|
| Koge æg energirigtigt Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-05 19:08 |
|
Hej
Ja, hårdkogte æg har jeg ikke fået i et par år. Men nu vil jeg gerne snart
have en æggemad.
Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
(Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
min., nok den dyreste måde at gøre det).
Hilsen Ditte
| |
Jørgen Rasmussen (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen |
Dato : 26-05-05 19:14 |
|
Ditte wrote:
> Ja, hårdkogte æg har jeg ikke fået i et par år. Men nu vil jeg gerne snart
> have en æggemad.
> Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
> min., nok den dyreste måde at gøre det).
Lade dem koge 6 minutter istedet.
Og lade dem stå på komfuret i 5 minutter.
Mvh. Jørgen
| |
Hauge (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 26-05-05 19:24 |
|
Hejsa
Ditte wrote:
> Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
½ cm vand i bunden af en gryde, læg æggene deri, låg på, skru _helt_ op for
varmen indtil vandet koger, skru ned til laveste varme, sluk varmen ca. 6½-7
min efter vandet kom i kog. Tag gryden af varmen 9-9½ min efter vandet kom i
kog, og de er færdige.
Det koster ikke ret meget, brug en tykbundet gryde.
/Hauge
| |
René Hvid (26-05-2005)
| Kommentar Fra : René Hvid |
Dato : 26-05-05 19:57 |
|
"Ditte" <ditte-1977tamuin.dk> skrev i en meddelelse
news:4296106e$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ja, hårdkogte æg har jeg ikke fået i et par år. Men nu vil jeg gerne snart
> have en æggemad.
> Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i
> 10 min., nok den dyreste måde at gøre det).
>
> Hilsen Ditte
må man spørge hvorfor, medmindre du skal koge æg hver dag de næste 5 år, er
den mængde energi der bliver forbrugt næsten latterlig lille.
--
Rene Hvid
Alias "Benneweis"
www.ulvenemc.dk
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=518
ICQ# 318658501
| |
Ukendt (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-05 20:49 |
|
> må man spørge hvorfor, medmindre du skal koge æg hver dag de næste 5 år,
> er
> den mængde energi der bliver forbrugt næsten latterlig lille.
>
> --
> Rene Hvid
> Alias "Benneweis"
> www.ulvenemc.dk
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=518
> ICQ# 318658501
>
Hej Rene
He he, kan da godt se din pointe.
Men lidt sparet er lidt tjent *S*
Kunne jo være, at jeg ville koge flere æg i fremtiden, så kunne jeg jo lige
så godt lære den billige måde.
Hilsen Ditte
| |
Max (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 26-05-05 22:03 |
|
Hej Ditte
> Men lidt sparet er lidt tjent *S*
Så spis kun ægene om vinteren, der spare
du på varmeregningen hvad du bruger på
elkomfuret.
Mvh Max
| |
Jens Bruun (27-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 27-05-05 18:41 |
|
"Ditte" <ditte-1977tamuin.dk> skrev i en meddelelse
news:42962843$0$197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Men lidt sparet er lidt tjent *S*
Den energi, du har forbrugt på dine to sidste usenet-indlæg, kunne du koge
æg for 10 gange.
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
| |
Lars Kristensen (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 26-05-05 21:01 |
|
Ditte wrote:
> Hej
>
> Ja, hårdkogte æg har jeg ikke fået i et par år. Men nu vil jeg gerne snart
> have en æggemad.
> Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
> min., nok den dyreste måde at gøre det).
Jeg plejer at komme ½ cm vand i en tykbundet gryde sammen med ægene.
Gryden sættes på kogepladen og der skrues helt op. Når vandet koger
slukkes jeg blusset og starter uret. Hvis jeg vil have blødkogte æg får
de 5-5½ minut. Hvor længe de skal have for at blive hårdkogte ved jeg
ikke, men 10 minutter er måske ikke helt skævt.
Ovenstående metode virker i hvert fald på gammeldags massekogeplader. På
keramiske og induktionsplader skal de nok have lidt længere men det kan
man eksperimentere sig lidt frem til.
- Lars
| |
Inger Pedersen (26-05-2005)
| Kommentar Fra : Inger Pedersen |
Dato : 26-05-05 21:42 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Ovenstående metode virker i hvert fald på gammeldags massekogeplader. På
> keramiske og induktionsplader skal de nok have lidt længere men det kan
> man eksperimentere sig lidt frem til.
Osse på keramiske (til hårdkogte skal der lige koges op en gang, hvis der
kun er få æg i gryden).
På induktionsplader skal der koges op nogle gange, eller også skal de koge
lidt længere, inden man slukker (jeg har ikke fundet ud af det eksakte tal
endnu).
Hilsen Inger
| |
|
|