Skrive @ og ~ i Emacs on Aqua
Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-05-05 19:40

Hejsa,

Jeg er lige begyndt at bruge Emacs on Aqua -
http://emacs-on-aqua.sourceforge.net/ - og er i den forbindelse løbet
ind i et problem. Jeg kan ikke skrive @ og ~ da disse tegn på min iBook
skrives ved hjælp at Alt, men da denne bruges som Meta-tast i Emacs får
jeg ikke de ønskede tegn.

Når jeg forsøger at skrive @ får jeg - og når jeg forsøger at skrive ~
kommer der intet frem.

Jeg har indtil videre klaret mig ved at kopiere tegnene ind fra et andet
program, men det er ikke ligefrem langtidsholdbart.

Der skulle vel ikke være nogle der kan hjælpe mig?

/Andreas

PS: OS 10.3.9 - Emacs on Aqua 20.7 (v8.0 RC-2)

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 25-05-05 19:53

On 2005-05-25 20:39:59 +0200, Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> said:

> [...]
>
> Der skulle vel ikke være nogle der kan hjælpe mig?
>
> /Andreas
>
> PS: OS 10.3.9 - Emacs on Aqua 20.7 (v8.0 RC-2)

Kender ikke lige emacs-on-aqua, men har du overvejet at prøve nogle
nyere versioner af emacs til carbon istedet?

http://home.att.ne.jp/alpha/z123/emacs-mac-e.html
.... man kan vist stadigt hente en 10.3 version

/Daniel

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-05-05 20:13

Daniel Nielsen wrote:
> Kender ikke lige emacs-on-aqua, men har du overvejet at prøve nogle
> nyere versioner af emacs til carbon istedet?

Jeg valgte Emacs-on-Aqua da den efter sigende er integreret bedre med OS
X (fordi den er bygget på Cocoa i stedet for Carbon), men det kan da
være jeg prøver Carbon-udgaven hvis ikke jeg får det andet til at virke.

/Andreas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-05-05 20:37

Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> writes:

> [...]
> ind i et problem. Jeg kan ikke skrive @ og ~ da disse tegn på min iBook
> skrives ved hjælp at Alt, men da denne bruges som Meta-tast i Emacs får

Læs manualen

I en terminal:
tba@iBook:$ defafaults write Emacs AlternateIsMeta NO

Du kan også bruge noget i stil med
tba@iBook:$ defaults write Emacs AlternateIsMeta LEFT
hvis du kan nøjes med en enkelt Alt-tast.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-05-05 23:18

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> I en terminal:
> tba@iBook:$ defafaults write Emacs AlternateIsMeta NO

Nu virker Alt som den skal, men jeg har ingen Meta-tast (udover ESC som
er upraktisk).

> Du kan også bruge noget i stil med
> tba@iBook:$ defaults write Emacs AlternateIsMeta LEFT
> hvis du kan nøjes med en enkelt Alt-tast.

Jeg har desværre kun en Alt-tast på min iBook.

Jeg har fundet et afsnit i "info Emacs" der beskriver hvordan man sætter
Command til at være Meta-tast, men når jeg prøver
M-x mac-command-key-is-meta får jeg [no match].

Hvordan fortæller jeg Mac OS X eller Emacs at jeg gerne vil bruge min
højre Command som Meta?

/Andreas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-05-05 23:50

> [...]

> Command til at være Meta-tast, men når jeg prøver
> M-x mac-command-key-is-meta får jeg [no match].

Jeg kan heller ikke finde variablen nogle steder i lisp filerne...

> Hvordan fortæller jeg Mac OS X eller Emacs at jeg gerne vil bruge min
> højre Command som Meta?

Jeg tror ikke at Emacs skelner mellem højre og venstre command-knap.
Du kan enten hacke kildekoden selv (kan hentes fra sf.net) eller slå
dig til tåls med at skrive
(global-set-key [?\s-x] 'execute-extended-command)
i din .emacs, men så ryger muligheden for at kopiere klistrer
selvfølgeligt.

Hvis du finder en fornuftig måde at få command til at være meta, så
meld lige tilbage.
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH