og det tager også rødderne med.

** Lars

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-05-05 20:15

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovende ud - og ikke mindst er den billig: En liter koncentreret
> eddikesyre koster i Aldi 10.95 kr. Muligvis kan syren fås billige ved køb

Som Thomas påpeger, så er eddikesyre ikke godkendt.
Det er derimod en sort plastdug, der lægges over jorden.
Skær hul til evt. blomster, der skal fredes.

Per A. Hansen