Trækkrog/-kugle til havetraktor
Fra : Martin Kristensen

Dato : 22-05-05 21:59

Hej !

Jeg har et par steder på tyske internet-sider set trækkugler til
havetraktorer som ekstraudstyr.

Altså en kugle som kan monteres i det trækhul der er std. på havetraktorer.

Herpå kan man så koble sin alm. trailer...

Er der nogen der ved hvor man kan bestille sådan nogen i Danmark (portoen er
billigere) ?

Hilsen,

Martin

Fra : Leonard

Dato : 22-05-05 22:27

"Martin Kristensen" <martin_nospam@avfager_nospam.dk> wrote:

>Altså en kugle som kan monteres i det trækhul der er std. på havetraktorer.

Det er en dårlig idé:
1. så kan du ikke bruge hullet til det oprindelige formål.
2. kuglen kommer typisk til at sidde for lavt i forhold til højden på
bilens trækkugle og dermed kommer din trailer til at hælde fremad.
3. materialet omkring hullet er ikke specielt stærkt.

>Er der nogen der ved hvor man kan bestille sådan nogen i Danmark (portoen er
>billigere) ?

Hos de fleste maskinhandlere / traktorværksteder kan du købe en krog
der kan monteres ordentligt i den rigtige højde, fx som denne jeg har
på min:
http://lam.dk/gallery/pictures/Automotive/DSCN0814.JPG

Jeg mener at kunne huske at den kostede ca. 200 kr. og den er monteret
i 2 huller Ø12mm, som er boret i bagpladen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 22-05-05 22:34

Leonard wrote:

> [...]
>
> Jeg mener at kunne huske at den kostede ca. 200 kr. og den er monteret
> i 2 huller Ø12mm, som er boret i bagpladen.

Ikke for at du skal føle dig snydt, men den model trækkrog kan købes i
biltema
til ca 80 kr.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 09:03

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> wrote:

>Ikke for at du skal føle dig snydt, men den model trækkrog kan købes i
>biltema
>til ca 80 kr.

Jeg kan ikke huske hvad jeg har givet, og jeg føler ikke snydt
Da den lokale maskinservice flere gange har vist sig at være billigere
end de store kæder (HN, Biltema osv.) tror jeg ikke at jeg har givet
mere for den, men i så tilfælde er jeg også ligeglad

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-05-05 06:49

> 1. så kan du ikke bruge hullet til det oprindelige formål.

Vi har købt en med gevin og en møtrik, som så bare skrues af, når den lille
vogn skal på.

> 2. kuglen kommer typisk til at sidde for lavt i forhold til højden på
> bilens trækkugle og dermed kommer din trailer til at hælde fremad.

Og? Det er jo typisk ikke havefliser, der skal flyttes, og hvis det er, så
fylder man bare ikke så hårdt. Det er nemt nok at lave balance alligevel, så
traktoren ikke får alt vægten.

> 3. materialet omkring hullet er ikke specielt stærkt.

Korrekt, men igen, så skal den jo ikke sidde der permanent.

Vi købte vores hos Smeden i Sandby, Midtsjælland.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 09:08

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Vi har købt en med gevin og en møtrik, som så bare skrues af, når den lille
>vogn skal på.

Jeg synes det er nemmere at den bare kan blive siddende.

>Og? Det er jo typisk ikke havefliser, der skal flyttes, og hvis det er, så
>fylder man bare ikke så hårdt. Det er nemt nok at lave balance alligevel, så
>traktoren ikke får alt vægten.

Jeg synes det er nemmere at læsse og specielt at læsse af traileren,
når ladet ikke hælder fremad, da jeg så ikke skal skubbe eller trække
sten, grus, grene eller hvad der nu er på opad bakke.

>Korrekt, men igen, så skal den jo ikke sidde der permanent.

Det er jo ligegyldigt, det er når der er noget på krogen, at den
belastes, den kan sikkert sidde der i 1000 år uden at blive brugt og
uden at falde af.

Men bevares din løsning virker også, jeg synes bare ikke den er
optimal, og derfor anbefaler jeg min løsning. (Som jeg forøvrigt ikke
selv har fundet på, men fået anbefalet af en mekaniker, der har set
mange flere havetraktorer end de fleste af os kommer til.)

Fra : anders majland

Dato : 23-05-05 09:58

>Og? Det er jo typisk ikke havefliser, der skal flyttes

Det er jo netop når det er noget tungt at det er nemmer med havetraktor end
bare en trillebør eller sækkevogn. De første 12m3 sand vi har brugt er
flyttet med trillebør - mest fordi det kan tippes ud igen istedet for at
skulle skovles ud. Og der kan alligevel være ligesåmeget sand i en betonbør
som på en typisk havevogn til en havetraktor.

>, og hvis det er, så fylder man bare ikke så hårdt. Det er nemt nok at lave
>balance alligevel, så traktoren ikke får alt vægten.

Jeg har også tøffet lidt rundt med en lånt havetraktor med trækkrog og en
brenderup - men en krog lignende leonards - bare hjemmesvejset. Sådan en
15hk b&s kan sagtens trække et ton sand på en 500kg trailer ...Men man skal
være fandens opmærksom på kugletrykket ! Til en start er der jo lige mine
knapt 100kg på bagakslen af traktoren og den aksel er ikke beregnet til den
helt store last.

Så skal man trække noget tung rundt bør det næsten ske med en 4hjulet
anhænger. Jeg har dog også flyttet fliser ved at binde en sækkevogn bagefter
og så lægge de ~200kg fliser liger over sækkevognens hjul. Grunden til at
jeg fandt havetraktoren frem var at jeg skulle hen over godt 20meter løst
grus og der er det ikke nemt at skubbe en. Jeg luger lige på hvor meget man
mon kan tillade sig at belaste en H.N. børnetrakvogn. Den har jo samme slags
hjul som en billig 150kg's sækkevogn så mon ikke den kan bære et par
hundrede kg ad gangen... (Nej jeg er ikke færdig med at flytte fliser - igår
stablede jeg lige 2 paller om bare fordi de stod i vejen og jeg ikke lige
havde noget ved hånden der kunne løfte en pakke og ja vi skal "snart" have
lagt dem

/A

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 10:36

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Jeg luger lige på hvor meget man
>mon kan tillade sig at belaste en H.N. børnetrakvogn. Den har jo samme slags
>hjul som en billig 150kg's sækkevogn så mon ikke den kan bære et par
>hundrede kg ad gangen...

Narj, den er bygget meget mere klein i materialerne, så hjulene holder
sikkert fint, men det gør akslen ikke.
Til at flytte fliser ville jeg vælge den almindelige trailer, og så
bare læsse den i balance og trække den med enten bil, havetraktor
eller ATV
Men det kræver jo lidt plads i bredden ...

Fra : anders majland

Dato : 23-05-05 10:56

> Til at flytte fliser ville jeg vælge den almindelige trailer, og så
> bare læsse den i balance og trække den med enten bil, havetraktor
> eller ATV
> Men det kræver jo lidt plads i bredden ...

Hmm endnu en undskyldning for at købe en ATV Men indtil videre har de
priser jeg har set for en efterhængt græsklipper gjort det lidt "urentabelt"
..... Men rigtige løsning i have er en solid trækvogn (som dem man ofte ser
viceværter anvender) men med tip ... En rigtig trailer med tip er jo smådyr,
og skal man have flyttet mere end et par skovlfulde er det alligevel nemmest
at ringe efter maskinstationen. Traktor med en vogn der kan klare 12m3 sand
og så en rendegraver gør hurtigt et "stort indtryk" på haven

Men jeg har også lavet en aftale med naboen om at låne hans bobcat når jeg
skal have flyttet 50m3 jord ud i forhaven. Jeg ved ikke helt hvor meget den
kan have på skovlen men dens egenvægt er vist 4ton så mon ikke den kan tage
en pæn skovlfuld ad gangen ...

/A

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 13:30

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Hmm endnu en undskyldning for at købe en ATV Men indtil videre har de
>priser jeg har set for en efterhængt græsklipper gjort det lidt "urentabelt"

En ATV egner sig ikke til at slå græs, den drejer ikke skarpt nok og
de fleste har stiv bagaksel, så den graver også plænen op når der
drejes
Medmindre din plæne er meget lang, så der ikke skal vendes så tit, vil
jeg anbefale en plænetraktor til den opgave.

> [...]
>kan have på skovlen men dens egenvægt er vist 4ton så mon ikke den kan tage

Jo, så burde den kunne have ca. 0,5 m3 jord i skovlen. Og den er sjov
at køre med, så det gør ikke så meget at du skal køre 100 gange

Fra : anders majland

Dato : 23-05-05 14:23

> En ATV egner sig ikke til at slå græs, den drejer ikke skarpt nok

Men den er mere alvendelig/sjovere til meget andet

Ulempen er så primært dansk lovgivning (en uden plader kan jo ikke rigtigt
anvendes uden for matriklen)

> Jo, så burde den kunne have ca. 0,5 m3 jord i skovlen. Og den er sjov
> at køre med, så det gør ikke så meget at du skal køre 100 gange

Yep - og jeg har behørig respekt for ikke at komme for tæt på noget der ikke
skal flyttes. Inden for det sidste par år har den været brugt til
"nedrivning" to gange. En medhjælper kørte den igennem en væg da han var ved
at muge ud og en anden havde løftet et par baller hø for højt så han tog
lige overliggeren i porten og gavlen med da han skulle igennem porten .....
Så respekt for sådan en 4tons klump med masser af krafter er vist på
lads -speceilt med en nybegynder bag styregrejerne

Fra : Tomas Jensen

Dato : 24-05-05 09:10

> [...]
> jeg fandt havetraktoren frem var at jeg skulle hen over godt 20meter løst
> grus og der er det ikke nemt at skubbe en.

Nu vi er ved geniale opfindelser: Min mest geniale "opfindelse" til
havetraktor til transport af meget tunge ting, kampesten, store
havefliser mv. - ting, der er for voldsomme for min ryg at løfte op i
trailerhøjde - er en simpel krydsfinerplade ca. 100x60x0,8 cm spændt
efter traktoren med en wire. Så er det bare at trille stenen over på
pladen og af igen. Har haft omkr. 200 kg på uden problemer. Bedst på
græs, men absolut brugbar på grus. Trækket løfter forenden af pladen op
fra jorden som på en slæde.
Og så er det gratis! (jeg er jyde - fra den vestlige del)

Tomas

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 09:50

> [...]
> grus. Trækket løfter forenden af pladen op fra jorden som på en slæde.
> Og så er det gratis! (jeg er jyde - fra den vestlige del)

En variant er teknikken fra før hjulets opfindelse. Bare 2 lange "pinde" der
foran hvilker på trækdyret og så slæber på jorden

Fra : Tomas Jensen

Dato : 24-05-05 11:57

anders majland skrev:

> En variant er teknikken fra før hjulets opfindelse. Bare 2 lange "pinde" der
> foran hvilker på trækdyret og så slæber på jorden

ja, nemlig, ja.. men de laver riller i min fine græsplæne.

Tomas

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 24-05-05 10:48

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Hos de fleste maskinhandlere / traktorværksteder kan du købe en krog
> der kan monteres ordentligt i den rigtige højde, fx som denne jeg har
> [...]

Der er en grund til at trækhullet sidder som det gør.
Nemlig under hjulakslens højde.

Sidder den over som din (og min) trækkrog kan du stejle med traktoren hvis
traileren kører på en sten og stoppes af den

Det er prøvet og er en ret ubehagelig og også en farlig oplevelse... ..

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 12:03

Jens Borchert Pedersen <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote:

>Sidder den over som din (og min) trækkrog kan du stejle med traktoren hvis
>traileren kører på en sten og stoppes af den

Det tror jeg ikke min kan, den fedter bare det ene baghjul rundt, det
er prøvet mange gange.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 25-05-05 09:00

> Det tror jeg ikke min kan, den fedter bare det ene baghjul rundt, det
> er prøvet mange gange.

Nej men jeg må så også indrømme at jeg kørte på havefliserne da det skete
for mig. Der kom lige NOOGET gang i adrenalinen og jeg fik lært at tænke
mig om og se mig for... .. .

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-05 22:37

"Martin Kristensen" <martin_nospam@avfager_nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Herpå kan man så koble sin alm. trailer...
>
> Er der nogen der ved hvor man kan bestille sådan nogen i Danmark (portoen

Ved ikke om en nedenstående kan bruges. Ville selv have købt en (hvis den
passede), men jeg kan da godt se at Leonards trækkrog er lidt smartere. Men
den koster nok også lidt mere end 89,-

http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&cat_id=91958&shop_id=6864&vare_id=360980

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 09:22

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

>Ved ikke om en nedenstående kan bruges. Ville selv have købt en (hvis den
>passede), men jeg kan da godt se at Leonards trækkrog er lidt smartere. Men
>den koster nok også lidt mere end 89,-

+ moms!

Som Kaj har skrevet kan den model jeg har fås for ca. 80,-
Vælger man alligevel en model til at skrue i det eksisterende hul, så
skal man huske at den skal passe i diameter, da der ikke er gods nok
til at bore hullet op til hverken 19 eller 22mm.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 23-05-05 13:08

> + moms!

Portoen er nok heller ikke gratis, så mon ikke den lokale er ved at være
lige så billig, om ikke billigere??

Jesper

Fra : Martin Kristensen

Dato : 23-05-05 17:52

Tusind tak !

Det er netop sådan en jeg mener - og til jer andre; jeg skal bare trække
traileren uden last fordi jeg er for doven til at slæbe den selv fra bag i
haven og ud til vejen - specielt når jeg nu har en havetraktor...

Martin

Fra : Calle.

Dato : 22-05-05 22:46

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> havetraktorer.
> Herpå kan man så koble sin alm. trailer...
>
> Er der nogen der ved hvor man kan bestille sådan nogen i Danmark

hos den lokale maskin forretning
--
Calle.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 24-05-05 10:54

"Martin Kristensen" <martin_nospam@avfager_nospam.dk> wrote in

> Altså en kugle som kan monteres i det trækhul der er std. på
> havetraktorer.
>
> Herpå kan man så koble sin alm. trailer...

Pas på din gearkasse.
Alm havetraktorer er ikke beregnet til ret meget andet end at trække sig
selv og så dig der sidder på den.

Den mekanik der sidder i gearkassen bestå af to paler med en samlet
trykflade på ca 5x5mm (millimeter)

Det er ikke meget og som reservedele koster de knap kr 1000,- for et sæt.

Og det er ikke bare akseltrykket (trykket på kuglen) men også den vægt
traktoren skal trække der belaster.