Koge æg energirigtigt
Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 19:08

Hej

Ja, hårdkogte æg har jeg ikke fået i et par år. Men nu vil jeg gerne snart
have en æggemad.
Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?
(Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
min., nok den dyreste måde at gøre det).

Hilsen Ditte

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-05-05 19:14

Ditte wrote:

> [...]
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
> min., nok den dyreste måde at gøre det).

Lade dem koge 6 minutter istedet.

Og lade dem stå på komfuret i 5 minutter.

Mvh. Jørgen

Fra : Hauge

Dato : 26-05-05 19:24

Hejsa
Ditte wrote:
> Men hvordan koger man 3 æg mest energirigtigt i en gryde?

½ cm vand i bunden af en gryde, læg æggene deri, låg på, skru _helt_ op for
varmen indtil vandet koger, skru ned til laveste varme, sluk varmen ca. 6½-7
min efter vandet kom i kog. Tag gryden af varmen 9-9½ min efter vandet kom i
kog, og de er færdige.
Det koster ikke ret meget, brug en tykbundet gryde.

/Hauge

Fra : René Hvid

Dato : 26-05-05 19:57

"Ditte" <ditte-1977tamuin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i
> 10 min., nok den dyreste måde at gøre det).

må man spørge hvorfor, medmindre du skal koge æg hver dag de næste 5 år, er
den mængde energi der bliver forbrugt næsten latterlig lille.

--
Rene Hvid
Alias "Benneweis"

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 20:49

> [...]
> er
> den mængde energi der bliver forbrugt næsten latterlig lille.

Hej Rene

He he, kan da godt se din pointe.
Men lidt sparet er lidt tjent *S*
Kunne jo være, at jeg ville koge flere æg i fremtiden, så kunne jeg jo lige
så godt lære den billige måde.

Hilsen Ditte

Fra : Max

Dato : 26-05-05 22:03

Hej Ditte

> Men lidt sparet er lidt tjent *S*

Så spis kun ægene om vinteren, der spare
du på varmeregningen hvad du bruger på
elkomfuret.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-05 18:41

> Men lidt sparet er lidt tjent *S*

Den energi, du har forbrugt på dine to sidste usenet-indlæg, kunne du koge
æg for 10 gange.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-05-05 21:01

Ditte wrote:

> [...]
> (Jeg plejer at koge en god sjat vand, putte æggene i, og lade dem koge i 10
> min., nok den dyreste måde at gøre det).

Jeg plejer at komme ½ cm vand i en tykbundet gryde sammen med ægene.
Gryden sættes på kogepladen og der skrues helt op. Når vandet koger
slukkes jeg blusset og starter uret. Hvis jeg vil have blødkogte æg får
de 5-5½ minut. Hvor længe de skal have for at blive hårdkogte ved jeg
ikke, men 10 minutter er måske ikke helt skævt.
Ovenstående metode virker i hvert fald på gammeldags massekogeplader. På
keramiske og induktionsplader skal de nok have lidt længere men det kan
man eksperimentere sig lidt frem til.

- Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-05-05 21:42

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Ovenstående metode virker i hvert fald på gammeldags massekogeplader. På
> keramiske og induktionsplader skal de nok have lidt længere men det kan
> man eksperimentere sig lidt frem til.

Osse på keramiske (til hårdkogte skal der lige koges op en gang, hvis der
kun er få æg i gryden).
På induktionsplader skal der koges op nogle gange, eller også skal de koge
lidt længere, inden man slukker (jeg har ikke fundet ud af det eksakte tal
endnu).

Hilsen Inger