kartofler ?
Fra : MVN

Dato : 21-05-05 17:05

der er kommet "planter" på mine kartofler(ca. 5-7 cm høje),men kartoflerne
kommer op til overfladen,hvornår skal man putte jord omkring dem (den der
jordpyamide !?)

MVN

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-05-05 17:27

"MVN" <o@o.o> wrote in message
> der er kommet "planter" på mine kartofler(ca. 5-7 cm høje),men kartoflerne
> kommer op til overfladen,hvornår skal man putte jord omkring dem (den der
> jordpyamide !?)

Hurtigst muligt, de tåler ikke lys. Det kaldes i øvrigt at "hyppe"
kartofler, ikke at putte jord omkring dem

mvh
Preben

Fra : MVN

Dato : 22-05-05 09:36

> Hurtigst muligt, de tåler ikke lys. Det kaldes i øvrigt at "hyppe"
> kartofler, ikke at putte jord omkring dem

ok,og det tager planten ikke skade af ? den vokser måske bare videre op
gennem det "nye" jord ?

MVN

Fra : Armand

Dato : 22-05-05 13:18

MVN wrote:

> ok,og det tager planten ikke skade af ? den vokser måske bare videre op
> gennem det "nye" jord ?

Fidusen er at rodknoldene (=kartoflerne) tenderer til at gennembryde
jordoverfladen, og de der gør det bliver uspiselige. Derfor hypper man
jord op omkring planten for at sikre sig at hele høsten forbliver under
jorden!

--
Armand.

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-05-05 06:18

"MVN" <o@o.o> wrote in message

> ok,og det tager planten ikke skade af ? den vokser måske bare videre op
> gennem det "nye" jord ?

Du skal jo ikke dække toppen/selve planten (kun hvis der er udsigt til
nattefrost). Jorden hyppes op omkring planten for at undgå at kartoflerne
får lys. Hyp omkring planterne når de er 10-12 cm. høje.

mvh
Preben