Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken blitz til nikon D70 ??
Fra : Jakob

Dato : 22-05-05 11:21

Jeg vil godt vide hvilken blitz der kan fungere til et d70. Har allerede
fået anbefalet en sb-800 men den er måske for dyr, hvad med sb-600, kan
en sb-800 en masse man kommer til at savne :0) ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Christer Holte

Dato : 22-05-05 12:50

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil godt vide hvilken blitz der kan fungere til et d70. Har allerede
> fået anbefalet en sb-800 men den er måske for dyr, hvad med sb-600, kan
> en sb-800 en masse man kommer til at savne :0) ??

Jeg ville nok ta' Sb-800. Først og fremmest fordi man så ved, man ik går
glip af noget
Ej, den bedste grund synes jeg er, at der medfølger bouncer (som er dyr at
anskaffe til sb-600) med til 800. Jeg har hørt priser op mod 400 for den
løs... Hvis man ligger det til sb-600, er der pludselig ikke langt til 800.
Jeg har både en 800 og en 600 og jeg synes menu'erne er nemmere og finde ud
af på 800'eren. Drømmer man også om store anlæg styret med en masterflash så
er 800 jo os det rigtig sted at starte og så senere købe 600 til. Ellers
oplever jeg ikke den store forskel på dem.

Hilsen Christer

Fra : Jakob

Dato : 22-05-05 15:12

In article <429071eb$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nospam@FJERNchristerholte.dk says...

> er, at der medfølger bouncer

Er det en plade til at sætte foran flashen ??, Giver det anden effekt en
at rette flashen mod loftet ?

> Drømmer man også om store anlæg styret med en masterflash så
> er 800 jo os det rigtig sted at starte

Det er nok ikke lige det brug der bliver aktuelt de første stykke tid,
så måske man skulle købe dem i omvendt rækkefølge, sb-600 først :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 22-05-05 15:40

Jakob wrote:

> Er det en plade til at sætte foran flashen ??, Giver det anden effekt en
> at rette flashen mod loftet ?

Nej, det er et hvidt kort som bruges til at kaste en smule lys fremad,
når flashes er rettet mod loftet.

Men der følger også en hvid box med, som kan sættes foran flashen, til
at bløde lyset op.

Hvis du nogensinde får brug for at fotografere i hallen, så kan det også
være at du kan få nytte af de medfølgende farvefiltre. Jeg har dog ikke
selv prøvet dem.

> Det er nok ikke lige det brug der bliver aktuelt de første stykke tid,
> så måske man skulle købe dem i omvendt rækkefølge, sb-600 først :0)

Så lang tid man regner med at bruge flashen på automatik og ikke har
brug for fuld styrke, så er den udemærket.

Bouncecard kan fuskes med et stykke hvidt papir og en elastik.

Fra : Thorbjørn

Dato : 22-05-05 17:23

"Christer Holte" <nospam@FJERNchristerholte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> masterflash så er 800 jo os det rigtig sted at starte og så senere købe
> 600 til. Ellers oplever jeg ikke den store forskel på dem.

Man kan købe en Omni-bounce OM-600 noget billiger her...
http://www.stofen.com/index.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-05 13:46

In article <MPG.1cfa7b5c6b8a864e989a82@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> Jeg vil godt vide hvilken blitz der kan fungere til et d70. Har allerede
> fået anbefalet en sb-800 men den er måske for dyr, hvad med sb-600, kan
> en sb-800 en masse man kommer til at savne :0) ??

Sigma 500 DG Super er vist ret god også på Nikon. Bruger selv Canon

Fra : Jakob

Dato : 22-05-05 15:10

In article <slrnd90vn2.1e2.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Sigma 500 DG Super er vist ret god også på Nikon. Bruger selv Canon

OK men må man så ikke give afkald på en masse af de fuldautomatiske ting
når man kører med uorginal flash, eller spiller det fuldstændigt sammen
med kameraet ??

Flashen skal nok mere eller mindre det meste af tiden køre i fuld auto.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nyrup

Dato : 22-05-05 15:45

Jeg har Sigma 500 DG Super og det fungerer vist upåklageligt. Jeg har ikke
brugt den voldsomt meget endnu. F.eks. fungerer det fint i remote mode - når
man først lige finder ud af at indstille kanal og gruppe... hvilket sker
anderledes end på de originale blitz. Men når man så gør det, så kører det!
Det eneste man mangler i forhold til SB800 er vist auto aperture mode. Den
kunne måske være interessant med en ekstern slaveudløser, men ellers ikke -
vil jeg tro.
Alm. slaveudløser er også indbygget i 500 DG Super.

Jeg kan i hvert fald se, at det er langt lettere at få ordentlige
blitzbilleder i en almindelig stue med en ekstern blitz end med den
indbyggede!

mvh,
Nyrup.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-05 17:18

Povl H. Pedersen wrote:

> Sigma 500 DG Super er vist ret god også på Nikon. Bruger selv Canon

Kan den også iTTL? Ellers ville jeg ikke så meget som kigge på den.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Nyrup

Dato : 22-05-05 18:27

> Kan den også iTTL? Ellers ville jeg ikke så meget som kigge på den.
>
> vh
> Jan

Ork ja! - Den er helt vild med det!...

mvh,
Nyrup

Fra : Jakob

Dato : 22-05-05 19:00

In article <4290b0a2$0$73193$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Kan den også iTTL? Ellers ville jeg ikke så meget som kigge på den.

Noget med styring af blitzen via måling gennem objektivet eller ??? :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Smith

Dato : 22-05-05 15:19

Jeg bruger SB600 og er nu ganske godt tilfreds med den, bruger den til
reportage og event fotos sammen med min D70/18-70 kombination.

Claus