Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma eller Tamron macroobjektiv?
Fra : Lillian Redam

Dato : 26-05-05 21:45

Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge Tamrons macroobjektiv
90/2.8 Macro 1:1 DI, eller Sigmas EX 105/2.8 DG Macro?
Vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg køber.
(Jeg har et canon eos 300D)
Lillian

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-05-05 22:36

Lillian Redam wrote:
> Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge Tamrons macroobjektiv
> 90/2.8 Macro 1:1 DI, eller Sigmas EX 105/2.8 DG Macro?
> Vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg køber.
> (Jeg har et canon eos 300D)

Jeg har (endnu) ikke praktisk erfaring med nogle af dem, men ligesom du
var jeg meget i tvivl om, hvilket jeg skulle bestille; Canons 100mm,
Sigma'en eller Tamron'en.

Jeg har læst alt, hvad jeg har kunnet finde på nettet, om sammenligning
af disse objektiver, sammenlignet billeder taget med de 3, osv. Generelt
får de alle 3 meget flot kritik.

Den afgørende faktor i mit valg blev de konsistente indlæg på
fredmiranda.com, der generelt kan sammenfattes til; "alle 3 er
super-fede objektiver og du vil ikke blive skuffet ligemeget hvilket du
måtte vælge".

Med dette udgangspunkt valgte jeg derfor ganske enkelt det, jeg kunne
finde til bedst mulige pris - Sigma'en - da det ift. Canon'en gav luft i
budgettet til også at købe et ordentligt stativ med et ordentligt 3-vejs
hoved.

Med andre ord; jeg tror at en Tamron-ejer vil anbefale Tamron'en, mens
en Sigma-ejer vil anbefale Sigma'en.

Lige nu går jeg bare og venter i spænding på levering (TechnikDirekt).

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Claria

Dato : 27-05-05 08:00

"Lillian Redam" <redam@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
> 90/2.8 Macro 1:1 DI, eller Sigmas EX 105/2.8 DG Macro?
> Vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg køber.

Jeg ejer ikke noget makro objektiv, men jeg har mulighed for at låne et.

Så hvis jeg selv skulle ud og købe et, ville jeg først lige kikke på denne
her site;
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html

Og så bestemme mig.

Lige siden Tamron kom frem med deres første version af 90mm macro'en, har
den været rost til skyerne, både som makroobjektiv og som portrætobjektiv da
det tegner pivskarpt.

Så kik på denne ovenstående test site og da dig dit eget indtryk.

Mvh
Claudia

Fra : Pepe

Dato : 27-05-05 11:35

"Lillian Redam" <redam@tdc-broadband.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> 90/2.8 Macro 1:1 DI, eller Sigmas EX 105/2.8 DG Macro?
> Vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg køber.

Lillian!

Det är bättre att köpa en begagnad Nikon CoolPix 4500 ellr 995
Om du vill få fina macrobilder! De kostar oftast mindre än Macro
objektivet. Närgräns 20mm och 4 Mp. Använd en lupp med 10X
förstoring så kommer du ner på micro nivå för 200KK.
exempel bild:
http://www.hassleholmsfotoklubb.se/Medlemsfoto2/Nytt/selma.htm
http://www.hassleholmsfotoklubb.se/Medlemsfoto2/Nytt/pence.htm

Nikon CoolPix 4500 med 10 x Lupp.

Pepe

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 11:40

> [...]
> objektivet. Närgräns 20mm och 4 Mp. Använd en lupp med 10X
> förstoring så kommer du ner på micro nivå för 200KK.

Men så har man så problemer med billedstøj ved høj ISO, og man kan vel
heller ikke bruge ekstern blitz?

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 16:25

In article <4296f8fd$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Brian Lund wrote:

> Men så har man så problemer med billedstøj ved høj ISO, og man kan vel
> heller ikke bruge ekstern blitz?

Jo, Nikon har lavet en Macro ringblitz / lys til 995/4500.